voor kweek in serre

voor kweek in serre

Berichtdoor Waaslander » ma jan 26, 2015 3:47 pm

Velen hebben hier een serre staan . En de serres die ik al heb tegen gekomen in de kweekseizoenen zijn steeds leeg bij het aanplanten van de jonge pepers . Gebruiken jullie deze niet voor vroege teelt van andere groenten .

Ik had zelf gedacht aan wortels Amsterdamse bak 2 nu zaaien en oogsten april mei . Sla meikoningin nu zaaien oogsten april tot juni.
Ik zou telkens een 30 cm van de randen zaaien . Tegen dat pepers in de serre kunnen en groter worden de gewassen oogsten ?

Iemand ervaring mee of een reden om dit niet te doen ?
Waaslander

Has thanked: 62 times
Been thanked: 154 times

Re: voor kweek in serre

Berichtdoor Krikke80 » ma jan 26, 2015 4:10 pm

Sowieso doen! Meer biodiversiteit in je serre betekend ook meer nuttige insecten (raampje open doen he)... Zelf heb ik spijtig genoeg geen serre, maar je kan bijvoorbeeld in het najaar bloemkool planten, die kan je dan ook oogsten voor de pepers komen normaalgezien... In het voorjaar alle soorten sla, wortelen, radijsjes, erwtjes, .... Allemaal groenten die klaar zijn voor de pepers de serre in beslag nemen ;)

Succes!
"Is ons zaad van moeder natuur of van Monsanto?" - Mijn website: www.krikkesurbanfarm.be
Krikke80

Has thanked: 1336 times
Been thanked: 775 times

Berichtdoor Hampie » di jan 27, 2015 1:20 am

Waaslander schreef:Velen hebben hier een serre staan . En de serres die ik al heb tegen gekomen in de kweekseizoenen zijn steeds leeg bij het aanplanten van de jonge pepers . Gebruiken jullie deze niet voor vroege teelt van andere groenten .

Ik had zelf gedacht aan wortels Amsterdamse bak 2 nu zaaien en oogsten april mei . Sla meikoningin nu zaaien oogsten april tot juni.
Ik zou telkens een 30 cm van de randen zaaien . Tegen dat pepers in de serre kunnen en groter worden de gewassen oogsten ?

Iemand ervaring mee of een reden om dit niet te doen ?

Hahahaha . Mooi voorbeeld. Mijn ouwe heer doet dat idd met bloemkool, maar dan gewoon op de koude grond. Laat zaaien, overwinteren en vervolgens het jaar daarop als eerste bloemkolen oogsten. Een beetje geluk met de vorst moet je wel hebben. Het Is misschien wat een onorthodoxe manier van kweken, maar met een beetje geluk heb je wel de hoofdprijs. En in de jaren daarna hebben meerdere mensen dit voorbeeld gevolgd.
Hampie

Has thanked: 2193 times
Been thanked: 1255 times

Berichtdoor Krikke80 » di jan 27, 2015 2:14 am

Hier staat er momenteel ook bloemkool in openlucht, en tot nu gaat alles goed ;)
De allereerste bloemkooltjes zijn nog zo lekker! Nu maar hopen dat februari niet te gek gaat doen qua vriezen, want dat is altijd een risico natuurlijk ;)
"Is ons zaad van moeder natuur of van Monsanto?" - Mijn website: www.krikkesurbanfarm.be
Krikke80

Berichtdoor Waaslander » wo feb 11, 2015 8:49 pm

Wortels (Amsterdamse bak)
radijs (national witpunt)
sla (meikoning)
Spinazie (viroflay)
Rond de serre gezaaid buitenste 40 cm in volle grond is bedoeling dat deze geoogst zijn tegen dat de pepers groot zijn en de plaats nodig hebben .
Waaslander

Berichtdoor Krikke80 » wo feb 11, 2015 8:58 pm

Waaslander schreef:Wortels (Amsterdamse bak)
radijs (national witpunt)
sla (meikoning)
Spinazie (viroflay)
Rond de serre gezaaid buitenste 40 cm in volle grond is bedoeling dat deze geoogst zijn tegen dat de pepers groot zijn en de plaats nodig hebben .

De radijzen en sla zal je zelfs meerdere keren kunnen oogsten als je telkens opnieuw zaait... Die gaan echt snel ;)
Krikke80

Berichtdoor Waaslander » wo feb 11, 2015 9:28 pm

De wortels schrijft men zaaien van 15-12 tot eind februari oogsten 15 maart tot eind mei . Dus ook snelgroeiende soort .
Waaslander

Berichtdoor itoero » za feb 28, 2015 11:42 am

Van zodra er plantjes sla te koop zijn op de markt of in tuincentra, plant ik sla in de serre.
Ik plant ze onder het werkblad in de serre, daar komen toch geen pepers of tomaten.
Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
itoero

Has thanked: 175 times
Been thanked: 277 times

Berichtdoor meatfreak » za feb 28, 2015 11:50 am

In de toekomst wil ik dit zeker doen, tijd is hier momenteel het probleem. Ook zit er door de lange nazomer maar minder tijd tussen de seizoenen. Tegen dat ik alles geoogst en verwerkt heb zit er maar 2 maanden voor het nieuwe seizoen weer begint :roll:
meatfreak

Has thanked: 1287 times
Been thanked: 1127 times

Keer terug naar Propagator/Kweekkast