Hydro Buddy

Re: Hydro Buddy

Berichtdoor Dr.pepper » za maart 08, 2014 10:33 pm

Bij dit recept is de ca:mg ook wel een beetje erg hoog volgens mij.
Ik zou graag een npk neutrale voeding willen en dan appart n-p-k hebben. Je hebt veelal pk-boosters en die onzin, maar afzonderlijk moeten ze ook gewoon toe te voegen zijn. Dat gaik weer eens uitzoeken. De handleiding had ik trouwens al doorgelezen. Maar het wordt voor mij niet mogelijk om dit zelf te maken ivm spullen kopen en ruimte.
Dr.pepper

Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Berichtdoor Robert » za maart 08, 2014 11:33 pm

Het hele npk verhaal zegt mij persoonlijk helemaal niets, heb dat nooit kunnen begrijpen waar dat precies op gebaseerd is. Wel is mij heel duidelijk dat planten veel meer stoffen nodig hebben dan enkel N P en K! En van die stoffen ontbreken er altijd wel wat en zijn nooit in de juiste verhouding in de pakken en flessen die je bij tuincentra e.d. in de schap vindt...

De waarden die we in hydrobuddy gebruiken zijn door de Wageningen Universiteit wetenschappelijk bepaald, dus specifiek wat een paprika en chilli plant nodig heeft. Wat wij hobbyisten doen is simpel gebruik maken van het fantastische werk dat daar gedaan is! De waarden zijn dus zeker geen geheim, en al helemaal niet van "ons", ze staan in de diverse topics hier op het forum.
Komt er op neer dat we een voeding maken volgens die samenstelling. De resultaten mogen er zijn, enorme planten en hoeveelheden vruchten. De eerste negatieve berichten van iemand die de voeding heeft geprobeerd moeten nog komen, ik heb het nog nergens gezien. Dit in tegenstelling tot de positieve berichten :D
Wij maken de "standaard" voeding. Als je je brood moet verdienen met het kweken van pepers of paprika's kun je vast nog verfijningen aanbrengen in de voedingssamenstelling gedurende het seizoen of omstandigheden, iets wat ons hobyisten vast niet gaat lukken. Ook kunnen wij de andere omstandigheden als constante/gewenste temperaturen, licht en luchtvochtigheid veel minder goed onder controle houden dan in de professionele glastuinbouw.

Het maken van de voeding en het uitzoeken hoe dat moet is voor mij meer een soort hobby binnen de peperkweek hobby geworden, met als resultaat heel gezonde planten die meer dan 2x zo groot worden dan voorheen :D
Robert
Moderator

Has thanked: 256 times
Been thanked: 1269 times

Berichtdoor Dr.pepper » zo maart 09, 2014 1:23 pm

Dat begrihp ik wrl hoor.
Een npk ratio is zo'n beetje het begin van je voeding. Vervolgens komt de ca:mg verhouding en dan nog allerlei sporenelementen, etc.
Met de npk kun je een beetje sturen naar groeien of bloeien. Maar zoals gezegd speelt licht hier de belangrijkste rol in.
Deze voeding is waarschijnlijk een all round voeding voor het dragen van veel vruchten.
Elk element uit de npk heeft zo zijn eigen bijdragen. Stikstof voor bladgroen en groei van de plant, fosfor meende ik voor de wortel ontwikkeling en kalium voor bloem/vruchtontwikkeling.

Maar het komt er ook op aan dat elke plant en elk ras weer anders is...
Vervolgens heb je nog het hele ec en ph gebeuren welke je groei en bloei enorm beinvloed.
Ik ga van de zon genieten! Want hij is er al zo vroeg dit jaar!
Dr.pepper

Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Berichtdoor Billie » zo maart 09, 2014 7:55 pm

De voeding is eigenlijk gemaakt voor de kweek van paprika's, maar daar een paprika een Annuum is doen eigenlijk alle Annuums het heel goed op deze voeding. Een Chinense heeft er eigenlijk ook geen moeite mee, al houdt deze wel van een iets lagere EC waarde, tenzij die vol hangt met vruchten, maar da's een ander verhaal ;)
Neem het van ons aan. De voeding is gewoon goed en ik heb het al veel gezegd, maar ik ben Wim Voogt er nog altijd heel dankbaar voor!! :b
Billie
Moderator

Has thanked: 806 times
Been thanked: 1471 times

Berichtdoor Eugene » ma aug 10, 2015 4:31 pm

Of de vraag hier terecht gesteld wordt, weet ik niet maar ik zag hydro en A+B dus er is een kans ;)

A en B moeten apart gehouden worden, maar hoe gaat dat bij de hydrokweek dan? Dan wordt er toch maar met één vat gewerkt? Hoe wordt dan voorkomen dat het neerslaat?
Eugene

Has thanked: 532 times
Been thanked: 367 times

Berichtdoor Robert » ma aug 10, 2015 9:41 pm

Dat is heel simpel, in geconcentreerde vorm slaat het neer, in verdunde vorm niet. Dus in geconcentreerde vorm moet je het in 2 apparte flessen bewaren, meng je het met voldoende water kun je de voeding oplossing gewoon bewaren.
Robert
Moderator

Has thanked: 256 times
Been thanked: 1269 times

Berichtdoor Eugene » di aug 11, 2015 7:42 am

Bedankt!
Eugene

Has thanked: 532 times
Been thanked: 367 times

Vorige

Keer terug naar Hydroponics