Pepers in kaas

Pepers in kaas

Berichtdoor Bunker » ma jul 18, 2016 12:50 pm

Ik heb hier in de buurt een boerderij die zelf kaas maakt en die voor mij als test een kleine bol kaas met pepers wil maken.

Nu was de vraag wel, is het mogelijk om verse pepers te gebruiken of beter gedroogde, kwestie dat verse pepers kans maken om te gaan schimmelen in de kaas, terwijl deze rijpt.

En hoe overleeft de peper het inwerken in kaas, naar scherpte toe? Aangezien we allemaal weten dat melk helpt om de hitte te blussen en kaas van melk gemaakt wordt.

Iemand die ervaring heeft met dit soort zaken?

dus 2 vragen:

- Kunnen verse pepers in kaas verwerkt worden of beter gedroogde nemen?
- Hoeveel gaat de kaas de scherpte verzachten, aangezien het over een melk product gaat?
Bunker

Has thanked: 31 times
Been thanked: 59 times

Re: Pepers in kaas

Berichtdoor jan+jocactus » ma jul 18, 2016 2:28 pm

De chillies worden inderdaad eerst gedroogd en daarna gecutterd of met de vijzel gestampt tot vlokken. Dan spreekt men van "chiliflakes".
Normaal worden Serrano's of Cayennes aangesproken, want er moeten toch voldoende vlokken in het product, het oog wil ook wat...
Hoewel kaas een melkproduct is, kan de hitte gebeurlijk toch wel raar uitpakken! Heb ooit kaas met rode Fatalli geproefd, die was niet te vreten, zo heet. Ook met Mme Jeanette, die was eveneens erg heet. Aangezien Jeanette een gele peper is, was het qua uitzicht ook niet bijzonder aantrekkelijk...
Met een iets mildere annuum is ie uitstekend!
jan+jocactus

Has thanked: 3256 times
Been thanked: 1723 times

Berichtdoor Bunker » ma jul 18, 2016 3:45 pm

Dank voor de info Jan+jo

Ik dacht voor de eerste te proberen met de apache peppers. Ik ga daar toch massa's van hebben, ik vind ze zijn aangenaam heet en doenbaar om puur te eten, dus kan in principe niet te heet worden.

Volgende opdracht is nu dan een aantal pepers drogen, zonder teveel energie te verbruiken...
Bunker

Berichtdoor Jan » ma jul 18, 2016 5:36 pm

Pepers drogen met weinig energie, gaat bij mij het beste met zout.
Pepers in grove stukken hakken, zout erbij strooien en dan drogen. Het zout trekt het vocht uit de flakes EN heeft een groot oppervlak waardoor het drogen sneller gaat.

De kaas hoef je , denk ik, niet meer in de pekel te zetten. Er zit zout genoeg in de flakes.
Ruillijst voor elk seizoen
Jan

Has thanked: 157 times
Been thanked: 359 times

Berichtdoor Kaatje » ma jul 18, 2016 6:26 pm

Ik heb geen tips maar wil alleen naar even zeggen wat een tof idee! Succes met je peperkaas :)
Kaatje

Has thanked: 60 times
Been thanked: 52 times

Berichtdoor HennyM » ma jul 18, 2016 7:26 pm

Daar heb ik dus nog geen kaas van gegeten. :lol:

Ik zou het aan experts vragen op dat gebied want gedroogde pepers zijn gewoon pepers zonder vocht en dat vocht nemen ze toch weer op.

Maar zoals gezegd weet ik het niet.....
:)
HennyM

Has thanked: 1194 times
Been thanked: 771 times

Berichtdoor Bunker » ma jul 18, 2016 7:36 pm

Jan schreef:Pepers drogen met weinig energie, gaat bij mij het beste met zout.
Pepers in grove stukken hakken, zout erbij strooien en dan drogen. Het zout trekt het vocht uit de flakes EN heeft een groot oppervlak waardoor het drogen sneller gaat.

De kaas hoef je , denk ik, niet meer in de pekel te zetten. Er zit zout genoeg in de flakes.

Ik ga de boerin, zelf haar zout laten toevoegen, dus voorlopig aan het kijken naar een goedkoop droogoventje.
Bunker

Berichtdoor Bunker » ma jul 18, 2016 7:38 pm

HennyM schreef:Daar heb ik dus nog geen kaas van gegeten. :lol:

Ik zou het aan experts vragen op dat gebied want gedroogde pepers zijn gewoon pepers zonder vocht en dat vocht nemen ze toch weer op.

:lol:

Het idee is dat de pepers zelf geen vocht meer bevatten, zodat ze beginnen schimmelen tijdens het vormen van de kaas. Het vocht in de kaas is minimaal op het moment dat ze de pepers toevoegen.
Bunker

Berichtdoor HennyM » ma jul 18, 2016 7:51 pm

Bunker schreef:
HennyM schreef:Daar heb ik dus nog geen kaas van gegeten. :lol:

:lol:

Het idee is dat de pepers zelf geen vocht meer bevatten, zodat ze beginnen schimmelen tijdens het vormen van de kaas. Het vocht in de kaas is minimaal op het moment dat ze de pepers toevoegen.

Ja dat snap ik alleen als dan later blijkt dat je ze ook vers kunt toevoegen heb je heel veel werk voor niets gedaan. Maar oke de ervaring is de beste leermeester.... ;)
:)
HennyM

Has thanked: 1194 times
Been thanked: 771 times

Berichtdoor the rené » ma jul 18, 2016 7:59 pm

het drogen met weinig energie zal met dit weer wel gaan ;)
the rené

Has thanked: 260 times
Been thanked: 176 times

Volgende

Keer terug naar Recepten