Goede voeding voor mijn pepertjes

Re: Goede voeding voor mijn pepertjes

Berichtdoor Sol » vr jun 01, 2018 5:39 pm

Victorus schreef:Sol schreef eerder dat hij in Wick potten kweekt. Een rotte banaan in een Wick pot lijkt me niet zo handig.

Ik zou gewoon pepervoeding in de Wick pot doen, geen Noekepoeksap met toevoegingen om de zwakke componenten er van op te hogen. Dat lijkt me het allerbeste.

Je hebt vast gelijk, maar gezien hoe goed het nu gaat met Noekepoeksap met enkele verbeteringen, gaat niets bij de prijs/prestatie verhouding in de buurt komen, denk ik zo. :)
Sol

Has thanked: 43 times
Been thanked: 208 times

Berichtdoor Victorus » za jun 02, 2018 5:33 am

Dan is het duidelijk. Je hoeft geen apart smeerwortelgier te maken. Pluk gewoon wat blad en doe dat onderin de Wick potten. Dat "vergiert" uit zich zelf en je hebt wat je wilt.
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 117 times

Berichtdoor donaldk » za jun 02, 2018 12:37 pm

Maar dat stinkt gigantisch, de gier is al klaar en zal minder stinken.
donaldk

Has thanked: 51 times
Been thanked: 587 times

Berichtdoor Victorus » zo jun 03, 2018 8:15 am

Je kan in plaats van een huismiddel ook een booster bij het water in de wickpotten doen. Dat is uiteraard niet gratis maar wel goedkoop. Bijvoorbeeld de bloemen-boost KdP met een N-P-K waarde van 0 - 52 - 34. Een kilo Kost 4,95 en is goed voor een oplossing van 200 liter water of meer, als je iets minder geconcentreerd wilt geven. Verkrijgbaar bij vreeken.nl

Een vloeibare booster bestaat ook. Met een N - P - K waarde van 5 - 32 - 40 en bovendien toevoeging van alle micro voedingsstoffen zoals Fe 0,15 - Mn 0,20 - Zn 0,03 - B 0,02 - Cu 0,01 en Mo 0,06. Die laatste stoffen zullen vermoedelijk weinig in noekenpoekensap voorkomen (hoeveel er van in bier zitten is mij onbekend) maar ze zijn echt wel nodig voor een goede stofwisseling van de plant. Er zit ook iets Mg (4%) en Ca (0,02%) in. De Mg heb je niet nodig, die zit al genoeg in noekenpoekensap. Een flesje van 0,25 liter kost 12,82 en dient 2000 x verdund te worden, goed voor 500 l gietwater. Voordat je dat in wickpotten opgemaakt hebt ben je wel een paar seizoenen verder. Zie biotkashop.nl/product/bio-tka-fosfor-kalium-pk-250ml/

De prijs per 500 liter oplossing is dus voor beide producten nagenoeg gelijk maar de vloeibare versie biedt meer en heeft daarom mijn voorkeur. Als iemand nog andere P-K boosters kent dan hoor ik dat graag via deze site.
Victorus

Berichtdoor Eugene » di jul 10, 2018 9:57 pm

Is zo'n booster "too much" als je het naast A+B gebruikt (planten in potgrond, voeden langs onder)? Of bijvoorbeeld om en om met A+B? Ene keer A+B, andere keer de booster? Ik gebruik nu een heel jaar A+B in dezelfde samenstelling en dat voelt als niet helemaal logisch. Naar mijn gevoel laat ik kansen liggen op een betere oogst. Op een enkele plant na ben ik niet ontevreden over mijn planten, maar als het beter kan dan graag. Hoe meer pepers, hoe beter uiteraard.
Eugene

Has thanked: 523 times
Been thanked: 361 times

Berichtdoor Hampie » di jul 10, 2018 11:08 pm

Ooit een keer gekocht voor orchideeën. Ooit al een keer aan mijn (jonge) peperplanten gegeven toen ze nog binnen stonden, voor half mei dus. Misschien was het suggestie, maar ik kreeg het idee dat de groei uit de planten ging.
Is die extra P ook niet bedoeld voor het wortelgestel van de plant??
Afbeelding

Hampie
Hampie

Has thanked: 2181 times
Been thanked: 1252 times

Berichtdoor Victorus » wo jul 11, 2018 8:33 am

Hampie gaf orchideeënmest aan pepers.

Gezien de sterkte van het spul geef je er al snel teveel van. 1 gram per liter water, hoe nauwkeurig kan je dat afmeten? Een theelepel in een tuingieter van 7 liter is al te veel. Als de voeding te sterk is neemt de plant minder tot niets meer aan voedingsstoffen op, afhankelijk van de sterkte. Dat zal dus wel gebeurt zijn. De plant groeit dan minder. Bovendien is de balans tussen fosfor en kalium flink verstoord. Pepers hebben ongeveer 7 keer meer kalium nodig dan fosfor en bij die orchideeënmest is de verhouding fosfor: kalium 5,2: 1.

Bewaar het spul maar voor je orchideeën en alleen in het najaar geven!
Victorus

Berichtdoor Victorus » wo jul 11, 2018 8:38 am

Eugene schreef:Is zo'n booster "too much"......

Ernie zoekt een stof die hij naast noekepoeksap wil gebruiken, dus hij gebruikt geen A+B en zoekt een stof waar relatief veel kalium in zit. Vandaar dat die booster ter sprake kwam.
Victorus

Re: Eugène 2018

Berichtdoor Eugene » wo jul 11, 2018 9:13 am

Victorus schreef:
Eugene schreef:Is zo'n booster "too much"......

Ernie zoekt een stof die hij naast noekepoeksap wil gebruiken, dus hij gebruikt geen A+B en zoekt een stof waar relatief veel kalium in zit. Vandaar dat die booster ter sprake kwam.
Ja, dat had ik begrepen. Maar omdat ik op zoek ben naar een betere afstemming van de voeding per seizoen, vroeg ik mij af of die door jou genoemde booster een goede aanvulling is op de A+B van Billy nu de planten vruchten dragen. Nu gebruik ik het hele jaar dezelfde samenstelling. Dat lijkt mij niet optimaal.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Eugene

Has thanked: 523 times
Been thanked: 361 times

Berichtdoor Victorus » wo jul 11, 2018 10:27 am

Eugene schreef: Maar omdat ik op zoek ben naar een betere afstemming van de voeding per seizoen, vroeg ik mij af of die door jou genoemde booster een goede aanvulling is op de A+B van Billy nu de planten vruchten dragen. Nu gebruik ik het hele jaar dezelfde samenstelling. Dat lijkt mij niet optimaal.

Ik heb dat ook altijd gedacht maar ben er van teruggekomen.

In de A+B van Billy is de Fosfor-Kalium verhouding 1:7,4 en in paprika's is die verhouding gelijk (Info voedingscentrum). Dus het komt me voor dat sleutelen aan de fosfor-kaliumwaardes tijdens verschillende fases van de plant bij pepers niet echt nodig is als je A+B voeding gebruikt. Misschien kan iemand met contacten bij de Universiteit van Wageningen dat eens navragen?
Victorus

VorigeVolgende

Keer terug naar Bemesting, Voeding en Aarde