Verwarmde propagator maken

Verwarmde propagator maken

Berichtdoor Jeroen161 » di mei 19, 2015 10:02 pm

Hallo allemaal!

Voor volgend seizoen ben ik al aan het nadenken hoe ik mijn verwarmde propagator ga maken. Ik zit te denken aan een kweekkas van de Action met daarin zo'n warmtematje: http://www.ebay.com/itm/Heat-Mat-15x28c ... 20e59a7025

De kweekkas is 38x24cm en de mat is 15x28cm, deze is dus wel iets kleiner als de kweekkas. Als ik de mat in zou pakken in bijvoorbeeld aluminiumfolie en deze passend onder de kweekkas zou maken, zou dit goed gaan denken jullie? En zou deze mat voldoende warmte afgeven om de kas op temperatuur te krijgen? Mensen die misschien ervaring hebben met het matje?

Het lijkt me ook niet verstandig om de mat in de kas te leggen i.v.m. het vocht in de kas?

Mensen met andere tips misschien? Alvast bedankt! :)
Jeroen161

Has thanked: 25 times
Been thanked: 30 times

Re: Verwarmde propagator maken

Berichtdoor Wadji » di mei 19, 2015 10:21 pm

De mat inpakken met aluminium folie lijkt me geen sterk plan, dan hou je de warmte juist tegen.
Wadji

Has thanked: 43 times
Been thanked: 47 times

Berichtdoor Hampie » di mei 19, 2015 10:47 pm

Neem een oude elektrische deken, hier kun je zelfs meerdere kweekkas jes op kwijt.
Hampie

Has thanked: 2193 times
Been thanked: 1255 times

Berichtdoor Victorus » wo mei 20, 2015 7:17 am

Je moet de propagator gewoon op de warmtemat zetten. Je meet de temperatuur van het substraat binnenin en als het te warm wordt zet je er een dimmer tussen.

Ik gebruik de bekende langwerpige propagator uit de tuincentra met groene onderkant en doorzichtige kap van plexiglas met ventilatieroosters. Zo'n bak van 16 x 34 cm met onderop 8 gaten voor geperste turfschijven. Ik heb op de bodem een stukje hard plastic gelegd zodat er ruimte is voor 32 turfschijven. Dat staat op een 14 Watt warmtemat van Reptech; die dingen koop je via het Internet voor nog geen 15 Euro. De temperatuur van de turf en de zaailingen wordt bij mij 26 graden dus een dimmer is niet nodig. Het merendeel van mijn 32 zaailingen was na 8 dagen ontkiemd, enkelen kwamen een paar dagen later.

Mijn warmtemat is ongeveer 26 x 27 cm en dus net te klein om er twee propagatorbakken mee te verwarmen. Maar drie bakken met twee matjes verwarmen moet kunnen al heb ik niet zelf getest welke temperatuur er dan ontstaat met de 14 W warmtemat.

Ik houd in een EXCEL sheet bij welk soort op welke plaats in de propagator staat. Als de plantjes verpot worden schrijf ik de naam met een viltstift met onuitwisbare inkt op plastic labels die in het potje gestoken wordt.
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 123 times

Keer terug naar Propagator/Kweekkast