sambal vraag

Re: sambal vraag

Berichtdoor Billie » ma sep 22, 2014 10:02 pm

Ik maak eigenlijk nooit maar één liter sambal (vraag maar aan Jan :mrgreen: ) dus dat kan ik niet zeggen, maar op een volledige kookpot (ongeveer 4L) gaat ongeveer een handje vol zout, een 300ml azijn en twee handjes suiker... :D
Billie
Moderator

Has thanked: 806 times
Been thanked: 1471 times

Berichtdoor stan » ma sep 22, 2014 10:29 pm

Ik maak enkel Oelek en gebruik 1 eetlepel zout op 100gr pepers. Deze sambal blijft na het openen nog 2 tot 3 maanden(minstens) goed in de koelkast en daar maak ik dan weer andere sambals van. ik fruit dan een uitje met wat knoflook en tomatenpure en doe daar de Oelek sambal weerbij(wat ik nodig heb dan) en de rest kan weer in de koelkast en eet ik wat ik dan heb gemaakt binnen een dag of 3 tot 5 op(kleine porties maak ik dan).
Laatst bijgewerkt door stan op di sep 23, 2014 10:30 am, in totaal 1 keer bewerkt.
stan

Has thanked: 721 times
Been thanked: 1065 times

Berichtdoor Hampie » ma sep 22, 2014 11:57 pm

Billie schreef:Ik maak eigenlijk nooit maar één liter sambal (vraag maar aan Jan :mrgreen: ) dus dat kan ik niet zeggen, maar op een volledige kookpot (ongeveer 4L) gaat ongeveer een handje vol zout, een 300ml azijn en twee handjes suiker... :D

Ik heb het getest Billie. Één 'handje' zout woog bij mij eerste keer 36 gram, tweede keer 38 gram en derde keer 40 gram.
Als wij zelfgetrokken bouillons op smaak brengen dan gebruiken wij 10 gram zout per liter vloeistof. Bouillon is dan op smaak, mogelijk nog een heel klein beetje nazouten.
Met mijn handje zout op jouw 4 liter kookpot komt goed overeen.
Bouillon is geen sambal weet ik, maar 10 gram per liter/kilo lijkt mij een goed uitgangspunt. Misschien opvoeren naar 12 gram. De sambal moet natuurlijk ook niet weer te zout worden.
Wel uitgaan van totaal gewicht inclusief alle verdere toevoegingen.
Tip: Kookketel met inhoud even op de weegschaal en gewicht van de kookketel er weer af trekken. Gemakshalve ga ik er van uit dat liter=kilo.

Dosering azijn doe ik altijd schaal één op het oog. Kan hier verder niet veel zinnigs over zeggen. Wel gebruik ik hiervoor appelazijn. Vind ik persoonlijk lekkerder en is ook gezonder. Is 'frisser' zonder echt 'zuurder' te zijn, kan het niet anders omschrijven.
Of je dit in je sambal terug zal proeven is natuurlijk maar de vraag????
Hopelijk heb je hier iets aan.
Succes.
Hampie

Has thanked: 2192 times
Been thanked: 1253 times

Berichtdoor timm » di sep 23, 2014 10:34 am

Bedankt heren :!:

Daar kan ik zeker wat mee Hampie. Normaal gesproken maak ik pakweg een halve liter per keer met pepers uit de vriezer. Dat verdeel ik over 2 of 3 potjes, die ik voor het vullen in een pan water kook. De sambal gaat dan heet in de potjes en die laat ik ondersteboven afkoelen. Ik bewaar ze zowel ongeopend(voor de zekerheid, en plek voor een paar potjes is er altijd wel) als geopend in de koelkast. Geopende potjes zijn binnen een maand toch wel leeg.
Zout ben ik voor mijn gevoel vrij royaal mee( olie trouwens nog veel royaler), al heb ik geen flauw idee wat er werkelijk in gaat. Zuur gaat er alleen in, in de vorm van citroensap( uit een flesje,en ja ik weet het :mrgreen: ) en daar kan naar mijn idee wel eens een probleem in gaan zitten. Tot nou toe ben ik er nog nooit ziek van geworden, maar je kan het beter zo veilig mogelijk maken natuurlijk. De volgende keer maar eens beetje bij beetje wat azijn toevoegen, aangezien ik het ook niet te zuur wil hebben.
timm

Has thanked: 497 times
Been thanked: 399 times

Vorige

Keer terug naar Pittige sauzen