Hydrophonics/propagator van Ikea

Re: Hydrophonics/propagator van Ikea

Berichtdoor my_key » ma jan 16, 2017 2:28 pm

Ha leuk. Ik vroeg mij al af of iemand deze opstelling voor pepers geprobeerd had. Ik was namelijk ook van plan die kweekbak/lamp eens te proberen.

Iemand ervaring met deze leds? Zijn ze voldoende voor de opkweek (de eerste maanden, tot wanneer de planten buiten mogen)?
my_key

Has thanked: 1 time
Been thanked: 0 time

Berichtdoor Dakoina » ma feb 20, 2017 1:49 pm

Ik had thuis - om te experimenteren - een 50cm led lamp van ikea gekocht; maar door het maken van COB Leds is ze eigenlijk niet echt in gebruik geraakt. De lampen geven wel mooi fel licht (met een rode tussen twee witte leds telkens). Ze leveren gemiddeld 100 μmol/m²/s volgens de site en na wat zoeken zou dat normaal voldoende moeten zijn voor de pepers (die zouden met 80 al voldoende hebben ofzo...). Persoonlijk zou ik er twee naast elkaar plaatsen =) maar met hun eigen vaxer setup is dat niet mogelijk :(
Dakoina

Has thanked: 53 times
Been thanked: 100 times

Berichtdoor Jrvns » wo maart 29, 2017 5:12 pm

Ik heb net een Hydrocultuur bij Ikea gekocht.
Zou het nuttig zijn om een verwarmingselement (matje) onder de zaaibak te plaatsen zodanig dat de groei eventueel bevordert wordt? Dit gaat natuurlijk het water verwarmen... Met welk gevolg? :roll:
De medewerkers van Ikea hadden hier geen antwoord op.

Momenteel staan mijn zaailingen gewoon voor het raam. Als de zon erop schijnt wordt er toch 30° graden gemeten achter het glas. Na bijna 3 weken gezaaid te te hebben is alleen Tupine en Masquerade boven gekomen van de wel 15 verschillende soorten, waaronder verschillende pods.

Nog wat geduld zeker?

Dank je,

Jurgen.
Jrvns

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Berichtdoor Victorus » vr maart 31, 2017 6:45 am

my_key schreef:
Ha leuk. Ik vroeg mij al af of iemand deze opstelling voor pepers geprobeerd had. Ik was namelijk ook van plan die kweekbak/lamp eens te proberen.

Ik ben niet weg van het systeem en ga het zeker volgend jaar niet meer gebruiken. Er zijn naar mijn idee twee problemen.
1) Ik gebruik een warmtemat die goed onder een gewone propagator past maar veel te klein is voor de Ikea propagator.
2) Als de zaden gekiemd zijn wortelen ze slecht in het steenwol. De wortel groeit er gewoon niet in (behoudens een enkele uitzondering).

Om toch de kiem verder te helpen heb ik met een pincet een gaatje moeten maken in de plug van steenwol. Die splitst dan. Vervolgens moet je met het pincet de wortel er in zien te krijgen. Dat is een heel gepiel met zo'n kwetsbare kiem. De zaden voor het kiemen in het steenwol vast te zetten is ook geen optie. De jonge schutbladen blijven aan het zaad vast zitten met het gevolg dat de wortel omhoog kan groeien in plaats van naar beneden. Als je dat niet tijdig in de gaten houd verdroogt de kiem.

Bij mij gaat het systeem de kliko in en ga ik weer volgend jaar als vanouds kiemen in m'n oude propagator.
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 123 times

Berichtdoor Waaslander » za apr 01, 2017 11:47 am

Victorus schreef:2) Als de zaden gekiemd zijn wortelen ze slecht in het steenwol. De wortel groeit er gewoon niet in (behoudens een enkele uitzondering).

Die bedenking had ik ook op voorhand en lijkt me ook zo te zijn met de steenwol .
Afbeelding
Afbeelding
Zoals op de foto's bevalt het me wel , trays gevuld met kokos grond . Ik had gevreesd dat grond door de gaten ging vallen maar valt heel goed mee . Op een platte ondergrond de trays plaatsen vullen en ligtjes aandrukken en dan in bak plaatsen . (plantjes zijn wel tomaten maar lijkt me weinig uit te maken)
Waaslander

Has thanked: 62 times
Been thanked: 154 times

Berichtdoor koolrabi » zo dec 09, 2018 10:27 pm

Ik heb ook het kweeksetje van IKEA gebruikt als experiment. Ik heb eerst een aantal pepers op de gewone manier gezaaid in een propagator. Volgens de instructies van IKEA heb ik ze vrij snel, bij de 2 eerste blaadjes overgeplaatst in de IKEA mandjes. Ik vond het wel erg vroeg. De mandjes heb ik gevuld met hydrokorrels en daarbovenop kokosvezels. Dat had ik nog ter beschikking. Ik heb de IKEA bak gevuld met water met een halve dosering A+B voeding, die ik nog had.De pepers groeiden voorspoedig op, op 1 na, die kreeg wat gekruld blad.

Het probleem wat zich voordeed was dat de pepers snel verschillend van hoogte werden, waardoor de ene peper te dicht bij de lampjes stond en de ander er te ver vandaan.

Na 5/6 weken heb ik een aantal pepers in een kratky opstelling geplant. Yoghurtemmertjes bekleed met zwart duct tape en een passend kweekpotje, met veel gaten in de bodem in de deksel laten zakken met daarin hydrokorrels rond de peperzaailing . Onderin de emmer water met A+B voeding in een halve dosering.De pepers zien er gezond uit en groeien goed. Ze zijn groter en voller uit dan de pepers die ik tegelijk in een goede potgrond heb geplant, zoals ik altijd doe.

Inmiddels heb ik het water onderworpen aan een lakmoesproef. Ik heb regenwater gebruikt omdat ik dacht dat dat beter was. Maar zowel regenwater als kraanwater leek een te hoge (7) Ph te hebben. Toen op goed geluk 10 ml azijn aan een liter water toegevoegd en toen leek het uit te komen op een Ph van 6. Dat ga ik in het vervolg van het proces gebruiken.In de hoop dat het blijft werken.

Ik heb geen ervaring met hydroponics tot nu. Ik weet ook niet waar ik uit zal komen. Het is wel bijzonder dat je als je plant eenmaal op water staat, je weinig meer hoeft te doen. Dat is wennen. Tegelijk ook heel comfortabel. Nu gaat het allemaal nog, maar wat te doen als alles groter wordt? En blijven de planten dan overeind? Ze zitten toch in vrij kleine potjes. En, kun je op zeker moment de planten ook weer in de grond plaatsen, bijvoorbeeld in mei als het warm genoeg is? Of kunnen ze zich daaraan dan niet meer goed aanpassen. Allemaal vragen die zich geleidelijk aan laten beantwoorden.

Ik hoor graag over de ervaring van anderen hiermee.
met groene groet,

https://zolekkergezond.nl
koolrabi

Been thanked: 1 time

Berichtdoor Robert » zo dec 09, 2018 11:16 pm

Het snel overplanten zodra de plantjes gekiemd zijn doe ik ook en bevalt heel goed. Naar mijn idee kun je dat zo doen met de miste beschadiging van de wortels, die zijn er immers nog nauwelijks.

Wat ik niet begrijp is waarom je een halve dosering A/B voeding gebruikt?

Azijnzuur is niet het handigste zuur om de pH te verlagen, is niet erg stabiel. Zelf gebruik ik salpeterzuur, afgekeken van de professionele werreld, de glastuinbouw.

En tenslotte, de planten gaan groter worden en moeten nog tot mei wachten tot ze naar buiten kunnen... Als je zonlicht gebruikt voor je planten, dat is er komende 2 maanden helaas niet zo veel. Dus eigenlijk zou starten halverwege februari (t/m eind februari) de ideale starttijd zijn naar mijn idee.

Maar dat kan altijd nog een keer als het helemaal fout zou lopen, het is nog geen februari ;-)

En tot die tijd genieten van het groeien van de planten en kijken/leren hoe het gaat!
Robert
Moderator

Has thanked: 266 times
Been thanked: 1283 times

Berichtdoor koolrabi » ma dec 10, 2018 3:13 pm

@Robert, dank voor je reactie.

Dat snelle overplaatsen hou ik er dus maar in.

Omdat de plantjes nog vrij klein zijn gebruik ik in de beginfase een halve dosering van de voeding. Ik ben van plan geleidelijk aan naar een hele dosering toe te gaan. Ik zag het op YouTube en het klonk mij wel redelijk toe. Ik hou het wel in de gaten.

Dit is een experiment, ter voorbereiding van het definitieve zaaien rond de jaarwisseling. Dan weet ik straks zo'n beetje hoe het moet. Ik ben wel van het vroege zaaien. Ik probeer met slechts een bescheiden investering dit experiment te doen. Kijken of het bevalt. Azijn had ik bij de hand en ik had gelezen dat het kon. Wellicht zijn er betere middelen. Is citroenzuur ook beter? Dat heb ik ook ter beschikking. Misschien ga ik overschakelen naar salpeterzuur of andere PH verlagers als het echt menens gaat worden met mijn hydroponics. Dank voor de tip.

De hydrocultuur spreekt mij vooral aan in de opkweekfase, vandaar mijn vraag tot wanneer je nog zonder al te veel risico op uitval kunt overschakelen naar kweken in de grond of in potgrond. Hier gaan ze meestal eind april, afhankelijk van het weer, eerst naar de kas die ik ook op temperatuur kan houden, en later naar buiten. Ik heb overigens voor de 4 planten uit het experiment (3 pepers en 1 tomaat) een plek als ze groter worden. Daarvoor heb ik 2 grote IKEA opbergdozen gekocht en een deksel met in elke doos 2 mooie ronde gaten gemaakt. Geschikt om een grotere netcup te bergen. Daar boven een daglichtlamp.

Het is overigens wel genieten van deze kweek. Inmiddels staat ook mijn bergbasilicum in een kratky pot. En ik ben nog niet uit geexperimenteerd. Ik wil ook graag kruiden en bv. sla op water kweken. De kruiden hebben het niet goed gedaan in de IKEA kweekset. De kweekpotjes werden m.i. veel te nat. Het IKEA bakje heeft helaas niet zoveel diepte. Maar ik ben opnieuw begonnen met andere materialen (jiffy's, steenwol, en kleine netcupjes). Eens kijken of dat wat wordt en of dat bevalt.
met groene groet,

https://zolekkergezond.nl
koolrabi

Been thanked: 1 time

Vorige

Keer terug naar Hydroponics