welke Lamp

Re: welke Lamp

Berichtdoor Markos » za jan 27, 2018 10:36 pm

Ik zal mezelf even quoten wat ik heb gevonden na rondzoeken op Google:
Markos schreef:Naar mijn idee wat ik her en der gelezen heb zijn gasontladingslampen de beste prijs/kwaliteit verhouding. Led zijn duurder in aanschaf en alleen als je echte goede leds hebt (en dus nog duurder) hebben ze meer Lumen per watt. Goedkopere leds hebben in de praktijk lang niet dezelfde Lumen/watt. En als het alleen voor de begin periode is dan zijn gasontladingslampen (tl buizen, spaarlampen, etc.) gewoon prima omdat ze niet zo diep hoeven te stralen. En omdat ze niet warm worden kan je ze heel dicht erop zetten (moet je ook doen dan). Voor grotere planten kan je beter voor hps lampen gaan omdat die verder in de diepte kunnen stralen. Maar deze verbruiken veel en lijkt me een beetje overkill (duur in stroomverbruik) voor pepers.

Je kunt gewone spaarlampen gebruiken (Philips tornado schijnen goed te zijn). Of gewoon tl buizen (deze heb je in allerlei verschillende lengtes). Verder heb je ook nog t-neon sets welke gewoon pl-l buizen zijn meen ik. Deze heb je in 2x36w, 2x55w en 2x75w (je moet altijd beide lampen erin doen want de evsa verbruikt ook bij 1 lamp evenveel als bij 2 en waarschijnlijk verkort dlje de levensduur er ook mee).

Led lampen uit China (ook de speciale groeilampen) zijn meestal niet de moeite waard. Er zijn wat duurdere modellen die wel wat beter zouden zijn, maar volgens mij zijn die nog steeds vergelijkbaar met reguliere tl-buizen/spaarlampen qua Lumen/watts.

Je zou verschillende kleurtemperaturen kunnen gebruiken voor de verschillende groeifases, maar volgens mij kan je ook gewoon alle kleurtemperaturen gebruiken voor elke fase. Het verschil zal niet zo merkbaar zijn.
Markos

Has thanked: 28 times
Been thanked: 130 times

Berichtdoor Jayakari » zo jan 28, 2018 11:06 pm

Is onderstaande lamp interessant om je planten binnen op te kweken totdat ze naar buiten kunnen? Vorige jaar enkele soorten zonder lampen opgekweekt maar ik wil het nu iets grootser aanpakken. Gisteren een 50tal zaden gezaaid en zou ze willen bijverlichten. Andere optie zou zijn om ergens paar t5 TL's of LEDs te kopen en hiermee te knutselen.

https://www.amazon.de/gp/aw/d/B00ROTTOGQ/ref=mp_s_a_1_3?ie=UTF8&qid=1517176055&sr=8-3&pi=AC_SX236_SY340_FMwebp_QL65&keywords=Roleadro&dpPl=1&dpID=51spczR54JL&ref=plSrch&th=1&psc=1#aplPreloadName_1517176115852
Jayakari

Has thanked: 0 time
Been thanked: 1 time

Berichtdoor san pedro » di jan 30, 2018 6:01 pm

Ik heb het zo niet op die paarse dingen, ik heb deze: https://www.gpled.eu/nl/gpled-tgl-star-60-horti-led.html
Ben ik heel tevreden van.

grts
san pedro

Has thanked: 65 times
Been thanked: 82 times

Berichtdoor donaldk » wo jan 31, 2018 3:46 am

Alleen beperkte lichtspreiding. De omschrijving doet denken dat het een amp van 60 centimer is echter dat is zijn dekking.

Lichtopbrengst heeft wel een zeer grote marge 2000 lumens meer of minder. Efficacy is hoog als je die 9000-11000 lumens haalt.

De PAR waarde uitgedrukt in micromol fotonen per seconde (µmol/s), word niet opgegeven?
donaldk

Has thanked: 61 times
Been thanked: 608 times

Vorige

Keer terug naar Gebruik van lampen