welke Lamp

Re: welke Lamp

Berichtdoor Rikt » zo jan 31, 2016 4:36 pm

die fans was ik al tegengekomen nieuw 12eur/stuk (bijna geluidloos). 1 voor inblaas en 1 voor afzuig + 12v voeding en weer wat draden erbij :)
vandaar dat ik aan het twijfelen was :) zoveel elektro in zo een kleine bak :roll:

Die kast is meer dan 20jr oud, wou er zelf 1 maken maar uiteindelijk gekregen van een collega die al 20jr in zijn serre staat :b (ongebruikt).
Hij had ze dan zelf weer gekregen van iemand die bloemen kweekte :) Het wordt nog een erfstuk ;)

EDIT: jij kweekt in de kelder? :) Toch zeker dat het peperplantjes zijn en niet.. iets anders? :p
Rikt

Has thanked: 14 times
Been thanked: 24 times

Berichtdoor mikey32 » zo jan 31, 2016 8:02 pm

jaja...het zijn peperplantjes (die vraag krijg ik trouwens elke keer als ik zeg dat ik in m'n kelder kweek).
Ik heb vroeger wel iets medicinaal gekweekt (m'n zus heeft MS en dat spul werkte blijkbaar beter dan standaard medicatie),
maar vermits ikzelf daar niet echt iets mee kon doen en dat vreselijk stonk, ben ik overgegaan op pepers en tomaten.
En het ergste van al : sinds 2 jaar mag ik geen pepers, paprika's, tomaten, ... meer eten ! (toch geen verse... iets met m'n maag en darmstelsel)
Dus nu zijn al mijn collega's proefkonijnen en maak ik poeder van al m'n pepers (poeder kan blijkbaar geen kwaad)

En ik kweek trouwens maar voor 1 reden in m'n kelder : temperatuur. Die blijft daar gedurende bijna het hele jaar door hetzelfde.

EDIT : ga gewoon naar het recyclagepark en trek gewoon een of twee fans uit een pc. Met een beetje geluk ligt er ook nog een 12v voeding bij :)
En ik gebruik mijn kast alleen maar voor het kiemen en eerste bladpaar. Daarna gaan ze in een hydroponic (straal) systeem.
mikey32

Has thanked: 27 times
Been thanked: 28 times

Berichtdoor bartgrefte » zo jan 31, 2016 8:07 pm

mikey32 schreef:En ik kweek trouwens maar voor 1 reden in m'n kelder : temperatuur. Die blijft daar gedurende bijna het hele jaar door hetzelfde.

Is de temperatuur in de gemiddelde kelder niet wat aan de lage kant voor pepers?

edit: Oh wacht, je gebruikt de warmte van de lampen. Net even terug zitten lezen :P
bartgrefte

Has thanked: 1 time
Been thanked: 36 times

Berichtdoor mikey32 » zo jan 31, 2016 8:40 pm

bartgrefte schreef:
mikey32 schreef:En ik kweek trouwens maar voor 1 reden in m'n kelder : temperatuur. Die blijft daar gedurende bijna het hele jaar door hetzelfde.

Is de temperatuur in de gemiddelde kelder niet wat aan de lage kant voor pepers?

edit: Oh wacht, je gebruikt de warmte van de lampen. Net even terug zitten lezen :P

Temperatuur valt nog mee : als het buiten echt hard vriest is het binnen rond de 13 graden en bij een hittegolf is het zo'n 18 graden :)
De vorige eigenaars hadden tijdens WO2 een V1 of V2 raket op hun huis gekregen en wouden geen risico meer nemen, dus hadden ze
daarna een soort bunker ipv een kelder gemaakt.
mikey32

Berichtdoor Rikt » ma feb 01, 2016 3:39 pm

lol een peperbunker!
cool 8-)
Rikt

Has thanked: 14 times
Been thanked: 24 times

Berichtdoor mikey32 » ma feb 01, 2016 4:20 pm

Dat heeft een paar voordelen, maar veel meer nadelen.
Probeer maar eens iets vast te schroeven in een muur ! Dat heeft me 2 dagen gekost en verschillende boren, gewoon om een schap
met een paar planken op te hangen.
Bovendien dateert hij van net na WO2 en is het een soort DIY bunker voor tijdelijk gebruik, dus hadden ze geen electriciteit voorzien.

EDIT : als m'n setup terug goed draait, zal ik er een paar foto's van nemen. Ik had dat een paar jaar geleden ook al eens gedaan op dit forum, maar ik veronderstel dat die foto's en filmpje ondertussen al lang verdwenen zijn :)
mikey32

Berichtdoor VEMP » vr feb 12, 2016 9:00 pm

Ik kweek al aantal jaren pepers, met wisselend succes. Wil toch eens kijken of een lamp kan helpen. Zou dit iets zijn? http://www.marktplaats.nl/a/tuin-en-ter ... ousPage=lr
VEMP

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Berichtdoor Ewoud » za feb 13, 2016 1:30 am

VEMP schreef:Ik kweek al aantal jaren pepers, met wisselend succes. Wil toch eens kijken of een lamp kan helpen. Zou dit iets zijn? http://www.marktplaats.nl/a/tuin-en-ter ... ousPage=lr

Valt te zien wat je eronder wil zetten maar 5 Watt is wel heel erg weinig. Dat is duidelijk ook nog eerste generatie kweekleds en daar heb ik nog maar weinig goeds over gehoord. Slecht lichtspectrum en zeer slechte lichtpenetratie. Ik zou ze persoonlijk niet gebruiken.

Voor zaailingen en voorkweek kan je beter voor TL/CFL gaan denk ik. Iets in deze aard bvb (gebruik ik zelf ook): http://www.plugandgrow.eu/nl/spaarlampen.htm of http://tuincentrumholland.com/nl/427-pr ... erlichting

Van de nieuwe generaties groeileds ken ik nog niet veel. Maar die zullen wel vrij duur zijn voor wat ze waard zijn veronderstel ik.

Als je bloei en vruchtzetting onder lampen wil doen zal je toch al voor HID verlichting moeten kiezen (400 a 600 watt HPS is aangeraden).
Ewoud

Has thanked: 55 times
Been thanked: 408 times

Berichtdoor Boudewijn » za feb 13, 2016 5:27 pm

Boudewijn

Has thanked: 15 times
Been thanked: 77 times

Berichtdoor mikey32 » za feb 13, 2016 6:21 pm

Gewoon mijn idee over LED : als je r geen geld in stopt, moet je er niet veel van verwachten.
Zelfs die LED paneeltjes van 30*30cm (225 LEDs) zijn maar de moeite waard als je er minstens 2 gebruikt voor een klein aantal plantjes (en dan zit je nog aan 15watt per paneel)
Zo'n lamp als VEMP wou kopen is gewoon weggegooid geld. Heb er vroeger ook zo'n gebruikt... 1 lamp per plant ging nog :)
Neem gewoon een degelijke CFL of T5 oid... meer licht voor minder watt en ook meer planten per watt.

Als je echt een goede LED wil, koop dan deze : http://www.led-groeilampenshop.nl/led-b ... -groeilamp
Dan ben je bijna 500 euro lichter en gebruik je 400W en dan kan je er toch zeker 10 plantjes onder zetten :)

EDIT : @ewoud : die T-Neon zijn hele goede. Die gebruik ikzelf ook voor boven mijn hydro prop.
En die 125 Watt Spaarlamp is ook goed... ik gebruik de 6400K met een reflector voor als de planten te groot zijn. Maar die lampen worden wel heel warm, dus kleine fan erbij en alles OK :)
mikey32

VorigeVolgende

Keer terug naar Gebruik van lampen