Verdunde mager melk ?

Re: Verdunde mager melk ?

Berichtdoor timm » do aug 14, 2014 4:18 pm

Sol schreef:
timm schreef:Ik heb het een keer tegen meeldauw op de pompoen geprobeerd. Lijkt niet echt te helpen

Hoi Timm,

Mijn patiënt is dus ook pompoen en heeft momenteel ernstig last van meeldauw of misschien ook wel daarnaast valse meeldauw. Heb je misschien nog een andere (biologische) remedie gevonden tegen meeldauw?

Nee maar ook niet echt naar gezocht verder. Mijn pompoenen zijn zo goed als rijp, dus ik knip de besmette bladeren tot ik ze kan oogsten.
Misschien had ik ook eerder moeten beginnen met melk vernevelen, en het vaker moeten herhalen. Het schijnt vooral preventief te werken, en na 1 keer sproeien op vrij erg bedekte bladeren zag ik weinig verbetering. Daarna niet echt meer de moeite genomen.
timm

Has thanked: 497 times
Been thanked: 399 times

Berichtdoor dirkie » do aug 14, 2014 4:28 pm

tea tree extract kom ik nog wel eens tegen bij paprikakwekerijen tegen meeldauw die aan de onderkant van het blad voorkomt. Maar ik heb ooit begrepen dat ieder gewas z'n eigen soort meeldauw heeft.
Spuiten met (verdunde) melk werkt volgens mij alleen tegen de meeldauw die op de bovenkant van de bladeren voorkomt. Magere melk wordt trouwens ook vaak gebruikt om verspreiding van virussen tegen te gaan in de kassen. Vooral mensen die shag roken kunnen anders veel planten besmetten met TMV (tabaks mozaiek virus).

Hier is vrij veel basis informatie te vinden over plantenziekten:http://databank.groenkennisnet.nl/ziekten_en_plagen.htm
Gepeperde prutser
dirkie

Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times

Berichtdoor Sol » do aug 14, 2014 8:47 pm

HennyM schreef:Je mag tot 40% magere melk op de bladeren spuiten bij zonnig weer.

Ik heb vanmorgen een glas melk gedronken samen met m'n pompoen
en toen beneveld met magere melk oplossing.
Ik heb hem daarna ook maar een vitaminenpil gegeven om bij te komen van de schrik
en een aspirientje voor de kater.

Desiré schreef:Kijk maar eens op het forum naar de topics over strekpoeder... ;)

Is dat gelijk aan stekpoeder?

dirkie schreef:tea tree extract

Is dat niet een drankje of een likeur ofzo?
Lekkere tip op die site trouwens:
Bij aantasting kan de schimmel worden bestreden met chemische gewasbeschermingsmiddelen.
Sol

Has thanked: 48 times
Been thanked: 230 times

Berichtdoor Sol » za aug 16, 2014 11:01 am

Ik heb nu drie dingen geprobeerd: besproeien met magere melkoplossing 10%, aspirine oplossing en bitterzoutoplossing.

De beste resultaten heb ik gekregen met het besproeien met de 10 procents magere melkoplossing.
Sol

Has thanked: 48 times
Been thanked: 230 times

Berichtdoor Hampie » za aug 16, 2014 4:42 pm

Tea tree olie wordt gewonnen uit het blad van de tea-tree boom. Te koop bij de drogist van het merk Chi of A.Vogel volgens mij. Schijnt overal goed voor te zijn. Zelf heb ik het gebruikt tegen een koortslip.
Hampie

Has thanked: 2195 times
Been thanked: 1255 times

Berichtdoor Desiré » zo aug 17, 2014 11:03 am

Sol schreef:
Desiré schreef:Kijk maar eens op het forum naar de topics over strekpoeder... ;)

Is dat gelijk aan stekpoeder?

Nee, helemaal niet..... ;) :)
Desiré

Has thanked: 506 times
Been thanked: 863 times

Berichtdoor jan+jocactus » zo aug 17, 2014 4:00 pm

Strekpoeder is eigenlijk een volkse benaming voor acetylsalicylzuur en salicylzuur. Het laatste wordt minder aangewezen omwille van zijn slechte oplosbaarheid in water. Acetylsalicyl werkt op het menselijk gestel als antiseptisch, koortswerend en ontstekingsremmend en wordt verkocht als aspirine, een derde gram per tablet.
Het produkt werkt niet alleen helend op het menselijk lichaam, maar heeft ook een min of meer heilzame werking op planten. Zo zou het eveneens ook antiseptisch en schimmelwerend werken, bevordert merkelijk de beworteling ( dus kan ook gebruikt worden om te stekken) en zou zowaar een versterkend tonicum zijn bij de opbouw van plantencellen. Nadeel is wel dat de planten gestrekter kunnen gaan groeien. Vroegen spoten de boeren het produkt over hun erwten- en bonenvelden, omdat die gestrekte groei het makkelijker maakte bij het oogsten. Ook graangewassen kregen langere halmen, wat het dorsen vergemakkelijkte. Ondertussen zijn er uiteraard meer ingenieuze producten op de markt, maar de oude keuterboerkes maken er toch nog gebruik van. In de voedingsindustrie is het product lang gebruikt als vershoudmiddel, dat de mogelijke opbouw van botulinen tijdelijk remt en schimmels vertraagt. Omdat sommige personen allergisch kunnen zijn voor de stof en maagontstekingen kunnen krijgen, is het volledig uit de consumptiehandel gehaald en vervangen door producten als natriumacetaat e.d.
Als je, zoals Stan doet, wilgentakjes enkele dagen laat trekken in water, bekom je een vergelijkbaar resultaat, want acetylsalicyl is een gedistilleerd extract van wilgenblad(-bast)zuur.
Neem je het liever wat makkelijker, dan koop je het bij de drogist of apotheker in poeder of als aspirientje. Opgepast: paracetamol is geen aspirine!
En, let op de prijs, die kan heel erg variabel zijn. Hier bij ons in Geel-België betaal ik 10 euro voor 100gr acetylsalicyl, bij een brave apotheker... ;)
1gr per liter water als spuitvloestof, 1gr per 5 liter water om aan te gieten.
jan+jocactus

Has thanked: 3256 times
Been thanked: 1723 times

Berichtdoor jan+jocactus » zo aug 17, 2014 4:07 pm

Ach ja; effe vergeten... Magere melk spuiten wij, verdund op 10%, bij weer zoals nu, haast wekelijks over onze pompoenen, courgettes en komkommers. Aangetaste plantendelen gaan niet genezen, die moet je dus verwijderen. Maar het nieuwe blad is opnieuw sterker en aanzienlijk beter bestand tegen valse meeldauw. ;)
jan+jocactus

Has thanked: 3256 times
Been thanked: 1723 times

Vorige

Keer terug naar Ziekten en aantastingen