Vensterbank eb en flood

Re: Vensterbank eb en flood

Berichtdoor mikey32 » ma jan 23, 2012 11:18 am

Billie schreef:Da's fijn van je. Zo vinden andere leden makkelijker onderdelen die ze nodig hebben. Van sommige onderdelen is het voor een leek niet zo makkelijk om de naam van zo'n product te weten

Ik ben ook een leek hoor !
Ik ken al die namen van die stukken niet, maar als ik ze zie, dan weet ik wel wat ik moet hebben.

PS : Het helpt dat m'n halve familie in de bouw/loodgieterij gewerkt heeft en dat ik 25 jaar geleden al eens mee ging om te "helpen"... waarbij het er nogal eens hard aan toe ging als ik al iets fout WOU doen ! Bovendien praten al die kerels een soort dialect : "den teir" is bv de aarding en "ne jwein" is een dichtingsring... Gelukkig lopen er in de meeste zelfbouwmarkten ook kerels rond die zo praten :lol:
mikey32

Has thanked: 27 times
Been thanked: 28 times

Berichtdoor faber » do jan 26, 2012 10:18 pm

Ik heb me voorgenomen om het systeem dit weekeind af te hebben. Het gaat dusdanig hard met de planten dat ik ze wil gaan overzetten ( zie ook http://chillipeper.nl/forum/viewtopic.php?p=2500#p2500).

Ik moet alleen nog de afvoerbuizen beschermen tegen vuiligheid (panty van m'n vriendin waarschijnlijk) en de aansluiting tussen de bak en de slangen waterdicht krijgen. Heb hier goede suggesties langs horen komen, maar heb het idee dat het een zoektocht gaat zijn om deze materialen te vinden.

Is het een heel raar idee om bijvoorbeeld gesmolten kaarsvet te gebruiken om de slang aan de buitenbak beter af te dichten? :oops: Ik zal ook nog wel op internet zoeken naar sites die aansluitringen verkopen in Nederland die hiervoor geschikt zijn. Nogmaals, als jullie suggesties hebben hoor ik ze graag :)
faber

Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Berichtdoor timm » do jan 26, 2012 11:17 pm

faber schreef:Ik heb me voorgenomen om het systeem dit weekeind af te hebben. Het gaat dusdanig hard met de planten dat ik ze wil gaan overzetten ( zie ook http://chillipeper.nl/forum/viewtopic.php?p=2500#p2500).

Ik moet alleen nog de afvoerbuizen beschermen tegen vuiligheid (panty van m'n vriendin waarschijnlijk) en de aansluiting tussen de bak en de slangen waterdicht krijgen. Heb hier goede suggesties langs horen komen, maar heb het idee dat het een zoektocht gaat zijn om deze materialen te vinden.

Is het een heel raar idee om bijvoorbeeld gesmolten kaarsvet te gebruiken om de slang aan de buitenbak beter af te dichten? :oops: Ik zal ook nog wel op internet zoeken naar sites die aansluitringen verkopen in Nederland die hiervoor geschikt zijn. Nogmaals, als jullie suggesties hebben hoor ik ze graag :)

kaarsvet gaat niet hechten denk ik,en is ook niet flexibel.misschien kun je een lijmpistool gebruiken wat van die staafjes smelt.
wildkamp.nl heeft erg veel buis en koppelingen en dat soort spul.misschien kun je daar wel iets vinden.
timm

Has thanked: 497 times
Been thanked: 399 times

Berichtdoor Billie » vr jan 27, 2012 7:44 am

Het beste resultaat zal je nog steeds krijgen als je een koppeling op de bak monteert...De lijm uit zo'n lijmpistool is ook niet flexibel en stevig genoeg om lekken te voorkomen.. ;)
Billie
Moderator

Has thanked: 806 times
Been thanked: 1471 times

Berichtdoor timm » vr jan 27, 2012 12:29 pm

Dan kan ik alleen nog aanraden op de site te kijken die ik in mijn vorige post melde.Zou je de aansluiting dicht kunnen krijgen met epoxy?tot nu toe maar weinig dingen gevonden die ik niet vast of dicht heb gekregen met van die epoxy lijm.
timm

Has thanked: 497 times
Been thanked: 399 times

Berichtdoor faber » wo feb 01, 2012 10:36 pm

Daar ben ik weer. Heel de avond aan het eb en flood systeem gewerkt en driemaal raden wat ik in mijn vensterbank heb! De Samla bak.. Ik heb mijn best gedaan voor het systeem waar het waterreservoir ergens op de grond staat en de plantenbak in de vensterbank, maar er waren te veel dingen niet goed aan de set-up.

Om te beginnen: het pompje redt het niet om het water een meter omhoog te pompen. Bij deze is het maximum een halve meter, maar mijn vensterbank is meer dan een halve meter van de grond. Ik had het kunnen weten toen ik het pompje kocht, maargoed had ik beter op moeten letten.
Daarnaast heb ik afdichtringen gevonden en gekocht, maar bij deze afdichtringen wordt uitgegaan dat er aan beide kanten buizen zijn gekoppeld, maar in mijn systeem is dat van één kant. Hierdoor kon het werkelijke vastschroeven niet plaatsvinden. Nog los daarvan bleef de bak water lekken, omdat de bak niet stevig genoeg is. De slangen trekken toch wel wat aan de bak en deze geeft te veel mee, waardoor er kieren ontstaan.
Tel dit bij elkaar op en ik kan net zo goed weer bij 0 beginnen, maar daar heb ik nu echt geen trek meer in. Daarom heb ik besloten om de vertrouwde Samla bak er weer bij te maken en te genieten van een gesloten systeem. Binnen een uur was hij weer paraat.

Ik heb de toe- en afvoer-buis een filter gegeven (lees kapotte panty van mijn vriendin). Lauw water (incl. voeding) in het reservoir gedaan, even getest wat een goede timer-cyclus is, hydrokorrels toegevoegd, opnieuw timer-cyclus getest, planten toegevoegd en klaar was Faber. Heb nu drie soorten er in staan, voor zolang het past: Prairy Fire, Bolivian Rainbow en Marbles.
Heb de timer overigens op 4 x 2 min op een dag gezet. Zo hebben de planten om de 6 uur de gelegenheid om wat te hydrateren, waarna ze weer lekker lucht mogen scheppen :lol:

Ik heb overigens wel een filmpje gemaakt, maar deze voeg ik later toe. Ik vind het genoeg geweest voor vandaag ;)
faber

Berichtdoor Billie » do feb 02, 2012 8:56 am

Hey Faber,

Da's slecht nieuws gevolgd door goed nieuws, dus het resultaat is goed :D
Ik ben blij voor je dat je gesloten systeem goed werkt...Volgens mij gaat het nog wel meevallen met drie planten in die bak. Fatalii stopt er zes in dacht ik, dus...dit zit wel goed ;)

En natuurlijk willen wij allen graag de foto's en film bekijken, dat snap je toch?? :mrgreen:

Groetjes
Billie
Moderator

Has thanked: 806 times
Been thanked: 1471 times

Berichtdoor faber » do feb 02, 2012 9:34 am

Vanochtend nog even naar de plantjes gekeken en ze staan netjes overeind, blijkbaar vinden ze eb en flood wel leuk :D
Heb vanochtend nog even de eerste cyclus van de dag bekeken en de flood periode van 2 minuten is precies lang genoeg als je het mij vraagt: de hydrokorrels en de plantjes worden goed gehydrateerd maar het zakt ook weer snel genoeg weg. Vanavond komt het filmpje!
faber

Berichtdoor brushie153 » do feb 02, 2012 9:37 am

jep eens met billie, volstoppen met nog 3 als je van die kleine sierpepers gaat groeien!
brushie153

Has thanked: 8 times
Been thanked: 1 time

Berichtdoor patrick » do feb 02, 2012 11:59 am

Heb de timer overigens op 4 x 2 min op een dag gezet. Zo hebben de planten om de 6 uur de gelegenheid om wat te hydrateren, waarna ze weer lekker lucht mogen scheppen

Heb je nog rekening gehouden met de (dag)lichtperiode? Vaak wordt de eerste watergift gelijk getimed met het start van de dag (zonsOpgang/LampAan), en de laatse vlak voor het einde van de dag (zonsondergang/lampUit). s' Nachts wordt er vaak niet of nauwelijks bewaterd...
(ik heb er ook nog geen ervaring mee, maar dat is wat ik heb gelezen ;) )
patrick

Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

VorigeVolgende

Keer terug naar Hydroponics