Daar ben ik weer. Heel de avond aan het eb en flood systeem gewerkt en driemaal raden wat ik in mijn vensterbank heb! De Samla bak.. Ik heb mijn best gedaan voor het systeem waar het waterreservoir ergens op de grond staat en de plantenbak in de vensterbank, maar er waren te veel dingen niet goed aan de set-up.
Om te beginnen: het pompje redt het niet om het water een meter omhoog te pompen. Bij deze is het maximum een halve meter, maar mijn vensterbank is meer dan een halve meter van de grond. Ik had het kunnen weten toen ik het pompje kocht, maargoed had ik beter op moeten letten.
Daarnaast heb ik afdichtringen gevonden en gekocht, maar bij deze afdichtringen wordt uitgegaan dat er aan beide kanten buizen zijn gekoppeld, maar in mijn systeem is dat van één kant. Hierdoor kon het werkelijke vastschroeven niet plaatsvinden. Nog los daarvan bleef de bak water lekken, omdat de bak niet stevig genoeg is. De slangen trekken toch wel wat aan de bak en deze geeft te veel mee, waardoor er kieren ontstaan.
Tel dit bij elkaar op en ik kan net zo goed weer bij 0 beginnen, maar daar heb ik nu echt geen trek meer in. Daarom heb ik besloten om de vertrouwde Samla bak er weer bij te maken en te genieten van een gesloten systeem. Binnen een uur was hij weer paraat.
Ik heb de toe- en afvoer-buis een filter gegeven (lees kapotte panty van mijn vriendin). Lauw water (incl. voeding) in het reservoir gedaan, even getest wat een goede timer-cyclus is, hydrokorrels toegevoegd, opnieuw timer-cyclus getest, planten toegevoegd en klaar was Faber. Heb nu drie soorten er in staan, voor zolang het past: Prairy Fire, Bolivian Rainbow en Marbles.
Heb de timer overigens op 4 x 2 min op een dag gezet. Zo hebben de planten om de 6 uur de gelegenheid om wat te hydrateren, waarna ze weer lekker lucht mogen scheppen

Ik heb overigens wel een filmpje gemaakt, maar deze voeg ik later toe. Ik vind het genoeg geweest voor vandaag