Kan er mij iemand raadgeven a.u.b.

Re: Kan er mij iemand raadgeven a.u.b.

Berichtdoor lxx_33 » wo jan 29, 2014 5:40 pm

Ok ik ga nog ff zoeken. Belangrijkste is gewoon het type licht toch, of het nu tl, spaarlamp, wat dan ook is?
Als het de juiste kleurcode heeft zit ik toch goed?
lxx_33

Has thanked: 0 time
Been thanked: 2 times

Berichtdoor timm » wo jan 29, 2014 5:47 pm

Misschien dat de hoeveelheid nog wel het belangrijkste is. Maar ik zou inderdaad een 6500k(of in de buurt) pakken.
timm

Has thanked: 497 times
Been thanked: 399 times

Berichtdoor Hampie » vr feb 07, 2014 12:12 am

Even een kleine aanvulling hierop.
Ben afgelopen week zelf ook op zoek gegaan naar TL-verlichting voor mijn plantjes. Hier op het forum ook een paar vragen daarover gesteld. Al gauw werd mij duidelijk dat als je niet met blauw en/of rood licht wilt gaan werken, je het beste een 6500K TL-buis kunt kopen.
Bij een grote lampenwinkel in Sneek konden ze mij hier echter niet aan helpen. (bestelartikel)
Dit zal er wel mee te maken hebben dat tegenwoordig niemand meer daglichtlampen (6500K) in huis heeft.
Vervolgens naar de dierenwinkel (Pet's Place). Hier verkopen ze deze lampen voor de aquaria van het merk 'Juwel'. Ze hebben hier allerlei buizen in verschillende lengtes/wattages, waaronder ook 'afwijkende' lengtes die waarschijnlijk alleen voor aquaria verkocht worden en niet voor thuis. Bij deze laatste zul je dus ook een ander armatuur aan moeten schaffen.
Helaas hadden ze in Sneek maar één buis in de lengte van 120 cm./36 watt. Vervolgens naar de Pet's Place in Lemmer gereden, hier hadden ze de door mij gezochte buizen wel, zelfs van 2 merken. (juwel en Philips). Van het merk Philips heet deze buis dan 'Aquasky'.
Goedkoop zijn deze buizen niet. De juwel kostte ongeveer 16 euro en de Philips zelfs 19 euro. Maar ja, een hobby kost nu eenmaal geld nietwaar.......
Tevens maar reflectoren erbij gekocht ook, om het licht optimaal te benutten.

Mocht je echt op zoek zijn naar nog kortere lengtes, misschien zou je dan ook eens aan noodverlichtingsarmaturen kunnen denken, die in winkels en in de horeca e.d. overal ziet. Hier zitten korte TL-buisjes in van schat ik zo'n 30 cm. Ik weet alleen niet of die er ook in de 6500K uitvoering zijn.
Wat ik wel weet is dat ze nieuw zo'n 100 - 120 euro kosten.

Hopelijk kun je hier iets mee,

Groet,

Hampie
Hampie

Has thanked: 2174 times
Been thanked: 1252 times

Berichtdoor Viren » ma feb 10, 2014 2:16 pm

Hampie, Ik raad je aan even rond te zoeken op internet.
Plant verlichting zul je eerder in een "speciaalzaak" voor planten vinden dan in een dierspeciaalzaak..
Zal tevens een stuk betaalbaarder zijn in een webshop dan in Pet's place.

Iemand schreef hier ook dat je bij de gamma een t8 18w inclusief armantuur voor 8 euro kreeg,
in jouw geval had je er dan 2 kunnen kopen en was je een stuk goedkoper uitgeweest en had
je een hoop ruimte bespaard.. een buis van 1m20 is nogal... groot.

de lumens en par waarde samen met de kleurcode zijn het belangrijkste.
Het is natuurlijk aan jouw zelf hoeveel budget je er aan bent bereid uit geven, en hoe hoog jij je
stroomrekening wilt laten gaan.

Ik gebruik zelf PLL verlichting (2g11 fitting) inclusief armantuur/reflector en lampen e.d voor nog geen 5 tientjes,
te koop onder de naam: t-neon. De 2x36watt uitvoering hiervan is geloof ik 47 cm.
komt tevens nog lekkere warmte vanaf, +- 22 graden.
Viren

Has thanked: 0 time
Been thanked: 106 times

Vorige

Keer terug naar Gebruik van lampen