Richtlijnen voor een goede sambal?

Richtlijnen voor een goede sambal?

Berichtdoor Reaper0162 » ma aug 21, 2017 2:56 pm

Beste leden,
vergeef mij als ik dit hier niet mag plaatsen maar kon zo 1,2,3 niet gauw vinden waar wel.

Wat ik mezelf afvroeg is het volgende.
Hoeveel zout, suiker, azijn etc... gebruiken jullie per 100 gram pepers?

Ik ben van voornemens om onderstaand recept te gaan maken. Maar wil het wel graag gelijk goed doen.
Dus komt onderstaand een beetje in de juiste richting qua verhoudingen? En ben je nu nog genoodzaakt om azijn essence te gebruiken?

Eerste stap:

Je potjes circa 10 minuten uitkoken. Na het uitkoken direct uit het kokend water halen en op een schone doek laten uitlekken.
De sambal warm in de potjes stoppen, deksel erop en op zijn kop vacuum laten trekken. Ongeopende potjes zijn ruim een jaar houdbaar in de koelkast.

500 gram pepers naar keuze (mag ook gemengd)
1 paar handschoenen
1 Wok
2 tot 3 kleine uien
3 tot 4 teentjes knoflook (geperst)
2 eetlepels azijn
2 eetlepel suiker normaal of bruine riet suiker
1 a 2 theelepels zout
Sap van een 1 a 2 hele citroenen (naar smaak)
2 eetlepels zonnebloemolie of olijfolie
sateprikker om de olie door sambal te roeren als deze van het vuur afkomt

Pers de knoflook en hak de ui in grove stukken, stop dit in de blender
Was de pepers goed schoon een hak de steeltjes ervan af met een mes en snij de pepers in 2 delen. Voeg deze toe aan de ui en knoflook in de blender.

Voeg eerst de suiker, azijn, zout en citoensap toe en maal dit een paar tellen zodat het een grove pasta wordt.
Voeg dan nu de olie erbij en maal door tot je de gewenste structuur hebt,

Beetje olie in de wok en op klein vuur roeren tot er een pasta onstaat en het vocht verdwenen is.

Uitgekookte potjes vullen, beetje olie erbij en roeren met de sateprikker, steeds kleine beetjes olie totdat je een mooie sambal hebt.

Deksels erop, goed aandraaien en op zijn kop aflaten koelen, je kunt ze daarna in de koelkast bewaren.

je kan ervoor kiezen om het koud in een pot te doen en zo in de koelkast te bewaren voor 2 weken.

Mijn peper keuze als volgt:

50 gram gedroogde of 100 gram verse Carolina reaper
100 (of 150 bij de gegdroogde Carolina reaper) gram rode Spaanse peper
100 gram Rawit
200 gram Adjuma of rode Habanero
Reaper0162

Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Richtlijnen voor een goede sambal?

Berichtdoor Mark » ma aug 21, 2017 4:12 pm

Ik maak de potjes voor het koken altijd nog schoon met soda. En dan kook ik ze.
Mark

Has thanked: 3 times
Been thanked: 29 times

Berichtdoor Reaper0162 » ma aug 21, 2017 4:38 pm

Goede tip!
Reaper0162

Berichtdoor stan » ma aug 21, 2017 9:00 pm

A kijk eens in dit onderdeel van het forum : viewforum.php?f=22 daar staan mss niet de recepten die je zoekt maar kan je wel de verhoudingen zien die worden gebruikt. B Hoeveel zout, suiker, azijn etc... gebruiken jullie per 100 gram pepers? Dat ligt echt aan het soort sambal dat ik maak. Alle drie conserveren ze en zijn dus niet allemaal nodig in een sambal. Beetje oelek is enkel zout en pepers. Voeg je alle 3 toe dan is dat voor de smaak. Maar waarom dan niet gewoon een chilisaus maken de ingredienten zijn daar ook naar in je recept(behalve de olie). C hoelang moet het houdbaar gaan blijven?
stan

Has thanked: 734 times
Been thanked: 1077 times

Berichtdoor Reaper0162 » di aug 22, 2017 8:21 am

Qua houdbaarheid zat ik te denken aan max een half jaar aangezien de meeste potjes sambal die ik zo hier en daar koop, Ghost pepper, Carolina reaper etc.. meestal toch binnen een maand op zijn :D

Ik ben zelf ook niet echt een voorstander van verhitten aangezien hiermee de pittigheid een stuk naar beneden gaat dus wellicht laat ik 'm wel gewoon lekker rauw met wat zout erin, dan blijft hij toch ook wel een maandje of 3 goed neem ik aan? Zonder te openen uiteraard.
Reaper0162

Berichtdoor stan » di aug 22, 2017 5:41 pm

Je zou idd een oelek kunnen maken en dat in potjes doen en dan wecken als je het langer/tot een jaar zou willen bewaren. Anders sambals kook ik slecht heel kort en dan heet in potten en blijven dan gesloten min een jaar goed(mits genoeg suiker/azijn/zout gebruikt).
stan

Has thanked: 734 times
Been thanked: 1077 times

Berichtdoor Reaper0162 » di aug 22, 2017 8:15 pm

Bedankt voor de info Stan.

Ik ga van het weekend een start maken aan het recept. Ik heb het inmiddels hier en daar weer wat aangepast.
Heb gelezen als je het echt langer houdbaar wilt maken dat er dan sowieso azijn of zout in moet zitten dus gaat helemaal goed komen :)
Reaper0162

Keer terug naar Recepten