Wat is dit?

Re: Wat is dit?

Berichtdoor goosman » za jun 03, 2017 1:43 pm

Gossie schreef:Ok maar wat kan ik hier aan doen als het voedingszouten zijn? De plant staat al een tijdje in dezelfde grond zonder dat ik zelf voeding toevoeg. Hij staat nu 2 maanden in moestuin aarde npk 6-5-10(+4) waarvan op de zak staat dat de plant 100 dagen aan voeding heeft, gemengd met wat perliet. Overwatering is niet het geval want ik geef vaak pas water als de plant slap begint te hangen of de grond heel erg droog is. En kan ik alleen aan de nieuwe bladeren zien of t weg gaat?
Het gaat trouwens om de numex twilight, weet niet of dat wat uitmaakt.

Als de Numex je enige plant is die deze symptomen heeft, en je behandelt alle planten hetzelfde, lijkt het mij niet zo waarschijnlijk dat je te maken hebt met een voedings- of waterprobleem. Just my opinion. Als ik nog eens goed naar je foto's kijk zou het evengoed kunnen gaan om een bacterie of virus, wat zich in het zaad heeft opgehouden en zich verspreid via de bladaderen (met name je eerste foto's zouden hierbij kunnen passen). The Complete Chilli Pepper Book zegt hierover: 'Bacterial leaf spot affects the aboveground parts. On young leaves, the spots are small, yellowish green, and slightly raised on the underside of the leaf.'
Als dit de boosdoener is zijn er twee remedies:
- een bactericide
- weggooien en nieuw Numex zaad aanschaffen (vooral geen zaad oogsten uit deze plant)

Nogmaals: just my opinion, ben geen expert...
goosman

Has thanked: 716 times
Been thanked: 432 times

Berichtdoor Gossie » za jun 03, 2017 3:53 pm

De plant heeft nooit vlekken gehad dus denk(hoop) dat dat het niet is. Ik heb een ph meter aangeschaft en doe geeft aan dat mn water 8.3 is. Ik ga nu de plant water geven met water met een ph van 6.3 om te kijken of dat effect heeft. Zo niet, mischien de aarde spoelen?
Gossie

Has thanked: 3 times
Been thanked: 0 time

Berichtdoor stan » zo jun 04, 2017 4:51 pm

Als de plant nog in een pot staat? Aarde vervangen(uit-spoelen van de kluit is de een optie) en vervangen voor nieuwe aarde waarbij je half aarde half turf of half cocos-vezel gebruikt kan en oplossing zijn of gewoon om-potten. Als je niets doet gaat je plant er ook niet aan dood maar je krijgt wel groei achterstanden. Het is dus geen ziekte of plaag en er kan niets worden besmet ;)
stan

Has thanked: 719 times
Been thanked: 1055 times

Berichtdoor Gossie » ma jun 05, 2017 11:59 pm

Gaan de voedingszouten vanzelf weg of ga ik dat alleen aan de nieuwe blaadjes zien?
Gossie

Has thanked: 3 times
Been thanked: 0 time

Berichtdoor Demier » di jun 06, 2017 9:26 am

Op de foto niet zo goed te zien,maar kan zomaar de eitjes van trips zijn.
gr Mat
Demier

Has thanked: 1 time
Been thanked: 94 times

Berichtdoor san pedro » di jun 06, 2017 5:17 pm

Gossie schreef:Gaan de voedingszouten vanzelf weg of ga ik dat alleen aan de nieuwe blaadjes zien?

Het grootste deel van de zouten is bij mij weggegegaan maar je blijft het wel zien aan die baderen. Het snelst zie je het inderdaad aan de nieuwe blaadjes. Trips zijn het zeker niet, die heb ik deze winter binnen ook gehad en dat geeft een heel ander schadebeeld.
san pedro

Has thanked: 65 times
Been thanked: 82 times

Vorige

Keer terug naar Ziekten en aantastingen