bodemkwaliteit tuingrond

bodemkwaliteit tuingrond

Berichtdoor Cats&Chilli's » za okt 14, 2017 8:18 pm

beste peperskwekers, hoewel bijna iedere peperskweker hier in potten kweekt, wil ik het toch even hebben over een onderwerp wat me nu bezighoud: de bodemkwaliteit. En dan vooral de in de bodem aanwezige schimmels. Wie in een pot kweekt zal hier niet heel gauw problemen door krijgen, zolang je nieuwe potgrond van een goed merk gebruikt. Als kweker in de volle grond moet ik me echter bezighouden hiermee. Ik teel nu twee jaar pepers in de volkstuin. Er hebben ook aardappels gestaan, en dahlia's. Allemaal nachtschade-achtigen. Er zijn bepaalde plekken in de tuin waar deze planten het niet goed doen. Er lijkt eerst niets mis te zijn, maar de groei komt niet op gang, en dan in de nazomer gaat de plant langzaam dood.

Er zijn twee groepen hoofdverdachten.
Ten eerste aaltjes. Hiertegen kun je raketblad zaaien tussen de peperplanten door. Ga ik denk ik wel doen volgend jaar.
Ten tweede, meer waarschijnlijk: bodemschimmels, met name Fusarium, Rhizoctonia, Pythium en Phytophthora. Alle tasten ze de wortels aan waardoor de plant slecht groeit, en uiteindelijk afsterft. Mooie pods kun je wel vergeten.

Wat ik zou kunnen doen is dit: zodra de oogst binnen is, over een week of twee/ drie gaat de heletuin op de schop. Zieke planten in de compost, of worden ondergespit. Ik strooi kippenmest om de bodem weer aan te laten sterken. Maar vooral: ik denk dit bestrijdingsmiddel te gaan inzetten: Trianium-G. Dit is een biologisch middel, het is een korrel met daarin de sporen van de schimmel Trichoderma harzianum. Deze ontwikkelt zich in de bodem en verdringt de andere schimmels, en parasiteert erop. Ook zorgt het voor een betere opname van anorganische stoffen. Wie weet horen dan vanaf volgende jaar zielige planten dan tot het verleden.

Het is wel een duur middel. Een kiloverpakking kost 28 euro, 20 kilo kost 365 euro. Dosering is ca. 100 gram per vierkante meter, zodat ik 10-15 kg nodig zal hebben.
Ja, zo wordt het wel een dure hobby. Of heeft iemand nog een beetje Trichoderma harzianum liggen? Is het zelf te kweken?
Een jaartje braak laten liggen kan misschien ook, maar is het probleem dan wel weg?

Echt goedefoto's van de slechte planten heb ik niet, ik sla die meestal over bij het foto's maken...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Cats&Chilli's

Has thanked: 3 times
Been thanked: 84 times

Re: bodemkwaliteit tuingrond

Berichtdoor Gijs » za okt 14, 2017 8:23 pm

Je kan ook een groenbemester zoals klaver zetten, afrikaantjes erdoorheen zaaien en een jaartje laten rusenm vervolgens alles onderspitten en je hebt weer vruchtbare grond.
Gijs

Has thanked: 1063 times
Been thanked: 672 times

Berichtdoor donaldk » za okt 14, 2017 8:57 pm

Afrikaantjes als het aaltjes betreft, maar wat te doen tegen ongewenste schimmels, geen idee. Maar het lijkt me dat je geen beschimmelde planten moet gaan onderwerken.

Stan is hier de schimmelliefhebber/kenner, als hij hier niet reageert kun je hem ook even pm-en.

Tijdens het seizoen misschien een plant rooien om te kijken wat je kunt zien?
donaldk

Has thanked: 51 times
Been thanked: 587 times

Berichtdoor Cats&Chilli's » zo okt 15, 2017 9:47 am

Bodemschimmels zijn meestal onzichtbaar. Het enige wat je ziet zijn dode wortels.
Braaklaten liggen is inderdaad een optie. Dat houd wel in dat ik een jaar zonder veel pepers moet doen... dat zou jammer zijn gezien de interessante turbo ruilbeurs.
Cats&Chilli's

Has thanked: 3 times
Been thanked: 84 times

Keer terug naar Bemesting, Voeding en Aarde