Plantjes sterven af.

Re: Plantjes sterven af.

Berichtdoor pieterbl » zo jul 27, 2014 4:39 pm

Waarschijnlijk een voedingstekort in de vorm van zwavel. Heel misschien kalium of magnesium. Gerichte a b voeding is de oplossing
pieterbl

Has thanked: 264 times
Been thanked: 345 times

Berichtdoor Zweef » zo jul 27, 2014 5:13 pm

RAWWAR schreef:Inmiddels zijn we een week of 3 verder en ik heb de pepers flink wat lekkers gegeven.
Meegaand met het idee dat de grond uitgeput zou kunnen zijn heb ik ze het bekende mengsel Noekepoek gegeven.
En zoals werd gesuggereerd magnesium sulfaat. ( maar dat zat er toch al in ).
Helaas heb ik niet het idee dat het veel gedaan heeft.
Bij een enkele plant zijn er weer zijtakjes aangekomen, maar die sterven ook al weer af.
Andere planten deden helemaal niets meer en die heb ik maar in de groenton laten verdwijnen.
Misschien was ik gewoon te laat met de voeding.
Eén van de mooiste en grootste planten, een rocoto peper, deed het steeds erg goed, was al een meter breed,
maar ineens was het daar ook mee afgelopen. Zelfde als de andere planten.
Merkwaardig, dat er 2 bakken staan, met 4 of 5 pepers samen in één bak, die de winter overleefd hebben
zonder aanvullende voeding. En die doen het nog steeds prima. Vol knoppen, bloemen en al een pepertje.
Dat zet dan weer vraagtekens bij het idee dat de grond uitgeput zou zijn. Het is allemaal dezelfde grond.
Het idee dat de koemestkorrels de oorzaak zouden kunnen zijn, kwam helaas te laat. Die lagen er ook al bij.

Ik heb nog wat fotoos bijgeplaatst, misschien dat iemand nog een idee heeft ?

P1.jpg

P2.jpg

P3.jpg

P4.jpg

Zou er misschien iets van een schimmel in de grond zitten ? insecten misschien...?
Zou het kunnen dat andere planten iets met de grond doen, bijv onttrekken van veel voeding,
of er iets in achterlaten waar de pepers niet blij mee zijn ?

Er staan ook afrikaantjes, oostindische kers en zo. wonderboompjes ( doen het goed ). Ik noem maar wat geks.

Dan blijft er bij mij nog een vraag over de opmerking van Billie, namelijk dat ik
"er te vroeg vruchten aan heb laten komen". Kun je dat regelen dan ? Die foto met die plant vol pepers dateert
van een paar jaar terug. Alles ging toen vanzelf. Ik had nooit aan voeding gedacht zelfs. Pepers in overvloed...

Hoe kan ik van een paar grote bakken met grond vaststellen of deze te arm of te rijk aan voedingstoffen is ?
Tegen de tijd dat ik het zeker weet is het seizoen voorbij..

Als iemand meer informatie nodig heeft voor een conclusie, hoor ik het graag. Ik geef die dan zo snel mogelijk door.

Wat ik van je foto's kan opmaken denk ik dat je misschien ergens met een spint probleem zit, ik heb dit jaar hetzelfde meegemaakt en ik denk de schade op de foto's te herkennen . Spint merk je niet direct op en zie je ook niet altijd aan de zogenaamde fijne 'spinrag' onder de planten. Kijk eens op de achterkant van je bijna kapotte blaadjes met een vergrootglas als je kleine grijze/witte/crèmekleurige kleine puntjes ziet bewegen heb je spint. En dan is het gewoon een kwestie van snel behandelen met Masaï (omdat de aantasting denk ik al erg vergevorderd is) of je planten liquideren. Masaï is niet bepaald biologisch en zeker niet goedkoop maar bij uitstek wel het middel tegen spint. Het duurt een dikke week na je eerste behandeling dat je nieuwe bladgroei ziet en als die normaal is ben je er in principe vanaf. Let wel Masaï is een middel dat direct werkt maar geeft geen bescherming tegen toekomstige plagen.
Heb je geen spint (zoveel te beter, maar dan kan ik je helaas ook niet helpen, hoewel het misschien ook wel mogelijk is dat je wortelgestel is afgestorven of toch zwaar aangetast om dit soort schade te kunnen berokkenen.. Hebben ze een keer te lang nat gestaan, zijn ze een keer te hard gegoten na volledige uitdroging.. (ik ben maar luidop aan het meedenken hoor) :roll:

Laat me nog iets weten als het idd na controle ook spint blijkt te zijn..

Groet en succes Zweef
Zweef

Has thanked: 732 times
Been thanked: 517 times

Berichtdoor RAWWAR » zo sep 14, 2014 9:35 am

De reactie van Zweef is inmiddels al weer anderhalve maand oud, maar niet vergeten.
Ik heb direct na zijn reactie de plantjes gecontroleerd maar nergens iets van spint kunnen vinden.
Maar omdat ik nog een potje met poeder tegen spint had staan besloot ik ,onder het mom van
"wat kan ik nog verliezen" dit er maar eens overheen te sproeien. Na 2 weken nog eens en
ik kreeg toen voorzichtig het idee dat het werkte. Ik beschouw het nog niet als 100% zeker,
maar hier en daar gingen de plantjes voorzichtig weer nieuw blaadjes ontwikkelen.
Jammer dat ik dit niet 2 maanden eerder heb geprobeerd. Toch is er nu weer, iig één plant,
waar de nieuwe uitlopers weer verdrogen. Maar ja, het is half september dus daar kan het ook
aan liggen.
Tenslotte is niet alles mislukt. Een aantal madam jeanet's zijn inmiddels rijp, goats weed kleurt
van zwart naar rood en, zoals altijd zitten de meeste planten nu ( pas ) vol met bloemen, groene
en vooral kleine pepers, maar vooral héél veel knoppen, waarvan ik niet verwacht dat dat nog wat wordt.
zou het verstandig zijn deze knoppen er maar uit te halen? en evt wat bloemen laten zitten ?
Dan kan de plant z'n energie steken in het laten rijpen van de pepers.
Naar binnen halen is bij mij in het verleden slechts een matig succes gebleken. Binnen 2 weken was
de helft van het blad afgevallen en driekwart vd planten ging tenslotte toch dood.
Rob.
RAWWAR

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Berichtdoor Zweef » ma sep 15, 2014 1:06 pm

RAWWAR schreef:De reactie van Zweef is inmiddels al weer anderhalve maand oud, maar niet vergeten.
Ik heb direct na zijn reactie de plantjes gecontroleerd maar nergens iets van spint kunnen vinden.
Maar omdat ik nog een potje met poeder tegen spint had staan besloot ik ,onder het mom van
"wat kan ik nog verliezen" dit er maar eens overheen te sproeien. Na 2 weken nog eens en
ik kreeg toen voorzichtig het idee dat het werkte. Ik beschouw het nog niet als 100% zeker,
maar hier en daar gingen de plantjes voorzichtig weer nieuw blaadjes ontwikkelen.
Jammer dat ik dit niet 2 maanden eerder heb geprobeerd. ...

Niet: 'zijn', maar wel 'haar' reactie :lol: ;)
Zweef

Has thanked: 732 times
Been thanked: 517 times

Vorige

Keer terug naar Ziekten en aantastingen