Warmteontwikkeling bij TL

Warmteontwikkeling bij TL

Berichtdoor Chilibase.nl » za jan 14, 2012 6:56 pm

Ik heb een 'kweekkast' gemaakt van 180x50x60 (lxbxh) gemaakt, die aan de binnenkant is bekleed met radiatorfolie en waarin bovenin 2 TL lampen 6500K samen 10000 lumen opbrengen.

Nu merk ik dat de temperatuur in de kweekkast voelbaar 'hoog' is. Ik heb helaas nog geen thermometer in de kweekkast hangen, dus ik weet niet precies hoe hoog de temperatuur is.

Hebben jullie met een vergelijkbare opstelling last van te hoge temperaturen? De kamer waarin de de kweekkast staat heb ik niet verwarmd, maar de ligging is op het zuiden. Ik denk dat in het voorjaar de temeratuur misschien wel te hoog kan worden...

Op dit moment staat mijn propagator erin, maar die slaat eigenlijk niet meer aan. Deze staat op ongeveer 25 graden, dus ik denk dat de de warmte van de TL lampen al zorgen voor een hogere temperatuur dan zo'n 25 graden.

De zaailingen doen het overigens goed, mooie vol-groene blaadjes. Niet van die vaal-groene blaadjes.
Chilibase.nl

Has thanked: 37 times
Been thanked: 69 times

Re: Warmteontwikkeling bij TL

Berichtdoor inca berry » za jan 14, 2012 7:03 pm

ongeacht de temperaturen is het raadzaam om een fan te gebruiken voor de luchtcirculatie, bijkomend voordeel is dat je de lucht afkoelt.
zelf heb ik ook een aantal jaren gekweekt onder TL maar heb geen last gehad van de temp. simpelweg omdat TL niet echt super heet wordt, ik hing de TL ongeveer 3/5cm boven de plantjes dus....je kint de lampen natuurlijk wel hoger hangen met het gevaar dat je planten 'leggie' (lange dunne zwabber stammetjes)worden.
Afbeelding

Afbeelding KCBS Certified BBQ Judge
inca berry
Moderator

Has thanked: 41 times
Been thanked: 206 times

Berichtdoor Billie » za jan 14, 2012 7:27 pm

Chilli's kunnen heel wat hebben als het over temperatuur gaat hoor. In een serre zullen de meeste planten het begeven vooraleer de chilli het begeeft...Temperaturen van 42°C zijn voor een chilli niet dodelijk, zolang je ze maar van genoeg water voorziet! ;)
Dit gezegd zijnde is de raad om een fan in je kweekkast te hangen een goeie tip. Een oude computerfan aangesloten op een adapter van 12V is meestal al voldoende. Bijkomend voordeel is dan ook dat de plantjes constant in beweging zijn en op deze manier meer energie steken in een sterkere stam. Wat bij het vrucht dragen dan weer zijn voordelen heeft...
Billie
Moderator

Has thanked: 806 times
Been thanked: 1471 times

Berichtdoor mikey32 » za jan 14, 2012 9:06 pm

Ik kweek nu ook nog voor een deel onder gewone T8 lampen (kweekkastje van 80breed en 60hoog, met 2 lampen van 60cm er in).
Er staat bij elke TL lamp een pc-fannetje, die de warmte van de lamp door de kast doet circuleren en ondertussen de plantjes wat doet wiebelen.
En het kastje is trouwens ook bekleed met radiatorfolie.
Warmte is geen probleem... 25 graden is trouwens niet warm voor chillies.
Wat Inca zegt, heb ik in het begin ook gehad...zo ver strekken dat ze omvallen :)
mikey32

Has thanked: 27 times
Been thanked: 28 times

Berichtdoor Rikt » wo dec 09, 2015 10:52 am

Dus een warmtekabel lijkt me onnodig als ik jullie verhaal zo lees?
(bij gebruik van TL lampen, kast +- L1m70 x B60 x H60)

mvg,
Rik
Rikt

Has thanked: 14 times
Been thanked: 24 times

Keer terug naar Gebruik van lampen