Advies over kweektent setup

Re: Advies over kweektent setup

Berichtdoor Erny » do feb 15, 2018 7:28 pm

Die terrariummatjes zijn niet spatwater dicht, dus hoe leg je ze in je propagator? Mensen gebruiken ze al jaren.

De matjes liggen dan ook ónder de kweekbakjes. Je zou ook eerst het matje dan een kweekbak met zand en daarop de bak met peperkiemen kunnen zetten oid.

Hoe kom je aan de informatie dat de matjes niet spatwaterdicht zijn? Ze zien en voelen er behoorlijk waterbestendig uit en dat werkt in de praktijk tot nog toe ook zo. Is wel handig om te weten als dat niet zo blijkt zijn. :?

De bijbehorende thermostaat is ook duur net zo duur als bij de rest, 50,-

Iik heb gewoon van die goedkope timers ertussen zitten en de temperatuur meet ik met een thermometer. Naar gelieven laat ik de matjes langer of korter aan om de gewenste temperatuur te bereiken en te behouden. Zit nu op 25 graden en hoef niet verder te tweaken.

Het is aan topicstarter welke keuzes hij maakt en waarom. Dit werkt voor mij en mijn doel. 8-)
Erny

Has thanked: 201 times
Been thanked: 135 times

Berichtdoor donaldk » do feb 15, 2018 8:30 pm

Inderdaad Erny. Goed je ervaring te horen. Ik zelf heb (nog) niets van alles. De meeste mensen gebruiken geen thermostaat, want die dingen zijn los zo duur. Die mat van de eerste post heeft een soort van rubber/siliconen laag en daar staat bij spatwaterdicht, dat is dus niet echt zwaar beveiligd. Bij die terrariummatjes kun je de 'weerstandspoelen' zien, maar ze zitten vast omhuld in een folie, zo te zien. Thermometer was 1,69 bij de action, onlangs zagik op de site een ander model voor 1,49. Mocht je hem na het proben van je kweekbakje niet meer willen gebruiken voor je eigen meetpunt;-).
donaldk

Has thanked: 52 times
Been thanked: 599 times

Berichtdoor Jayakari » vr feb 16, 2018 7:46 pm

Bedankt voor de vele reacties :)

Ik heb ondertussen, na lang twijfelen, een groot deel van de setup gekocht. Enkel die inline fan heb ik vervangen door een kleine ventilator. De tent heeft ventilatieroosters en in combinatie met de ventilator blijft de warmte onder controle, is er genoeg circulatie, en wennen de plantjes ondertussen wat aan de wind. Voorlopig wel tevreden van mijn installatie. Ik maak binnenkort misschien een topic om de progressie van de plantjes te laten zien.

Ik overweeg trouwens nog om de lampen 's nachts te laten branden en overdag uit te zetten. Kan je het dag/nacht ritme gewoon van de ene dag op de andere omschakelen? Als de planten buiten kunnen, zou ik weer op een normaal ritme overschakelen.

Dit bespaart wel wat elektriciteitskosten :)
Jayakari

Has thanked: 0 time
Been thanked: 1 time

Berichtdoor Gijs » vr feb 16, 2018 9:24 pm

Omschakelen naar dag naar nacht is geen probleem verwacht ik. Je kan overdag wel minder van je plantjes genieten ;)
Gijs

Has thanked: 1094 times
Been thanked: 684 times

Vorige

Keer terug naar Propagator/Kweekkast