hoe groot moet het voorraadvat zijn?

hoe groot moet het voorraadvat zijn?

Berichtdoor Jan » zo maart 25, 2018 7:36 pm

Ik wil een hydro-systeem gaan maken, een beetje zoals Robert dat heeft. Hier word het ongeveer 6 meter buis,en iets van 20 plantgaten. Ruimte voor nog eens zo'n uitbreiding heb ik ook... de hamvraag is: hoe groot moet het voorraadvat zijn zodat de planten het in het hoog seizoen zeker 2 tot 3 weken zonder bijvullen gaan uithouden?

Mijn ervaring tot nu toe, in een kleine kas met iets van 12 planten, zegt dat ik met 50 liter een heel eind kom, maar wellicht is groter beter?
Ruillijst voor elk seizoen
Jan

Has thanked: 160 times
Been thanked: 400 times

Re: hoe groot moet het voorraadvat zijn?

Berichtdoor the rené » zo maart 25, 2018 9:43 pm

ik denk dat 50 liter toch wel aan de kleine kant is, lig ook een beetje aan je systeem. heb hier een nft en een eb en vloed bak, bij beide hergebruik je de voeding dus hoef je minder voorraad te hebben.
nft met 18 plantgaten heeft een vat van 45 liter, dat moet ik zeker 1 keer per week bijsturen qua ec en ph.
de eb en vloed bak zit maar 20 liter in en heeft ruimte voor 4 tot 6 planten, en eigenlijk check ik die ook zeker 1 keer per week.

mijn gok voor 3 weken zou zijn een 0 erbij, dus een vat van 500 liter.
the rené

Has thanked: 272 times
Been thanked: 177 times

Re: hoe groot moet het voorraadvat zijn?

Berichtdoor Jan » ma maart 26, 2018 6:34 pm

:shock: :shock: 500 l..

Ik heb een nette ton van zo'n 100 liter gezien, dat moet maar genoeg zijn. Anders kan buurvrouw ook nog altijd even bijvullen. Dat vindt ze vooral leuk omdat ze dan gelijk de tomaten en de bonen mag oogsten, als wederdienst. :lol: Voor mij is haar bezoek aan huis handig omdat sociale controle in de vakantieperiode een heleboel narigheid tegengaat..
Ruillijst voor elk seizoen
Jan

Has thanked: 160 times
Been thanked: 400 times

Keer terug naar Hydroponics