Welke lampen?

Welke lampen?

Berichtdoor MrCurry » di jan 27, 2015 1:35 pm

Mijn peperzaadjes zijn ontkiemd en staan nu onder een groeilampje van dealextreme. Het is een 14W 165-Red LED 60-Blue LED Square van 30 bij 30 cm. Is dan een beetje sterk genoeg om ze wat te laten groeien?

Daarnaast wil ik een TL-armatuur kopen. Ik lees op dit forum dat je dan een 6500K nodig hebt. Ik vroeg me af of ik dat aan een plafond kan ophangen en daaronder dan groter geworden peperplanten en mijn exoten (curryplant en wilde limoen) kan laten groeien. Is zoiets dan goed of moet het echt dicht tegen de pepers aanhangen: https://www.gamma.nl/assortiment/gamma- ... es_28_days
MrCurry

Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: Welke lampen?

Berichtdoor Krikke80 » di jan 27, 2015 2:32 pm

Hey,

De lamp die je hebt is volgens mij echt wel aan de lage kant qua wattage... Nu is het wel zo dat led-verlichting het specifieke spectrum kan uitzenden wat een plant nodig heeft, maar wat dan vooral belangrijk is is de juiste kleur...

Rood licht en dan specifiek 660nm en 630nm zorgen voor een bossige groei en zijn nodig voor de bloei;
Blauw licht (400-500 nm) zorgt dan weer voor de strek.

Je zal de lamp wel kunnen gebruiken voor de zaailingen, maar hang ze zeker niet te hoog (max15-20 cm)... Omdat er ook maar twee kleuren zijn en dus niet het volledige spectrum dat een plant nodig heeft kan je ze beter gebruiken om bij te verlichten (zet je planten bijvoorbeeld op de vensterbank en geef wat extra licht met je led-lamp). Zodra de zaailingen groter worden zal je moeten overschakelen van lamp, omdat de leds die gebruikt worden niet ver kunnen doorschijnen (dan heb je minstens leds nodig van 1-3 watt per led).

Over je lamp van Gamma:
Is het de juiste lampkleur, want dat vind ik niet terug op je link? Ik vraag me ook af waarom je voor de matte versie gaat? Dit gaat toch weer wat minder lumen geven, dus ik raad aan om voor een tl te gaan zonder matte afdekking...

De lamp aan het plafond hangen is geen goede optie, ook hier moet je ervoor zorgen dat de afstand tussen plant en lamp onder de 25 cm blijft wil je goede resultaten..anders krijg je nog strekkende plantjes. Je kan er beter voor zorgen dat je de lamp in hoogte kan verstellen als je plantjes groeien..

:b
"Is ons zaad van moeder natuur of van Monsanto?" - Mijn website: www.krikkesurbanfarm.be
Krikke80

Has thanked: 1336 times
Been thanked: 775 times

Berichtdoor MrCurry » di jan 27, 2015 3:28 pm

Bedankt voor het zeer uitgebreide antwoord. Mijn groeilampje heb ik boven een doos gemonteerd. Dat is dus het enige licht dat de planten krijgen. Als ik jou zo hoor is het duidelijk te weinig licht. Dat had ik zelf ook wel gemerkt trouwens, want mijn curryplantje groeit voor geen meter. Ja, een heel klein beetje.

Ik kan dus beter gewoon 18 watt TL (6500K) gebruiken voor zowel pepergroei na het kiemen als grotere planten bijlichten. Want met 6500K kunnen ze dan ook op een donkere plek al het nodige licht krijgen? Mijn ramen zijn namelijk op het oosten en hebben enkel glas (koud). Vandaar dat ik liever beneden in het warmere onderhuis mijn plantjes zet. Tot ze naar buiten kunnen natuurlijk.

Ik dacht dat de kleur 'wit' automatisch ook 6500K betekent of is dat niet zo? Hopelijk staat het op de doos bij de bouwmarkt wel dan :-)
MrCurry

Berichtdoor Krikke80 » di jan 27, 2015 4:34 pm

Wit is niet altijd 6500K je hebt verschillende kleurtemperaturen (warm wit, koud wit, ...)
Soms worden de 6500K lampen aangeduid met een code, dan,moet je op zoek naar code 865 (ook wel cool white genoemd)

Op de website van gamma is het niet duidelijk, maar op de verpakking in de winkel vind je zeker de juiste kleurcode of temperatuur... Ik geloof dat je ze bij gamma kan vinden voor net geen 10 euro...

Tl kan je dan inderdaad gebruiken tot de plantjes buiten kunnen, wil je ze binnen laten bloeien dan kies je voor de bloei nog een andere lichttemperatuur, maar dat is dus in jouw geval niet nodig...

EDIT: als je lamp boven een doos/bak gemonteerd is, zorg dan zeker voor verluchtingsgaten, onze plantjes hebben natuurlijk ook verse lucht nodig ;)

Succes ;)
"Is ons zaad van moeder natuur of van Monsanto?" - Mijn website: www.krikkesurbanfarm.be
Krikke80

Berichtdoor pieterbl » di jan 27, 2015 8:58 pm

In essentie klopt het meeste, echter te weinig groeilicht (welke kleur dan ook) zorgt voor "survival of the fittest" dus rare groei, bv extreme lengtestrekking en dun blad.

Indien voldoende PAR licht, zorgt blauw licht juist voor een compacte groei. Te veel nabij-infrarood (of ongelijke R:FR ratio) voor lengtestrekking.

Zoek maar eens op licht op dit forum en er gaat werkelijk een wereld voor je open... Is al genoeg over gediscussieerd.

S6!
pieterbl

Has thanked: 264 times
Been thanked: 345 times

Berichtdoor Krikke80 » di jan 27, 2015 9:03 pm

pieterbl schreef:Indien voldoende PAR licht, zorgt blauw licht juist voor een compacte groei. Te veel nabij-infrarood (of ongelijke R:FR ratio) voor lengtestrekking.

Klopt, maar in dit geval is er enkel rood en blauw en dus niet het volledige lichtspectrum of zoals je wil PAR licht... Deze lampen dienen om bij te lichten, maar zijn niet geschikt voor het opgroeien van planten in een donkere ruimte... Ze zullen misschien niet sterven, maar goed groeien zullen ze niet omdat ze een groot deel van het spectrum missen...

Ik probeerde dan ook om het correcte antwoord te geven op zijn vraag, zonder al te technisch te worden.
Krikke80

Berichtdoor pieterbl » di jan 27, 2015 10:01 pm

Krikke80 schreef:
pieterbl schreef:Indien voldoende PAR licht, zorgt blauw licht juist voor een compacte groei. Te veel nabij-infrarood (of ongelijke R:FR ratio) voor lengtestrekking.

Klopt, maar in dit geval is er enkel rood en blauw en dus niet het volledige lichtspectrum of zoals je wil PAR licht... Deze lampen dienen om bij te lichten, maar zijn niet geschikt voor het opgroeien van planten in een donkere ruimte... Ze zullen misschien niet sterven, maar goed groeien zullen ze niet omdat ze een groot deel van het spectrum missen...

Ik probeerde dan ook om het correcte antwoord te geven op zijn vraag, zonder al te technisch te worden.

So true, I understand ;)
pieterbl

Has thanked: 264 times
Been thanked: 345 times

Berichtdoor MrCurry » wo jan 28, 2015 2:56 pm

Bedankt voor de uitgebreide antwoorden. Dus een TL-lamp (6500K, code 685) kan ik dan ook gebruiken om planten te overwinteren, maar niet om te 's winters extra te laten groeien? En natuurlijk om voor nu pepers te laten opgroeien.
MrCurry

Berichtdoor Krikke80 » wo jan 28, 2015 4:08 pm

MrCurry schreef:Bedankt voor de uitgebreide antwoorden. Dus een TL-lamp (6500K, code 685) kan ik dan ook gebruiken om planten te overwinteren, maar niet om te 's winters extra te laten groeien? En natuurlijk om voor nu pepers te laten opgroeien.

Je kan de TL ook tijdens de winter gebruiken om planten net dat extraatje te geven, maar hou er rekening mee dat peperplanten normaalgezien ook een rustperiode nodig hebben. Extra licht voor volwassen planten is dus niet echt nodig... Als je de plant zomer en winter wil laten groeien zal deze vroeg of laat uitgeput geraken...

(Kijk ook even rond op dit forum ivm overwinteren van peperplanten, het is niet altijd een succes door de groene monsters (bladluizen))

Maar geen nood ;) de Chinense soorten zaaien verschillende onder ons al begin december ;) dus ook tijdens de winter kan je je uitleven in je 'binnentuintje' ;)
Krikke80

Berichtdoor Carmen » wo jan 28, 2015 6:17 pm

Krikke80 schreef:
Op de website van gamma is het niet duidelijk, maar op de verpakking in de winkel vind je zeker de juiste kleurcode of temperatuur... Ik geloof dat je ze bij gamma kan vinden voor net geen 10 euro...

7,99 TL met armatuur bij de Gamma (NL) .... Kost dus niets in vergelijking met de groeilampen.
Heb er twee gekocht en de wederhelft een frame gemaakt en er een mooie plaat onder gemaakt zodat het licht goed verdeeld wordt. Tijdklok ertussen en helemaal blij mee :D Enne de zaailingen ook.. ;)
Carmen

Has thanked: 618 times
Been thanked: 354 times

Volgende

Keer terug naar Gebruik van lampen