welke Lamp

welke Lamp

Berichtdoor stef de rover » di jan 03, 2012 10:50 pm

Ik kom in dit en vorig forum het gebruik van verschillende lampen tegen.

TL
Speciale tl groei bakken
LED Spots
LED groei paneel
CFL lampen
Natrium Damp lampen (kostelijk qua elektriciteit)
Aquarium Lampen
.....

En natuurlijk is nu mijn vraag :

Welke zijn de voor en nadelen en welke zijn de beste voor groei en welke voor bloei.
Houden jullie ook het schema aan 18u voor groei en 12u voor bloei.
En wanneer schakel je over van groei naar bloei.

grts
Stef
don't roll the dice if you can't pay the price
stef de rover

Has thanked: 2 times
Been thanked: 0 time

Re: welke Lamp

Berichtdoor Lee » di jan 03, 2012 11:32 pm

Ik neem aan dat je de planten wil gaan voorgroeien zodat ze in de lente naar buiten kunnen? In dat geval heb je zeker geen bloeilampen nodig
Zelfs met enkel groeilampen zal je plant gewoon vruchten aanmaken..
Ik ben zelf een groot voorstander van CFL, omdat het resultaat gewoon goed is. Deze lampen zijn ook geschikt om de plantjes te laten uitgroeien tot volwassen planten met veel vruchten. Natuurlijk zijn er ook andere zaken die een rol spelen zoals, grond, voeding, temperatuur/vochtigheid.

Wat betreft CFL. Deze lampen hebben niet de optimale l/W verhouding maar zijn prima voor het kweken van pepers. Om het rendement te vergroten kun je gebruik maken van een kweekkast die bekleed is met reflectiefolie (geen radiator folie of aluminium folie).

Hier een leuke link naar wat testresultaten.. http://www.kweekotheek.nl/testresultaten.html

gr.
Lee
Beheerder

Has thanked: 22 times
Been thanked: 72 times

Berichtdoor carlo » wo jan 04, 2012 12:16 am

Ik heb alleen ervaring met ledpanelen (mix van rood en blauw) en heb gisteren mijn propagator uitgebreid van 2 naar 3 panelen. Deze beslaan nu de hele deksel van mijn zelfbouw propagator welke 100x50x50 is. Groot voordeel is dat de drie panelen in totaal maar 30watt verbruiken. Zaaibakjes gaan op de bodem tussen de 25 en 30 graden en wanneer de zaden uitkomen gaan ze omhoog, zowat tegen de ledpanelen aan totdat de zaailingen groot genoeg zijn om de bak te verlaten. Daarna gaan ze in de vensterbank op het zuiden. Mijn ledpanelen gebruik ik de rest van het jaar om mijn tropische zaailingen mee op te kweken. Omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb ben ik er prima tevreden over. De planten krijgen mooi donkergroen blad en groeien hard. Een volwassen plant mee op kweken zal prima gaan maar de bak is daarvoor te laag en ook niet voor bedoeld.

DSCN2940.jpg

DSCN2944.jpg
carlo
Moderator

Has thanked: 132 times
Been thanked: 214 times

Berichtdoor Eva » wo jan 04, 2012 4:59 am

ik heb alleen ervaring met TL armaturen.
dat werkt prima voor mij.
het voordeel is dat de lampen (spot) goedkoop zijn, en niet ál te veel stroom kosten.
ik liet vorig jaar mijn zaden bovenop de tl armaturen kiemen...de temperatuur was er prima :D
als mijn plantjes zo'n 10 cm hoog zijn gaan ze naar de vensterbank op het zuiden.
Eva

Has thanked: 3 times
Been thanked: 15 times

Berichtdoor Billie » wo jan 04, 2012 7:53 am

Ik gebruik ook TL-lampen om de zaailingen op te kweken en daarna gaan ze de vensterbank op tot ze naar buiten kunnen...

Groetjes T.
Billie
Moderator

Has thanked: 806 times
Been thanked: 1470 times

Berichtdoor Terra » wo jan 04, 2012 2:20 pm

ik heb een 90w ufo in mn tent en een klein paneeltje voor mn stekken,,,, doen ut best :mrgreen:
Terra

Has thanked: 0 time

Berichtdoor stef de rover » wo jan 04, 2012 8:09 pm

Houden jullie je kweekkast warm met je verlichting ??

t'is nie gemakkelijk zenne om te weten welke verlichting ik me nu best aanschaf :)

En is verlichting echt nodig ? of haal ik het voor deze eerste kweek ook op de vensterbank (op zuid west).
Van wanneer mogen ze full time buiten heb namelijk een groot zonne dakterras (op het zuiden) ter beschikking waar ik heeeeel veel peper planten op kwijt kan :lol:

T'is maar dat ik dan toch een jaartje heb om bij te leren, na te denken, te bouwen en het nodige materiaal te verzamelen.

Alle voor en na's welkom
don't roll the dice if you can't pay the price
stef de rover

Has thanked: 2 times

Berichtdoor Billie » do jan 05, 2012 8:36 am

Als je nog niet zeker bent van je hobby, kan je het beste TL lampen kopen, deze kosten geen drol en het resultaat is goed genoeg om de winter door te komen...Het buiten zetten van de planten doe je best nadat de ijsheiligen zijn langs geweest...

Groetjes T.
Billie
Moderator

Has thanked: 806 times
Been thanked: 1470 times

Berichtdoor Bart J. Meijer » do jan 05, 2012 12:57 pm

Ik koop gewoon een zakje led's in Duitsland, en bak daar zelf wat van.
Kost 3 keer niets, en werkt goed.
Maar het hoeft niet echt nee.
Voraal omdat ik niet zwem in het geld, baal ik wel van die dure zooi.
Vooral omdat het vaak, teveel van de goeie is, en het makkelijker goedkoper kan.

TL is inderdaad ook lang niet gek, en geeft ook nog wat warmte.
I would like to be informed as to where, or in what section, I can find the sanity-clause.
http://bart-j-meijer-chillies.blogspot.com/
Bart J. Meijer

Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Berichtdoor my_key » ma jan 16, 2012 7:58 pm

Ik durf te stellen dat bijverlichten absoluut nodig is opdat planten met een goede basis naar buiten te kunnen. Voor pepers moet je voor de lente beginnen met zaaien omdat het zo lang duurt voordat ze vruchtzetten. Todat het lente is moet je 's avonds enkele uren bijverlichten om mooie sterke zaailingen te krijgen. Anders is het resultaat zo slecht dat het de moeite niet is. Vind ik. Anderen denken er misschien anders over.

Gewone tl lampen (cfl dus) zijn daar prima voor en kosten niet veel in aanschaf en verbruik.
my_key

Has thanked: 1 time

Volgende

Keer terug naar Gebruik van lampen