Propagator met kerstlicht verwarming.

Propagator met kerstlicht verwarming.

Berichtdoor Robert » wo jan 23, 2013 4:18 pm

Vorig jaar heb ik een propagator gemaakt die wordt verwarmd m.b.v. een kerstboom verlichting. Misschien is dit een methode waar andere forumleden ook wat mee kunnen.

Om het enigszins energiezuinig te maken ben ik begonnen met het maken van een bak van piepschuim. Hiervoor heb ik platen van de bouwmarkt gebruikt. Deze zijn heel makkelijk op maat te maken (snijden) met een gloeidraad. Hiervoor heb je weerstanddraad nodig. Dit kun je vinden in schrikdraad wat om weilanden wordt gebruikt. Is een in mijn geval oranje kunststof draad met daarin verwerkt een paar dunne metalen draden. Als je hiervan alleen 1 metalen draadje neemt en aansluit op zo'n 12 volt wordt de draad dermate heet dat je er mee door piepschuim kunt snijden.
Uiteraard kun je ook met een mes of zaag aan de gang, maar dat geeft een heleboel troep en geen mooie snijranden.
De stukken piepschuim zijn daarna met houtlijm prima aan elkaar te plakken en totdat de lijm droog is kun je de zaak met spelden bij elkaar houden, zo kun je dus een bak maken waarin je later de propagator kunt zetten:

Afbeelding

Dan heb je iets nodig voor de verwarming. Ik had hier nog een oude kerstboom verlichting liggen. Alle lanpjes verbruiken bij elkaar zo'n 30 Watt aan energie. Dat is ruimschoots voldoende. Door de lampjes enigszins verspreid in de bak te leggen wordt de warmte mooi onder de propagator verdeeld:

Afbeelding

Zo past de propagator precies op/in de gemaakte bak:

Afbeelding

Voor een nog betere isolatie heb ik er nog een verdieping bovenop gemaakt. Een rand rondom zonder bodem:

Afbeelding

En nogmaals van de zijkant gezien:

Afbeelding

Hierop kan dan nog een propagator worden geplaatst. Het idee is dan om in de onderste (donkere) laag de zaden te laten kiemen. Als dit is gebeurd zet ik ze over naar de bovenverdieping waar het iets kouder zal zijn, maar waar het wel licht is. Of je kunt 2 lagen met zaailingen volzetten, de onderste laag zal waarschijnlijk iets eerder kiemen door de hogere temperatuur. Die verwissel je dan met een zaailing uit de bovenste verdieping die nog niet zijn gekiemd. Na een paar dagen in de bovenverdieping zijn de plantjes groot genoeg om te verhuizen naar de koudere vensterbank.

Afbeelding

Een universele ut200 thermostaat houdt de zaailingen netjes op temperatuur. Dit kastje gaat in het stopcontact, de kerstboomverlichting vervolgens in de thermostaat. De temperatuur opnemer komt in de 1e verdieping tussen de zaailingen. De temperatuur blijft op deze manier binnen een paar tienden van een graad precies op de ingestelde waarde. De kerstboomverlichting is daarbij maar zo nu en dan een 10-tal seconden aan.

Afbeelding

Tot slot nog een opmerking, de door mij gebruikte kertboomverlichting is een binnenverlichting, dus niet waterdicht. Ga je zoiets toepassen pas dan goed op met water!! Beter zou zijn een kerstboom buitenverlichting te gebruiken....
30 Watt blijkt (per toeval) een goede keuze i.c.m. de goed geisoleerde opstelling en de thermostaat.

Robert
Robert
Moderator

Has thanked: 181 times
Been thanked: 1178 times

Re: Propagator met kerstlicht verwarming.

Berichtdoor Hilko » wo jan 23, 2013 4:51 pm

Super!
Hilko

Has thanked: 108 times
Been thanked: 102 times

Berichtdoor Anchillique » wo jan 23, 2013 6:02 pm

helemaal ideaal dat je zaailingen kunt wisselen al naar gelang hun groeistadium

Q
Anchillique

Has thanked: 147 times
Been thanked: 851 times

Berichtdoor Robert » wo jan 23, 2013 6:05 pm

En ze kunnen met een tussenstap aan de lagere temperatuur wennen.
Robert
Moderator

Berichtdoor JalapeBo » do jan 24, 2013 3:27 pm

Mooi ding!

Robert schreef:..
Hierop kan dan nog een propagator worden geplaatst. Het idee is dan om in de onderste (donkere) laag de zaden te laten kiemen.
..

Robert

Ik zit alleen met het feit dat pepers lichtkiemers zijn. Heb je daar geen last mee in die onderste donkere laag?
JalapeBo

Has thanked: 342 times
Been thanked: 168 times

Berichtdoor Specklap » do jan 24, 2013 3:50 pm

Ik wist niet dat pepers lichtkiemers zijn. De plantjes kiemen bij mij altijd in het donker. Gaat prima, zo lang het warm genoeg is. Zodra de kiemblaadjes er zijn wel direct in het licht anders vliegen ze omhoog.
Specklap

Has thanked: 5 times
Been thanked: 0 time

Berichtdoor Robert » do jan 24, 2013 3:55 pm

Ik geloof daar helemaal niets van. Zaden die onder de grond zitten krijgen ook geen licht.
Vorig jaar kwamen de zaden hier ook op, voor mij genoeg bewijs dat licht echt niet nodig is....
Robert
Moderator

Berichtdoor pieterbl » do jan 24, 2013 4:37 pm

Ik heb een link gevonden die de discussie misschien verder kan helpen:

http://books.google.nl/books?id=UIrC1Qx4QfEC&pg=PA60&lpg=PA60&dq=capsicum+germination+light&source=bl&ots=I0QWN4C90m&sig=AmtymwfU1U_jm76o8RAQvOZn_Sg&hl=nl&sa=X&ei=jVMBUcfkFKjT0QXZ-YHoDA&ved=0CDEQ6AEwAA#v=onepage&q=capsicum%20germination%20light&f=false

Er wordt beweerd:

and it appears that the presence or absence of light is not a factor in capsicum seed germination

Volgens een discussie op een ander forum:

Zaden hebben factoren als warmte , water en zuurstof nodig om te kunnen ontkiemen. Sommige zaden hebben buiten die factoren nog een extra trigger nodig om tot kiemen over te kunnen gaan en dat is licht . Alleen wanneer de aanwezigheid van licht een absolute voorwaarde is om te kunnen ontkiemen dan is het pas zaad van een lichtkiemer.

Op basis van deze twee beweringen zou je kunnen concluderen dat peper geen lichtkiemer is. Ik zelf weet het niet :? .
pieterbl

Has thanked: 260 times
Been thanked: 341 times

Berichtdoor Anchillique » do jan 24, 2013 7:10 pm

Bij mij altijd onder een goeie laag stekaarde, ook best donker, komt alles gewoon op hoor. Wel na het opkomen meteen in het licht zetten, daarom is die bak ook zo ideaal, want dat kan daarbij.
Maar Robert gaat ons het bewijs zelf leveren hoop ik als zijn zaailingen opkomen
Anchillique

Has thanked: 147 times
Been thanked: 851 times

Berichtdoor Robert » do jan 24, 2013 7:32 pm

Anchillique schreef:Maar Robert gaat ons het bewijs zelf leveren hoop ik als zijn zaailingen opkomen

Dat is vorig jaar met deze opstelling al bewezen...
Robert
Moderator

Volgende

Keer terug naar Propagator/Kweekkast