Propagator met kerstlicht verwarming.

Re: Propagator met kerstlicht verwarming.

Berichtdoor JalapeBo » do jan 24, 2013 9:31 pm

Mooi, weten we dat ook weer! :D
JalapeBo

Has thanked: 342 times
Been thanked: 168 times

Berichtdoor Defriet » do jan 24, 2013 9:55 pm

Bij mij ook in het donker gekiemt en pas bij de eerste kiemen onder de lampen ;)
Defriet

Has thanked: 304 times
Been thanked: 200 times

Berichtdoor richard » za jan 25, 2014 9:14 pm

Ik heb deze manier als rookie geprobeerd en het werkt perfect alleen ik heb er een tijdschakelaar tussen , Het is constant 25 tot 27 graden en de eerste zaailingen komen al naar boven na een week :D
richard

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Berichtdoor carlo » za jan 25, 2014 11:23 pm

Ik heb in de laatste jaren erg veel soorten zaden gewoon onder de grond gekiemd welke zogenaamd lichtkiemers zouden zijn. Het valt me daarbij op dat vaak de donker gekleurde zaden lichtkiemers zouden zijn. Het betreft hier dan ook vaak tropische zaden zoals banaan of strelitzia. Ik heb daar meer het idee bij dat het de zaden niet direct om het licht gaat maar om de warmte die voortkomt doordat de zon de zwarte zaden opwarmd. Vocht en warmte is bij dit soort zaden wel erg van belang. Bij pepers heb ik er nog nooit van gehoord en ook nog nooit zo behandeld. Ik denk dat niemand hier zijn peperzaden half in de grond legt zoals men vaak bij palmzaden en dergelijke doet. Peperzaden kiemen stelt dan ook bijzonder weinig voor als je dat met het troipische spul vergelijkt. Vocht en warmte is voldoende. In tissue, potgrond of wat dan ook.
carlo
Moderator

Has thanked: 132 times
Been thanked: 215 times

Berichtdoor Markos » ma mei 01, 2017 11:30 am

Een oud topic maar ik kwam hem tegen door jouw bericht in donaldk z'n topic (viewtopic.php?f=56&t=3419&start=20#p64674)
Zou je ipv lampjes ook bijvoorbeeld een verwarmingselement van een aquarium kunnen gebruiken (als deze tenminste ook droog gebruikt kunnen worden). Dat lijkt mij meer energie efficiënt (puur warmte, geen licht) en het schakelt als het goed is zichzelf uit wanneer een bepaalde temperatuur behaald is. Dan heb je ook geen extra thermostaat nodig
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Markos op ma mei 01, 2017 11:44 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Markos

Has thanked: 28 times
Been thanked: 130 times

Berichtdoor Gijs » ma mei 01, 2017 11:43 am

Een verwarmingselement voor een aquarium springt boven water meteen kapot. Als ik het verwarmingselement uit mijn aquarium haal, moet ik hem zelfs eerst laten afkoelen
Gijs

Has thanked: 1126 times
Been thanked: 693 times

Berichtdoor Markos » ma mei 01, 2017 11:45 am

Gijs schreef:Een verwarmingselement voor een aquarium springt boven water meteen kapot. Als ik het verwarmingselement uit mijn aquarium haal, moet ik hem zelfs eerst laten afkoelen

Ah oké jammer, dan valt die methode af. Zou anders in mijn ogen wel ideaal zijn.

Je hebt ook warmtematten voor terraria, maar deze hebben volgens mij geen thermostaat ingebouwd. Dus die zul je dan alsnog los erbij moeten gebruiken.
Markos

Berichtdoor Robert » ma mei 01, 2017 3:11 pm

bij de kerstverlichting wordt uiteindelijk alle elektrische energie omgezet in warmte. Door de vele lampjes wordt dat ook nog eens mooi verdeeld.
En een heel precies in te stellen thermostaat koop je voor minder dan 10 euro in China zag ik.
Robert
Moderator

Has thanked: 266 times
Been thanked: 1283 times

Berichtdoor donaldk » ma mei 01, 2017 3:40 pm

Er zijn ook kweekmatten die heb je zowel zonder als met thermostaat, echter die zijn vele malen duurder dan een heatmat voor terraria. Het mooiste is een waterbedverwarmingsmat die zijn waterdicht, glijvast en hebben een thermostaat, dus als iemand zijn bed de deur uitdoet, wil ik je electroafval wel afvoeren;-).
donaldk

Has thanked: 61 times
Been thanked: 608 times

Berichtdoor Markos » ma mei 01, 2017 3:45 pm

Maar als je dan toch met water gaat werken zou je toch ook gewoon een aquarium verwarmingsthermostaat kunnen gebruiken?
Markos

VorigeVolgende

Keer terug naar Propagator/Kweekkast