Stam wordt bij de basis aangetast

Stam wordt bij de basis aangetast

Berichtdoor Number33 » di jul 22, 2014 12:59 pm

Hallo mede-peperliefhebbers,

Ik ben dit jaar (na vorig jaar een 'gewone' paprika en Spaanse peper gekweekt te hebben) begonnen met een peperkweek van een aantal
verschillende soorten; Spaanse peper, Rawit uit de toko, Cayenne Long & Slim, Penis Pepper Orange en Cayenne Sweet uit een webshop,
Habanero Red, en Jalapeño. Na een aantal maanden geleden een oorlog te hebben gevoerd tegen bladluis (overwonnen), heb ik nu een probleem
waar ik me geen raad mee weet. Zeker de helft van mijn pepers zijn 'aangevreten' bij de basis van de stam, sommigen zelfs zo erg dat er alleen een
stuk ter dikte van een satéprikker over is. Wie kan mij vertellen wat ik er aan kan doen; en als het al te laat is om er iets aan te doen, in ieder geval een manier van voorkomen of diagnose geven? (Één van de planten begint het nu ook al te vertonen op hogere 'oksels' van de plant :( )

Hartstikke bedankt voor de antwoorden bij voorbaat!

Number 33

Hier foto's ter verduidelijking (Het zijn er meerdere; gebruik de 'prev/next' knoppen of nummers op imgur om te navigeren naar de andere foto's)

http://imgur.com/CX73GPZ,iQmYwWM,4tRMHt ... Kc,pFCbLya
Number33

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Re: Stam wordt bij de basis aangetast

Berichtdoor HennyM » di jul 22, 2014 1:17 pm

Zo te zien stamrot, heel vervelend wordt veroorzaakt door een schimmel. Ik weet niet of er een middel tegen is, misschien eens zoeken via google.
In 2006 ben ik al mijn paprika's en tomaten hierdoor verloren.
:)
HennyM

Has thanked: 1194 times
Been thanked: 771 times

Berichtdoor Ulbe » di jul 22, 2014 4:33 pm

Ik vermoed dat hier overdadige watergift in het spel is, constant natte grond geeft schimmels vrij spel..
Ulbe

Has thanked: 170 times
Been thanked: 149 times

Berichtdoor Number33 » di jul 22, 2014 6:38 pm

Dat neem ik dan van je aan :) Normaal gezien heb ik alleen water gegeven als de bovenste laag aarde in de pot was opgedroogd, maar de planten staan sinds half mei buiten en krijgen dus elke regenklets (die de afgelopen tijd wat schaarser zijn geworden) sinds die tijd over zich heen, omdat ze niet in een kas staan. Kan het daar aan liggen?
Number33

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Keer terug naar Ziekten en aantastingen