Interesse in samen een LED lamp bouwen?

Berichtdoor Hilko » di jul 16, 2013 8:18 am

Hey Hey,
Heb hier al een aantal mensen gezien die interesse hebben in het kopen of zelf bouwen van een LED lamp.
misschien is het een idee om onze krachten te bundelen en er samen eentje te maken? En zo de kosten wat te kunnen drukken (aankoop LED's, voeding, fans,... kunnen goedkoper zijn als we met een grotere hoeveelheid bestellen)
Niet dat ik een elektronica wizzard ben, ver van. Ben redelijk technisch aangelegd (gitaarbouwer) en ben in het bezit van een redelijke CNC machine (moet normaal gezien ook aluminium zonder probleem kunnen frezen)
Wie interesse heeft of misschien al een design of een goed contact heeft om aan LED's te komen, SHOOT zou ik zeggen...
Groeten,
Hilko
Hilko

Has thanked: 108 times
Been thanked: 102 times

Re: Interesse in samen een LED lamp bouwen?

Berichtdoor Fuego » za dec 07, 2013 8:22 pm

Zit toevallig te kijken om een kleine Led verlichting te bouwen. Ben niet onbekend met ledjes en elektronica dus als je vragen hebt kan dat altijd.
Wat zijn je plannen ?
Fuego

Has thanked: 47 times
Been thanked: 55 times

Berichtdoor Fuego » za dec 07, 2013 8:31 pm

Had dit filmpje vanavond gezien... en zo te zien zijn Leds een hele goede alternatief voor de andere lampen. Zelfs beter naar hun meting ?

https://www.youtube.com/watch?v=DAw13w9eFxY
Fuego

Berichtdoor pieterbl » za dec 07, 2013 9:39 pm

Hilko schreef:Hey Hey,
Heb hier al een aantal mensen gezien die interesse hebben in het kopen of zelf bouwen van een LED lamp.
misschien is het een idee om onze krachten te bundelen en er samen eentje te maken? En zo de kosten wat te kunnen drukken (aankoop LED's, voeding, fans,... kunnen goedkoper zijn als we met een grotere hoeveelheid bestellen)
Niet dat ik een elektronica wizzard ben, ver van. Ben redelijk technisch aangelegd (gitaarbouwer) en ben in het bezit van een redelijke CNC machine (moet normaal gezien ook aluminium zonder probleem kunnen frezen)
Wie interesse heeft of misschien al een design of een goed contact heeft om aan LED's te komen, SHOOT zou ik zeggen...
Groeten,
Hilko

Interesse: +1
Ik denk dat ik dit berichtje totaal over het hoofd gezien ;-)

Ik zal eens zoekwerk ondernemen... van het andere forum heb ik een hoop berichtjes van Tony Slug zien langskomen over dit onderwerp....
pieterbl

Has thanked: 264 times
Been thanked: 345 times

Berichtdoor Fuego » zo dec 08, 2013 1:43 pm

Twee van de drie ontkiemde zaadjes van 3 weken terug gingen de twee eerste blad al beetje krullen. Had toevallig nog een Blauwe Luxeon star liggen van 1 watt. Deze even met een 10 ohm weerstand aan een usb kabeltje gesoldeerd gevoed via een USB lader. En deze samen met een Halogeen spot boven de plantjes gehouden de hele dagen gisteren. 's Nachts de boel uitgezet en keek van morgen en het blad is iets minder gekrult ! :h
Fuego

Berichtdoor Fuego » zo dec 08, 2013 5:02 pm

Heb 3watt ledjes besteld op ePay.

3x Deep Red 660nM
10x Red 630nM
5x Blue 460nM

Gelukkig bij de Deep Red leds heeft de verkoper een fout gemaakt door te bieden ipv direct te kopen.
Dus had ik de drie leds voor 1,70 euro. Normale rode leds voor 4,72 euro. Blauw leds 2,72 euro.
18 leds van 3 watt = 54 watt totaal voor minder dan 10 euro. Stukje elektronica gaat ook niet veel kosten heb nog wat rommel thuis liggen.
Even kijken of ik wil dat ik de leds appart ga dimmen. Ga dat nog even uitzoeken van hoe en wat.
Fuego

Berichtdoor Billie » zo dec 08, 2013 7:09 pm

Zorg maar voor een deftige voeding, want 54Watt is al iets ;)
Ook voor koeling ga je moeten zorgen denk ik...
Billie
Moderator

Has thanked: 806 times
Been thanked: 1471 times

Berichtdoor Fuego » zo dec 08, 2013 9:56 pm

Komt wel goed. Heb even gekeken en een schakelende voeding van 18 volt - 2 Amp. Dan gaat dat helemaal goed komen.
:)
Fuego

Berichtdoor Billie » ma dec 09, 2013 4:41 am

Fuego schreef:Komt wel goed. Heb even gekeken en een schakelende voeding van 18 volt - 2 Amp. Dan gaat dat helemaal goed komen.

Volgens mij kan zo'n voeding slechts 36Watt leveren --> W = V *A
En je hebt 54Watt nodig, dus zou je best voor een voeding van minstens 3A moeten gaan. Het is beter van zelf iets meer te nemen kwestie dat de voeding niet te warm word (brandgevaar)...
Billie
Moderator

Has thanked: 806 times
Been thanked: 1471 times

Berichtdoor Jeroen-Amerongen » ma dec 09, 2013 8:33 am

Billie schreef:
Fuego schreef:Komt wel goed. Heb even gekeken en een schakelende voeding van 18 volt - 2 Amp. Dan gaat dat helemaal goed komen.

Volgens mij kan zo'n voeding slechts 36Watt leveren --> W = V *A
En je hebt 54Watt nodig, dus zou je best voor een voeding van minstens 3A moeten gaan. Het is beter van zelf iets meer te nemen kwestie dat de voeding niet te warm word (brandgevaar)...

Volgens de wet van Ohm is je voeding idd te licht. Als je een hele zware dure voeding hebt met koeling kan het wel goed gaan.
Maar als het een goedkoop chinees dingetje is gaat het geheid fout
Jeroen-Amerongen

Has thanked: 48 times
Been thanked: 26 times

Volgende

Keer terug naar Gebruik van lampen