Probleem met PH

Re: Probleem met PH

Berichtdoor Ralf » do apr 09, 2015 11:58 pm

Dat was inderdaad zo'n beetje mijn rekenmethode Hampie ;) We zullen eens gaan zien wat de metingen zaterdag zijn, en dan gaan de plantjes er waarschijnlijk toch wel in (tenzij Billie mij dat afraad natuurlijk :b ) Misschien nog een correctie op die Ph, en dan zien we het wel. Het is ook een leerproces dat hele NFT-verhaal, maar wel heel leuk en interessant. Je komt wel wat dingetjes tegen onderweg, maar da's meer uitdaging dan probleem. :D
Ralf

Has thanked: 96 times
Been thanked: 150 times

Berichtdoor Hampie » vr apr 10, 2015 12:26 am

Misschien ga ik het in de toekomst ook nog eens proberen, mijn interesse heeft het zeer zeker.
Hampie

Has thanked: 2192 times
Been thanked: 1255 times

Berichtdoor Ralf » vr apr 10, 2015 8:24 am

Laatste meting vanmorgen 9 uur. Temperatuur vloeistof gedaald naar 10 graden (tank ligt onder de grond). EC 330 (x 10) en de Ph is 8.0. Het varieert nogal dus. De pomp is gewoon blijven lopen. Mocht ik nu de Ph gaan corrigeren, dan houdt dat toch ook in dat de EC nog verder stijgt? Wat is in dit geval dan het belangrijkste: de EC of de PH??
Ralf

Berichtdoor Billie » vr apr 10, 2015 8:52 am

Dat zijn al betere waarden en als je de A & B niet gemengd hebt met het water in het vat verklaard dit wel waarom de waarden initieel zo hoog zaten... Heb je weer iets bijgeleerd hé ;)
Het afzuren kan je inderdaad wel doen, tenzij je zoals enkelen dit jaar turf of veen in je potgrond hebt gemengd, dan is de pH van de grond laag genoeg om de voeding optimaal door te geven aan de wortels. Als je toch gaat afzuren raad ik je aan om dit met mate te doen en telkens na het toevoegen van een minimale hoeveelheid (leg je dadelijk uit hoe) je het water goed dooreen roert en minstens 5min laat staan vooraleer je met je pH meter gaat meten...

Het toevoegen van het zuur...
Begin eerst met het 'zuur' te verdunnen. In de vorm dat je deze aankoopt is deze veel te sterk. Neem 100ml zuur en doet dit bij 900ml water in een EPDM fles (spa fles voldoet hier al). Voeg het zuur toe aan het water en niet andersom!! Ik kan dit niet hard genoeg benadrukken...
Voeg dan het verdunde zuur toe in hoeveelheden van 5 á 10ml per keer. Noteer hoeveel zuur je nodig hebt gehad om je water naar een pH van 5.5 te brengen. De volgende keer je zuur moet toedienen (bij het vullen van een nieuw vat) weet je dan hoeveel zuur je ongeveer moet gebruiken. Let op dit varieert een je kan beter iets minder toevoegen dan genoteerd en dan nog bijgeven dan wanneer je teveel zuur hebt gebruikt. Als je met kraantjeswater werkt zal dit gedurende het jaar door vrij stabiel zijn en zit je zo aardig in de buurt.
Als je afgezuurd hebt en je pH zit rond de 5.5 (aka 5.3 - 5.7) zit dan niet meer zuur toe te voegen, maar laat dit. Ervaring gaat je wel leren hoe je snel op een pH van 5.5 komt...

Groetjes Tom
Billie
Moderator

Has thanked: 806 times
Been thanked: 1471 times

Berichtdoor Billie » vr apr 10, 2015 8:53 am

Ralf schreef:Laatste meting vanmorgen 9 uur. Temperatuur vloeistof gedaald naar 10 graden (tank ligt onder de grond). EC 330 (x 10) en de Ph is 8.0. Het varieert nogal dus. De pomp is gewoon blijven lopen. Mocht ik nu de Ph gaan corrigeren, dan houdt dat toch ook in dat de EC nog verder stijgt? Wat is in dit geval dan het belangrijkste: de EC of de PH??

Het feit dat je pH stijgt kan aan veel zaken liggen, maar omdat er nu nog geen planten in staan zou ik zeggen dat je met een vervuiling in je vat zit. Of dat je niet goed geroerd hebt... Gebruik je hydrokorrels? En zoja, heb je deze gespoeld en afgezuurd naar een pH van 5.5?
Billie
Moderator

Berichtdoor Ralf » vr apr 10, 2015 5:09 pm

Nieuwe meting van zojuist 18:00 uur. PH is 7,8. Temperatuur 18 graden en EC 160 x10. We komen in de buurt. geen idee hoe dat werkt, met vervuiling zou de waarde nog steeds zo hoog moeten zijn, neem ik aan, die verdwijnt niet. Het zakken van de PH heeft misschien met de temp. te maken?
Hydrokorrels zijn gespoeld, maar op PH gebracht?? Er staan plantjes in met voeding toegevoegd...
Het roeren gebeurd door de pomp uiteraard ;) en die staat constant aan?
Morgen maar eens naar dat afzuren kijken, voor nu ben ik even iets meer tevreden :clap
Ralf

Berichtdoor Billie » vr apr 10, 2015 8:45 pm

De hydrokorrels bevatten een hoge dosis calcium... Deze verhoogt de pH namelijk en bind sommige stoffen in de A+B voeding.
Dit verklaard waarom je pH stijgt en EC daalt... Je zal dus met regelmatige basis zuur moeten toevoegen tot de calcium in de hydrokorrels geneutraliseerd is... Kan wel even duren. Ga vooral niet lager verzuren dan 5.5, want dan krijg je andere problemen...

toitoitoi
Billie
Moderator

Berichtdoor Victorus » wo okt 19, 2016 11:12 am

Even een paar vragen. Ik wil volgend jaar een eb en vloed hydro gaan proberen, vandaar.

Kan je de PH verlagen met zwavelzuur? tot nu toe deed ik het met citroenzuur. Maar zwavelzuur heb ik ruimer voorhanden omdat ik het al gebruik om de PH van m'n zwembad te verlagen. Beïnvloedt het zwavel in het zwavelzuur de balans van de voeding niet te veel?

Als je hydro korrels neutraliseert met aangezuurd water hoe komt het dan dat je het spoelen met zuur moet herhalen? Dat lijkt me lastig als er inmiddels planten in staan.

Ik las dat de watertemperatuur 20 graden moet zijn. Maar ik wil het systeem buiten onder een afdak zetten, waardoor de temperatuur wel tot 28 graden kan oplopen. Is dat schadelijk?
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 122 times

Berichtdoor donaldk » wo okt 19, 2016 7:38 pm

Ik herinnerde het nog, maar even zwavelzuur in zoekvenstertje en je vind dat salpeterzuur en zwavelzuur de standaardmethodes zijn, dus gewoon doen. Billy haalde 20L tankje bij de Brinkmann voor 20 euro plus statiegeld, ongeveer, zal al wel weer een paar jaar duurder zijn geworden.

Kun je bij de Brinkmann eigenlijk gewoon binnenlopen? Ze lijken inmiddels een webshop gericht met bezorging, zoals de meste tuindersbenodigdhedenleveranciers, met eventueel nog afhaalpunt.

In Aalsmeer lijkt het een gesloten magazijn, meer niet: https://www.google.nl/maps/place/Brinkm ... 71!6m1!1e1
donaldk

Has thanked: 55 times
Been thanked: 599 times

Berichtdoor the rené » wo okt 19, 2016 7:48 pm

pH verlagen gaat prima met zwavelzuur, zelf gebruik ik salpeterzuur om dezelfde reden waarom jij zwavelzuur wil gebruiken het is voorhanden.

De hoeveelheid zwavelzuur die je gebruikt is echt minimaal. Dus zwavel gehalte zal goed meevallen.

Ik spoel de korrels voor de planten erin gaan, voor de rest houd de voeding ze wel op peil(althans dat is mijn theorie). pH van de voeding staat gelijk aan pH waarmee ik de korrels spoel.

Hier staat de bak met 60 liter voeding onder het systeem, bij de zomerdag in de volle zon, en over de oogst mag ik niet klagen.
Heb nog nooit geprobeerd om het voedingsvat te isoleren dus of er verschil is ... Who knows ;)
the rené

Has thanked: 265 times
Been thanked: 177 times

VorigeVolgende

Keer terug naar Hydroponics