Pepers in kaas

Re: Pepers in kaas

Berichtdoor Bunker » ma jul 18, 2016 8:04 pm

HennyM schreef:Ja dat snap ik alleen als dan later blijkt dat je ze ook vers kunt toevoegen heb je heel veel werk voor niets gedaan. Maar oke de ervaring is de beste leermeester.... ;)

Dat is dan ook weer waar, maar ik ga voor de eerste keer het zekere voor het onzekere nemen en ze eerst drogen, als dat een goed resultaat oplevert kan ik met de boerin kijken om eventueel een ongedroogde versie te proberen.

Het leek haar trouwens ook wel iets om eventueel mee in haar assortiment van kazen op te nemen, als het experiment zou lukken en de hitte niet overdreven is. ;-)
Bunker

Has thanked: 31 times
Been thanked: 59 times

Berichtdoor Bunker » ma jul 18, 2016 8:05 pm

the rené schreef:het drogen met weinig energie zal met dit weer wel gaan ;)

hang je ze dan gewoon buiten aan een draadje? want binnen in huis is het hier wel redelijk vochtig op het moment. lijkt me niet ideaal.
Bunker

Berichtdoor the rené » ma jul 18, 2016 8:10 pm

door midden snijden en op een dienblad oid in de zon leggen,
met het weer van de komende dagen zou dat vlot klaar moeten zijn.
the rené

Has thanked: 260 times
Been thanked: 176 times

Berichtdoor HennyM » ma jul 18, 2016 10:04 pm

Bunker schreef:
HennyM schreef:Ja dat snap ik alleen als dan later blijkt dat je ze ook vers kunt toevoegen heb je heel veel werk voor niets gedaan. Maar oke de ervaring is de beste leermeester.... ;)

Dat is dan ook weer waar, maar ik ga voor de eerste keer het zekere voor het onzekere nemen en ze eerst drogen, als dat een goed resultaat oplevert kan ik met de boerin kijken om eventueel een ongedroogde versie te proberen.

Het leek haar trouwens ook wel iets om eventueel mee in haar assortiment van kazen op te nemen, als het experiment zou lukken en de hitte niet overdreven is. ;-)

Je pakt het goed aan, wel leuk om het zo te doen. Ik heb wat rond gesnuffeld op het net bij mensen die kazen maken maar die zijn het ook niet eens. Eens zijn ze het wel dat zowel droog als vers eerst geblancheerd moet worden. En dan hebben ze het niet over pepers maar over bijvoorbeeld bieslook of kruiden en dergelijke. Dat is dan ook weer om eventuele ziektekiemen te doden door verhitting.
:)
HennyM

Has thanked: 1194 times
Been thanked: 771 times

Berichtdoor Hampie » di jul 19, 2016 1:21 am

Ik zou je willen adviseren om idd gedroogde pepers te gaan gebruiken. Dit in verband met mogelijke schimmelvorming. Onze biologische kaasboer heeft in het verleden veel moeten experimenteren met de Friese kruidnagel kaas. De kruidnagels gingen vaak schimmelen in de kaas, zeker aan de buitenkant van de kaas.
Ook aan alle andere kruidenkazen worden de in gedroogde vorm toegevoegd.
Succes met je peperkaas!!!
Hampie

Has thanked: 2192 times
Been thanked: 1253 times

Berichtdoor Bunker » di jul 19, 2016 1:12 pm

Ik hou jullie zeker op de hoogte.
Bunker

Berichtdoor Bunker » di aug 16, 2016 2:22 pm

Even een update wat betreft de kaas.

Ik heb een dikke soeplepel aan pepers gedroogd in de zon, ze zijn 4 augustus in de kaas gegaan en bij de laatste update van de lokale boerin, lijkt de kaas goed te rijpen. Normaal gezien is de kaas klaar tegen 4 september. Benieuwd wat het geeft, er komen zeker foto's van.

Zoals gezegd, ik hou jullie op de hoogte.
Bunker

Berichtdoor snx » di aug 16, 2016 2:52 pm

Bunker schreef:Zoals gezegd, ik hou jullie op de hoogte.

Ik ben benieuwd! Er ligt hier een stuk chili-kaas in de koelkast, volgens mij afkomstig van AH. Smaakt prima, niet erg heet.
seizoen 2013, 2014, 2016, 2018
snx

Has thanked: 747 times
Been thanked: 715 times

Berichtdoor thezappa » wo aug 17, 2016 1:29 am

jan+jocactus schreef:De chillies worden inderdaad eerst gedroogd en daarna gecutterd of met de vijzel gestampt tot vlokken. Dan spreekt men van "chiliflakes".
Normaal worden Serrano's of Cayennes aangesproken, want er moeten toch voldoende vlokken in het product, het oog wil ook wat...
Hoewel kaas een melkproduct is, kan de hitte gebeurlijk toch wel raar uitpakken! Heb ooit kaas met rode Fatalli geproefd, die was niet te vreten, zo heet. Ook met Mme Jeanette, die was eveneens erg heet. Aangezien Jeanette een gele peper is, was het qua uitzicht ook niet bijzonder aantrekkelijk...
Met een iets mildere annuum is ie uitstekend!

scherp jan..

ben je oud ant worden :D
thezappa

Has thanked: 26 times
Been thanked: 184 times

Berichtdoor Victorus » za aug 20, 2016 5:57 am

Ik heb in Frankrijk weleens kaas met stukjes piment d'Espelette gekocht. Moeilijk te zeggen of de pepers eerst gedroogd waren of niet want als het al gedroogde vlokken zijn geweest die er in gegaan zijn dan hebben ze in elk geval weer vocht uit het natte kaasmengsel opgenomen toen ze door het kaasmengsel geroerd werden. De pepers blijven maar een maand of zo sappig rond de oogst in augustus en als deze kaas het hele jaar gemaakt wordt zullen ze vermoedelijk wel in gedroogde vlokken vorm door de kaas gegaan zijn. Maar het lijkt me niet perse nodig om de pepers eerst te drogen en tot vlokken te vermalen; het zal vermoedelijk ook wel lukken met in kleine blokjes gesneden peper.
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 121 times

VorigeVolgende

Keer terug naar Recepten