Chilipeperchips

Chilipeperchips

Berichtdoor Sol » do dec 01, 2016 2:22 pm

Hoi Allemaal,

Ik heb geen recept, maar ben op zoek naar een recept. Ooit heb ik op een chilipeperfest in Lelystad heerlijke chilichips gekocht. Wanneer je er te veel van eet kreeg je buikpijn. :) Ik ben alleen het merk vergeten, maar wil ze ook zelf kunnen maken.

Heeft iemand misschien een goed recept?
Sol

Has thanked: 48 times
Been thanked: 230 times

Re: Chilipeperchips

Berichtdoor Hampie » do dec 01, 2016 7:41 pm

Een recept heb ik niet voor je, maar net als bij het zelf maken van friet, heb je een geschikte aardappel nodig.
Niet elke aardappel is geschikt hiervoor.
ik meen te weten dat het aardappelras agria hiervoor veel gebruikt wordt.
Wij maken ook zelf onze frieten, maar het ras aardappelen dat wij daar voor gebruiken is ons niet bekend. Wij kopen hiervoor 'bonken', wat niks anders betekent als 'grote aardappel'.
Het ras wordt bijna nooit genoemd.
Onze aardappelen zijn wel EKO en worden niet geschild. Ik denk dat aardappelen welke geschikt zijn om friet van te maken, ook wel geschikt zijn om chips van te maken. Tenslotte moeten ze beide in de frituur.
Kun je de chips niet gewoon afmaken met zout en/of paprika/chilipoeder.
Tot zover mijn bijdrage.
Succes ermee...

Hampie
Hampie

Has thanked: 2195 times
Been thanked: 1255 times

Berichtdoor snx » do dec 01, 2016 10:21 pm

Geen recept, wel een merk: Küstengold. In noord Duitsland in supermarkten. Hun "extra scharf" vond ik wel lekker. :)
seizoen 2013, 2014, 2016, 2018
snx

Has thanked: 766 times
Been thanked: 722 times

Berichtdoor donaldk » za dec 03, 2016 11:49 am

Er is een aardappelrassen database online

Chipsgeschikt:

» allure
» bintje
» courage
» hermes
» kennebec
» lady claire
» lady rosetta
» markies
» premiere
» saturna
» sinora
» taurus
» vr 808

Ik eet alleen Bintje en zomers even Premiere, ik heb gelukkig nog een oude boerin die ze kan leveren. Eerdere adressen voor Binten zijn allemaal verdreven of gestopt. Premiere is vastkokend, maar toch licht kruimig en lijkt daarmee op de niet vastkokende licht kruimige Bintje.

Hampie, gewoon vragen wat het ras is, een goeie lverancier is niet schimmig.

Agria is de industrie aardappel van de laatste jaren, zoals de meeste wel een patentras, vandaar ook de promotie. Alleen pas bij late oogst word het van en vastkokende een minder vastkokende aardappel. Ook is nog neutraler van smaak. Ik heb ze nooit bewust geproeft, dus zal verder geen oordeel geven, maar verwacht dat de vroegere oogsten mij niet zullen bevallen.

Oh ja, moet ik even link geven opdat men de raseigenschappen kan bestuderen: http://www.aardappelpagina.nl/nl/over_a ... eid_zoeken
donaldk

Has thanked: 61 times
Been thanked: 608 times

Berichtdoor Victorus » za dec 03, 2016 1:54 pm

Ik meen een week of wat geleden ergens gelezen te hebben dat er Buth Jolokia chips verkocht worden. Zie zijn zo heet dat de chips per stuk verkocht worden. Bedoel je die soms?
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 123 times

Berichtdoor Sol » ma dec 05, 2016 4:58 pm

Victorus schreef:Ik meen een week of wat geleden ergens gelezen te hebben dat er Buth Jolokia chips verkocht worden. Zie zijn zo heet dat de chips per stuk verkocht worden. Bedoel je die soms?

Nee, die bedoel ik niet. Ze zijn zo heet dat je er nog lekker van kan smullen, maar wanneer je er te veel van eet, krijg je buikpijn. :mrgreen:
Sol

Berichtdoor snx » ma dec 05, 2016 9:27 pm

Victorus schreef:Ik meen een week of wat geleden ergens gelezen te hebben dat er Buth Jolokia chips verkocht worden. Zie zijn zo heet dat de chips per stuk verkocht worden.

Iemand stuurde me deze link, een paar maand geleden: https://www.manners.nl/s-werelds-heetst ... 1-verpakt/
seizoen 2013, 2014, 2016, 2018
snx

Has thanked: 766 times
Been thanked: 722 times

Berichtdoor Robert » wo dec 14, 2016 3:26 pm

Als je het heel simpel wilt houden kun je natuurlijk ook neutrale chips in de winkel halen en daar je eigen kruidenmix aan toevoegen :roll:
Robert
Moderator

Has thanked: 266 times
Been thanked: 1283 times

Berichtdoor Sol » wo dec 14, 2016 5:31 pm

Robert schreef:Als je het heel simpel wilt houden kun je natuurlijk ook neutrale chips in de winkel halen en daar je eigen kruidenmix aan toevoegen :roll:

Dat klinkt als een goed plan, echter heb ik dat natuurlijk al eens geprobeerd en heb nog niet de ideale mix gevonden. Dus ik houd me aanbevolen voor tips.
Sol

Berichtdoor donaldk » wo dec 14, 2016 5:37 pm

Huh ik zie nu dat de aanvulling niet in mijn oorspronkelijke reactie staat. Database van aardappelpagina is van 2011, dus bij deze pootgoed leverancier hebben ze nu nog wat crisps rassen die nog niet in de database van Nederlandse aadappelteelt staat: https://www.hzpc.nl/nl/aardappelen/rassen.

@hampie weet je al wat voor ras jij gebruikt? Wat is het droge stofgehalte?
donaldk

Has thanked: 61 times
Been thanked: 608 times

Volgende

Keer terug naar Recepten