Spint en effectieve bestrijding

Re: Spint en effectieve bestrijding

Berichtdoor Abio » do aug 03, 2017 4:09 pm

donaldk schreef:
Van onze palmvrienden kreeg ik de tip om een ons wel heel bekend stofje te gebruiken: capsaïcine. Onderin de diepvries had ik ineens een bestemming gevonden voor die ondragelijk hete overjarige superhot pepers.
Verder viel mij op er dat op de vensterbank één plant niet aangetast werd: de citroenverbena. Ik begon met het trekken van een halve liter sterke thee van deze twee ingrediënten.
Ook heb ik veel inspiratie geput uit deze thread en na dit te toetsen aan enkele succesvolle commerciële middelen kwam ook olijfolie extra virgine in de mix.
Om de apolaire olie goed in emulsie te laten gaan voegde ik een paar druppels afwasmiddel en een scheutje spiritus toe.
Acetielzuur / aspirine doet menig plant's weerstand toenemen dus dat ging er ook bij.

Spiritus, bedoelen jullie daarmee gewoon de (meestal blauwe) brandspiritus? Alvast bedankt :)
Abio

Has thanked: 0 time
Been thanked: 1 time

Berichtdoor Sol » do aug 03, 2017 4:42 pm

san pedro schreef:Ideaal, dat mengsel moeten we dus onthouden ;)

De spint is nog steeds weg en in heb maar weinig verbruikt. De kale planten zijn opnieuw uitgelopen an bloeien nu.
Sol

Has thanked: 30 times
Been thanked: 167 times

Berichtdoor Sol » do aug 03, 2017 4:46 pm

Abio schreef:
donaldk schreef:
Om de apolaire olie goed in emulsie te laten gaan voegde ik een paar druppels en een scheutje spiritus toe.
Acetielzuur / aspirine doet menig plant's weerstand toenemen dus dat ging er ook bij.

Spiritus, bedoelen jullie daarmee gewoon de (meestal blauwe) brandspiritus? Alvast bedankt :)

Jawel, de goedkoopste die je maar kunt vinden. Vergeet de plantenvoeding niet. De capcaicine is ook apolair dus voeg die na het afwasmiddel toe, maar laat afkoelen onder 80 graden voordat de spiritus erbij gaat.
Sol

Berichtdoor donaldk » do aug 03, 2017 10:05 pm

Apolair?
donaldk

Has thanked: 42 times
Been thanked: 534 times

Berichtdoor Sol » vr aug 04, 2017 1:48 am

donaldk schreef:Apolair?

Niet water oplosbaar.
Sol

Berichtdoor Sol » wo aug 16, 2017 9:50 pm

Nadat de spint verdwenen leek en de planten weer weelderig uitgelopen waren,
een plant is verdubbeld in grootte en heeft vrucht gezet, twee anderen waar letterlijk nog maar een stelen van over waren, staan ook weer in het blad, met wel de nodige achterstand,
viel mij op dat er enkele bladeren afvielen. Bij nadere inspectie bleek dat het toch weer spint was.

Dus heb ik ze vandaag maar weer eens bestoven met het elixer.

Blijkbaar kom je van spint toch erg moeilijk helemaal af en blijft het zaak om onderhoud te plegen, maar wanneer het mengsel weer zo goed werkt, dan zijn de pepers afgerijpt wanneer de spint weer terug komt.
Sol

Berichtdoor Sol » do okt 19, 2017 9:10 pm

Sol schreef:Blijkbaar kom je van spint toch erg moeilijk helemaal af en blijft het zaak om onderhoud te plegen, maar wanneer het mengsel weer zo goed werkt, dan zijn de pepers afgerijpt wanneer de spint weer terug komt.

En weer kwam de spint terug. Ik zag weer blad afvallen en bij nadere inspectie was het weer raak. Ik heb ze weer de volle laag gegeven. Kom ik dan nooit van die krengen af...
Sol

Berichtdoor Sol » vr okt 20, 2017 7:26 am

Krikke80 schreef:Een lotgenoot in de strijd tegen spint dus! ;)

Ik heb het hier vandaag ook 'ontdekt' en ga voor twee verschillende methodes: binnen een breedwerkend insecticide en buiten een 'thee' / ''soepje' of hoe je het ook wil noemen van een 20 bollen knoflook ... ;)

Leuk om binnenkort te vergelijken! (als ik daartegen nog planten heb natuurlijk ;) )

Wat was de uitkomst van je experiment?

Jouw experiment bracht mij op het idee of er misschien andere planten zijn, die je naast de pepers kunt planten, waar spint door verdreven wordt?

Ik ben nu zelf aan het experimenteren door er bieslook naast te zetten.
Sol

Berichtdoor Sol » za nov 04, 2017 4:42 pm

Welke pepers zijn bestand tegen spint?

Zelf heb ik drie planten in een pot staan, waarvan er een weinig last van de spint heeft. Het is de Chicomeca (Chichimeca hybrid).
Sol

Berichtdoor Sol » do nov 23, 2017 11:43 pm

Zo, de pepers zijn inmiddels gerooid, maar hoe kan ik de grond neutraliseren om geheel van die beestjes af te komen?
Sol

Vorige

Keer terug naar Insecten en bestrijding