Zelf een kweekkast maken voor het nieuwe seizoen..

Zelf een kweekkast maken voor het nieuwe seizoen..

Berichtdoor Leon » wo jun 07, 2017 10:51 pm

Ik ben al bezig met het volgende seizoen :o

Het idee is om een kweekkast te maken (bijvoorbeeld van hout, heb nog wel wat liggen) en hierin een aantal verwarmingsmatten te leggen, zoals ze die bij terrariums etc ook gebruiken. De zijkanten dan geïsoleerd door middel van bijvoorbeeld piepschuim

Ik heb nog een waterpompje (200l/u) liggen en waarmee ik eventueel water zou kunnen geven, ik heb hier al wat rond gelezen en denk dat een (TL) lamp van 6500K het beste/goedkoopste is. Mijn idee is om een bak te maken van bijvoorbeeld l*b*h 1,00*0,6*0,6m.. Om dan in Januari te zaaien en door middel van een luchtbevochtiger en de warmtematten een temperatuur van 25 graden te regelen met zo'n 12-14 uur licht per dag.

Zou het mogelijk zijn om in combinatie met die warmtematten toch door middel van dit pompje wat ik heb, (goedkoop) water te geven en hierbij de warmtematten niet kapot te maken? Bijvoorbeeld via potjes met gaatjes in de bodem en de grond het water met voeding op te laten zuigen? is hier iemand die al zoiets gemaakt heeft?

Groet,

Leon
Leon

Has thanked: 2 times
Been thanked: 21 times

Re: Zelf een kweekkast maken voor het nieuwe seizoen..

Berichtdoor Hampie » wo jun 07, 2017 11:20 pm

Zo te lezen wil je het allemaal perfect gaan doen met allerlei technische hulpmiddelen. Helemaal prima en niks mis mee, maar zorg er wel voor dat het geen overkill wordt. Ik weet niet waar je zo'n bak wilt plaatsen. In de woonkamer thuis is natuurlijk een stuk makkelijker als ergens achter in een koude onverwarmde schuur.
Kijk eens in mijn growlog van vorig jaar.
Tips:
# licht 16 uur per etmaal.
TL 6500K is ok.
# oude elektrische deken gebruiken voor verwarming eventueel.
# water geven met het handje. Pomp is overkill. Zeker bij zaden die nog moeten kiemen.
# Kiemtemperatuur ideaal 27 à 28 °C.

Hampie
Hampie

Has thanked: 2122 times
Been thanked: 1241 times

Berichtdoor Leon » do jun 08, 2017 7:55 am

Bedankt! Denk dat het inderdaad bijvoorbeeld de woonkamer wordt! Een elektrische deken is dat geen probleem met vochtdoorlatende potten?
Leon

Has thanked: 2 times
Been thanked: 21 times

Berichtdoor Hampie » do jun 08, 2017 10:04 am

Zet je potten in zaaitrays, wel of niet voorzien van een stuk vloeimat. Zo kun je ook vanaf de onderkant van de pot water geven, door eenvoudig water in de tray te gieten. De pot zuigt het water dan vanzelf op.

Hampie
Hampie

Has thanked: 2122 times
Been thanked: 1241 times

Keer terug naar Propagator/Kweekkast