Vragen ivm inmaken van pepers

Re: Vragen ivm inmaken van pepers

Berichtdoor Robert » za jul 19, 2014 10:26 am

Die 1 liter water, wat doe je daar mee? M.a.w. gebruik je 1 liter azijn met 1 liter water? En dan alleen bij de vis, of ook bij de groenten?

En nu we het toch over inmaken hebben, dan heb je hopelijk ook wat advies voor het inmaken van augurken. Die heb ik dit jaar voor het eerst in de tuin gezet. Ik vind zoveel verschillende manieren voor het inmaken dat ik door de bomen het bos niet meer zie...
De een zet de augurken 24 uur van tevoren in zout, de ander in pekel en nog weer anderen direct in de azijn.
De een zet de augurken in koude azijn, de ander giet er kokende azijn op, nog weer iemand anders weckt daarna nog 20 minuten.
En dan hebben we nog de enorme verschillen in de hoeveelheid te gebruiken suiker....

Afbeelding

Aan 1 ding moet je in ieder geval niet denken, dat is de hele lage prijs voor een pot augurken in de winkel. Maar voor die lage prijs krijg je dan wel weer een hele mooie pot waar later de eigen gekweekte augurken of pepers in kunnen :roll:
Robert
Moderator

Has thanked: 270 times
Been thanked: 1283 times

Berichtdoor Billie » za jul 19, 2014 11:24 am

Hampie schreef:Heb dit nog nooit met pepers gedaan, maar dit gaat hopelijk gauw gebeuren.

Pepers zet ik rauw op. Ik giet wel het warme mengsel over de pepers heen en dan worden ze geweckt. Dus iets gegaard zullen ze altijd wel zijn ;)
Billie
Moderator

Has thanked: 806 times
Been thanked: 1471 times

Berichtdoor stan » za jul 19, 2014 8:41 pm

Peper en paprika maar, ook zeker komkommer en augurk gebruik ik rauw(wil ook niet van die zachte augurk of peper) en dan net als Tom de kruidenazijn er heet overheen enkel ik weck dan niet en het blijft alsnog maanden goed(langer haalt het ook niet :lol: ). Als je augurken koopt kan je ook kiezen uit zoet, zoet/zuur en een zoute versie(Of net weer iets anders Amsterdamse-uitjes dat sap hergebruiken voor Spaanse-pepers heerlijk). Dat geeft denk ik gelijk de verklaring waarom de een enkel azijn(zuur) de ander veel suiker(zoet/zuur) en de volgende eerst een pekelbad of gelijk in het zout zet(is heel ouderwets en niet echt heel gezond ook zoveel zout).
stan

Has thanked: 734 times
Been thanked: 1077 times

Berichtdoor Billie » zo jul 20, 2014 4:05 pm

Bwa...Zolang je de pekel niet opdrinkt zal het zo'n vaart nie lopen :lol:
Billie
Moderator

Has thanked: 806 times
Been thanked: 1471 times

Berichtdoor Robert » zo jul 20, 2014 4:21 pm

Het zout/pekel voor 24 uur is puur om vocht uit de augurken te onttrekken, ze worden daar in eerste instantie heel zacht van. Het zout wordt daarna afgespoeld waarna de azijn weer in de augurken trekt zodra het in de pot zit.
Robert
Moderator

Has thanked: 270 times
Been thanked: 1283 times

Berichtdoor Kres » zo aug 03, 2014 4:14 pm

Ga zo rode pers en jalapeno's inmaken.
Nou is mijn vraag.. Snijden jullie de rode pepers altijd in stukjes voor het inmaken if alleen op paar plekken insnijden zodat de vocht ook in de peper komt?
Ben bang dat ik niet alle lucht uit de peper krijg als ik ze heel laat met als gevolg dat de peil van het vocht later kan dalen waardoor sommige pepers boven het vocht uit komen.
Is het echt noodzakelijk om ze in te zouten en 24 uur te laten staan ?
Kres

Has thanked: 81 times
Been thanked: 209 times

Berichtdoor stan » zo aug 03, 2014 4:53 pm

Bij hele pepers moet je soms er even een puzzel van maken om ze redelijk strak in de pot te doen. En als je kokende azijn op gaat gieten(dan gelijk de deksel er weer op en 5 tot 10 min. ondersteboven laten staan(deksel en pot uitspoelen met kokend water)) of daarna nog zou wecken hoef je je niet druk te maken om een peper boven de azijn. De zuurstof is immers verbruikt(zeker bij het wecken) in de pot dan en blijft maanden tot ..... goed.

En bij pepers doe ik geen zout(en bij augurken ook niet :mrgreen: )
stan

Has thanked: 734 times
Been thanked: 1077 times

Berichtdoor Kres » zo aug 03, 2014 5:50 pm

Dat was mijn idee ook dus.
Misschien dat ik aan de bovenkant even een kleine inkeping maak zodat de lucht kan ontsnappen. Ga ze idd mooi in de pot stoppen. Allemaal rechtop en misschien hier en daar een groenen tussen. Gewoon voor de mooi.

Ohh Stan. Jij bent een wonder in de keuken.
Vorig jaar sambal gemaakt maar bij sommige potten leek het wel of ze gingen gisten. Kwam veel druk op de deksel te staan. Mijn vermoeden gaat uit naar de knoflook.
Heb jij daar enig idee over ?

Heel erg bedankt alvast.
Kres

Berichtdoor HennyM » zo aug 03, 2014 6:05 pm

Cherrytomaten en pepers prik ik in met een prikker. Kokende azijn/water of zoutwater erover pot direct sluiten en dan nog 20 minuten tot een half uur laten wekken in water tegen de kook aan. De kokende damp tussen het water en de deksel maakt een vacuüm en steriliseert eventueel nog aanwezige lucht tussen de pepers of andere vruchten. :)
:)
HennyM

Has thanked: 1194 times
Been thanked: 771 times

Berichtdoor Kres » zo aug 03, 2014 6:30 pm

Hmm draai je de potten dan é ht helemaal strak dicht voor je ze gaat wecken ? Zo ja... Dan heb je best lef. De oplopende druk in de pot kan voor gevaarlijke situaties zorgen. Ik leg de deksels er wel op maar s aai ze niet dicht.pas als ze uit de pan komen draai ik ze dicht en gaan ze meteen ondersteboven.
Kres

VorigeVolgende

Keer terug naar Recepten