Een killer lasagne

Een killer lasagne

Berichtdoor Marjolyn » di jan 17, 2012 10:36 pm

Dit Lasagne recept wou ik graag toevoegen ook al heeft het niet echt veel met pepers te maken.
Het recept is van een echte italiaanse chef kok en zeker het proberen waard want ik heb hem zelf nergens anders lekkerder gegeten :)

Lasagne

Ingrediënten voor 4 personen

1/2 a 1 ui, 3 teentjes knoflook, 500 gr. rundergehakt, italiaanse kruiden (basilicum, oregano, majoraan, peterselie, paprikapoeder), 1 laurierblaadje, sambal, 3 kleine blikjes tomatenpuree, 1 blik gepelde tomaten in stukjes, 1 pakje gezeefde tomaten, 1 pak voorgekookte lasagnevellen, olijfolie, 2 bolletjes mozzarella (of evt. 8 plakken jonge kaas), 50 gr. boter, 50 gr. bloem, 500 ml. koude melk, suiker, peper en zout.

Hulpmiddelen

Kleine braadpan, grote koekenpan, garde, ovenschaal en aluminiumfolie
Bereidingswijze

Voor de bolognesesaus de ui snipperen en in een grote koekenpan met wat olijfolie fruiten, halverwege de fijngesneden knoflook toevoegen. In de kleine braadpan de tomatenpuree hard verwarmen (blijf roeren, anders brandt ze aan),tot deze niet zurig meer ruikt. Het ui/knoflook/olie mengsel toevoegen. In de grote koekenpan weer wat olijfolie verwarmen en het gehakt met de kruiden, zout en peper rul bakken. Toevoegen aan het tomatenpureemengsel, gepelde tomaten en gezeefde tomaten toevoegen en op smaak brengen met sambal, suiker en evt. nog wat kruiden en een laurierblaadje toevoegen. 1/2 uur a 3 kwartier op laag vuur laten sudderen met deksel op de pan, af en toe roeren. Ondertussen de oven voorverwarmen op 180 gr. C.

Voor de bechamelsaus de boter smelten (niet bruin laten worden), bloem erdoor roeren en verwarmen (schrik niet; het wordt een soort klont, maar dat komt goed!). Daarna beetje bij beetje de koude melk met een garde erdoor roeren. Laten koken en blijven roeren tot je een dikke saus hebt. Op smaak brengen met zout en peper.

In een ingevette ovenschaal 1 laag lasagnevellen leggen. Vervolgens bedekken met 1/3 van de bechamelsaus, 1/3 van de bolognesesaus en 1 in plakjes gesneden bolletje mozzarella of 4 plakken kaas. Nu weer herhalen met een laag lasagnevellen, saus en kaas, vervolgens nog zo′n laag maar dan zonder kaas. Afdekken met aluminium-folie en in de oven schuiven, boven het midden. Na 30 min. de folie verwijderen en nog 15 min. in de oven laten. Als het "knettert" is het klaar.

Eet smakelijk :D
Marjolyn

Has thanked: 9 times
Been thanked: 11 times

Re: Een killer lasagne

Berichtdoor Lee » di jan 17, 2012 10:42 pm

Afbeelding
Lee
Beheerder

Has thanked: 22 times
Been thanked: 72 times

Berichtdoor timm » di jan 17, 2012 10:51 pm

Dat wat Lee zegt,ga ik in mee. :D
timm

Has thanked: 497 times
Been thanked: 399 times

Berichtdoor Marjolyn » di jan 17, 2012 10:59 pm

Ja hij is echt super.
Mijn familie en vrienden vragen regelmatig wanneer ik weer lasagne ga maken en nodigen zichzelf dan al uit :lol:
Marjolyn

Berichtdoor timm » di jan 17, 2012 11:04 pm

Als ik dat recept zo zie kan ik ze geen ongelijk geven :lol:
kun je trouwens ook gedroogde lasagne vellen gebruiken?nooit op gelet of ze hier verse hebben namelijk.
timm

Has thanked: 497 times
Been thanked: 399 times

Berichtdoor Marjolyn » di jan 17, 2012 11:08 pm

Ja hoor geen probleem :)
Wel even kijken of de onderst vellen goed gaar zijn.
Ik gebruik ook wel eens gedroogde bladen en laat hem dan 15 min langer in de oven.
Het vervelende is dat iedere oven weer anders is dus het is een kwestie van even uitproberen ;)
Marjolyn

Berichtdoor inca berry » di jan 17, 2012 11:36 pm

mjam mjam, dit ga ik dus zeker een keer proberen, lijkt me erg lekker.
Afbeelding

Afbeelding KCBS Certified BBQ Judge
inca berry
Moderator

Has thanked: 41 times
Been thanked: 205 times

Berichtdoor Eva » vr jan 20, 2012 1:52 am

is genoteerd :D
Eva

Has thanked: 3 times
Been thanked: 15 times

Berichtdoor Jan » vr jan 20, 2012 7:30 pm

We hebben sinds kort een pastawals vervolgens bij de toko durum-meel gehaald. NIET DOEN ... Je wilt namelijk nooit meer andere pasta. :lol:

Ik ga zeker eens deze lasagne met eigen verse pasta maken.
Ruillijst voor elk seizoen
Jan

Has thanked: 155 times
Been thanked: 349 times

Keer terug naar Recepten