Harissa

Harissa

Berichtdoor stan » ma jun 29, 2015 10:37 pm

Een lekker recept uit Tunesië.
Harissa de pikantesaus die bij heel erg veel lekker is.

Je kan deze mixen met wat mayo of ketchup als dipsaus voor chips(groentenchips b.v.)of als boter op je broodje doen(nu ja als je van pittig zou houden wel als smeersel :lol: ) . Ook lekker als rub op een stukje kip of vis.

Men nemen : 100 gr gedroogde of verse pepers een pietsje zout tot 1/4 theelepel. 1/2 theelepel koreander en 1/2 theelepels komijn. Veelal gebruikt men ook paprikapoeder en of tomaat maar die gebruik ik er niet in. Wel 3 tenen tot een halve bol knoflook en net zoveel olie(olijf) tot het een papje is geworden. Soms gebruik ik ook meer olie en is het beter smeerbaar en gaat het echt op brood ipv boter. Wil je het heter gebruik je hetere poeders of doet bij de verse pepers nog een 10 tot 20 gram poeder extra.

Maal de pepers met het zout en de kruiden net zo fijn als je wilt. Doe er drups gewijs de olie bij tot de gewenste dikte van de saus/pasta. Wil je een mildere Harissa dan doe je er of verse tomaat(of pure) door of vervang een deel pepers voor paprika(poeder al dan niet gerookt).

Het is lekker bij chili sin of con carne met een stukje brood om in de saus te dippen. Giet er wat olie op en zet in de koelkast. Een dag of 14 houdbaar.
stan

Has thanked: 731 times
Been thanked: 1075 times

Re: Harissa

Berichtdoor JalapeBo » di jun 30, 2015 5:18 pm

Ik heb dit jaar Tunisian Baklouti gezet om het helemaal "echt" te maken. ;)
http://www.grouprecipes.com/90511/harissa.html
JalapeBo

Has thanked: 342 times
Been thanked: 168 times

Berichtdoor Victorus » di jun 30, 2015 6:20 pm

Je kan Harissa kopen in nagenoeg elke Franse supermarkt. Het heet Harissa met merknaam "Le phare de cap bon". Dat merk is al minstens 50 jaar onveranderd gebleven" en je vindt nooit een advertentie van dat spul, niet nodig, elke Fransman kent het. Een tube ter grootte van een tube tandpasta kost iets van 80 cent. Je kan naar mijn idee beter een andere peper gaan kweken als je de smaak wilt proeven als je in de vacantie naar Frankrijk gaat; dan kan je het spul daar kopen. Ik gebruik het in grote hoeveelheden.
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 123 times

Berichtdoor JalapeBo » di jun 30, 2015 7:45 pm

Hier in de Turkse supermarkt verkopen ze het voor een paar centen in blikken. ;)

Sambal en hete sauzen kun je ook kopen, maar zelf maken is leuker, niet?
JalapeBo

Berichtdoor Billie » di jun 30, 2015 7:52 pm

Victorus schreef:Je kan Harissa kopen in nagenoeg elke Franse supermarkt. Het heet Harissa met merknaam "Le phare de cap bon". Dat merk is al minstens 50 jaar onveranderd gebleven" en je vindt nooit een advertentie van dat spul, niet nodig, elke Fransman kent het. Een tube ter grootte van een tube tandpasta kost iets van 80 cent. Je kan naar mijn idee beter een andere peper gaan kweken als je de smaak wilt proeven als je in de vacantie naar Frankrijk gaat; dan kan je het spul daar kopen. Ik gebruik het in grote hoeveelheden.

Hier vind je het ook in de supermarkt hoor. Als ik het tegenkom gaat het steevast in mijn karretje ;)
Lekker in allerhande marinades maar specifiek voor lamsvlees, mhmmmm...
Billie
Moderator

Has thanked: 806 times
Been thanked: 1471 times

Berichtdoor Desiré » di jun 30, 2015 8:19 pm

Welkom op ons superleuke forum, Harissa.....
Desiré

Has thanked: 506 times
Been thanked: 863 times

Berichtdoor stan » di jun 30, 2015 8:29 pm

Welkom op ons superleuke forum, Harissa.....
:b :b :b

Voor alle duidelijkheid. Ik ben niet van de kant en klaar o.a. door allergie maar ik weet ook graag wat ik eet en das ook vaak veel heter dan wat je kant en klaar kan kopen ;) . Het recept dat ik plaatste was voor mijn doen mild :D en voor mijzelf maak ik het o.a. met hot of hot poeder erbij(of enkel van).
stan

Has thanked: 731 times
Been thanked: 1075 times

Berichtdoor Mahi » wo jul 01, 2015 12:35 am

ik ben ook niet van de kant en klaar maar ja ieder zijn meug.
Harissa ? ja hoor als ik het recept heb maakt ik het zelf.
Als je een beetje kruiden in huis hebt/haalt kan je versteld staan van de smaak als je ze zelf combineert, veel beter dan de fabrieks-samenstelling waar meestal teveel zout en smaak/kleurstoffen inzitten.
En uiteraard kan je het als je het zelf maakt aanpassen aan je eigen smaak :D
Mahi

Has thanked: 1013 times
Been thanked: 721 times

Berichtdoor suuus » wo jul 01, 2015 10:39 am

JalapeBo schreef:Ik heb dit jaar Tunisian Baklouti gezet om het helemaal "echt" te maken. ;)
http://www.grouprecipes.com/90511/harissa.html

Mag ik vragen waar je zaden gekocht hebt? Deze wil ik volgend jaar ook! Wij hebben hier standaard harissa in de koeling staan maar zelf maken vind ik toch leuker!
suuus

Has thanked: 14 times
Been thanked: 93 times

Berichtdoor JalapeBo » wo jul 01, 2015 2:30 pm

suuus schreef:
Mag ik vragen waar je zaden gekocht hebt? Deze wil ik volgend jaar ook! Wij hebben hier standaard harissa in de koeling staan maar zelf maken vind ik toch leuker!

http://www.semillas.de/
Maar we kunnen aan het eind van het seizoen natuurlijk ook gewoon ruilen. ;)
JalapeBo

Volgende

Keer terug naar Pittige sauzen