Plantjes sterven af.

Plantjes sterven af.

Berichtdoor RAWWAR » wo jun 18, 2014 8:57 pm

Zoals al geschreven in het "even voorstellen" forum, heb ik dus
serieuze problemen met mijn peper kweek dit jaar en ook vorig jaar al.
Het probleem is als volgt. Een paar weken na het zaaien beginnen
met name de goats weed met een vliegende start. Groeit netjes.
Na 1 tot 2 maanden beginnen de eerste planten tekenen van afsterven
te vertonen. De groei is eruit, de bovenste blaadjes worden bruin en
verschrompelen. Het lijken wel hele kleine herfstblaadjes die zo
in je hand verkruimelen.
Ook de zijtakjes ondergaan hetzelfde lot. Uiteindelijk stopt de groei.
F1.jpg
Deze foto laat het eerste begin van het afsterven zien, als de rest van de plant er nog redelijk goed uitziet

Enkele planten waren al ca 50-70 cm hoog toen het verdriet begon, andere
kregen de problemen al toen ze nog maar een cm of 10 hoog waren.
F2.jpg
Ook met de zijtakjes en tussen de stam en de zijtakjes gaat het mis

F3.jpg
En dan is het helemaal gebeurd..

Het gekke is dat dit bijv. ook met enkele van de wonderboompjes is gebeurd.
Maar de meeste daarvan deden het wel goed. En groeien nog steeds.

Allerlei ideeen over de oorzaak spelen door mijn hoofd, maar zekerheid heb ik niet.
Ik gebruik al jaren gewone ordinaire potgrond, af en toe wat gedroogde
mestkorrels en al jaren ging het prima. Dat laat de volgende foto wel zien.
Zonder veel bemesting, alleen wat koemest zo 1 of 2 keer per seizoen.
F6.jpg
zo zag het er een paar jaar terug uit, ergens eind augustus. Kan dus wel...

Heeft iemand een idee wat de oorzaak van dit afsterven kan zijn ?
Voor dit jaar misschien te laat, maar misschien voor volgend jaar vast ?
Rob
RAWWAR

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Re: Plantjes sterven af.

Berichtdoor Hampie » do jun 19, 2014 1:21 am

???????????????
Wil je graag helpen maar weet het antwoord niet.
Geloof niet dat het aan Ye weinig voeding ligt, omdat volgens mij de groei dan op een gegeven moment gewoon stopt en stil gaat staan. De oorzaken van zulke ernstige tekenen van verval als jij hebt liggen volgens mij ergens anders, al weet ik niet waar.
Hampie

Has thanked: 2195 times
Been thanked: 1255 times

Berichtdoor Billie » do jun 19, 2014 9:05 am

Da's duidelijk een voedingsprobleem (ofwel te veel ofwel te weinig gegeven) en het feit dat je er veel te vroeg vruchten aan hebt laten komen. De planten gaan dan alles wat ze hebben in het afrijpen van de vruchten steken en niet meer in de groei...
Wat je kan doen om het probleem enigszins op te lossen is direct de potgrond spoelen met water tot al het water wat er langs onderen uitloopt helder is. Daarna kan je nog een beetje magnesium toevoegen. Ik stel voor dat je twee eetlepels op 20L water oplost en deze over de nagespoelde grond heen giet.
Daarna een week (tenzij het heel warm weer word) geen water meer geven. Na een week zou je verbetering moeten zien. Ik zou ook eens goed nadenken over een goed voedingsschema voor volgend seizoen. HydroBuddy is hier dé tool, vraag maar rond ;)
Billie
Moderator

Has thanked: 806 times
Been thanked: 1471 times

Berichtdoor RAWWAR » za jun 21, 2014 2:56 pm

Billie, Hampie, bedankt voor jullie reactie. Jammer dat de één niet geloofd dat het
aan te weinig voeding ligt en de ander het juist wel als een voedingsprobleem ziet.
Ik ga er vanuit dat het toch te weinig voeding zou kunnen zijn. Ik had al wel vermoedens in die
richting omdat ik de planten met de tuinslang bewater en de aanwezige voedingsstoffen
kunnen er dus makkelijk "uitgewassen" worden. (Ik denk nu als een leek). Belangrijker is
dat ik veel aarde van vorige jaren van wortels en troep ontdaan heb en opnieuw heb gebruikt.
Mogelijk dat de grond daardoor al is uitgeput ? Maar ja het advies van de man van het tuincentrum
was dat één, hooguit 2 keer per jaar bemesten echt voldoende was, zette me op het verkeerde been.
Zodoende ben ik gaan zoeken op dit ( en andere ) fora en vond het befaamde noekepoekensap.
Spul daarvoor heb ik wel, koffie, bier en ammonia. Bitterzout heb ik nog van de scheikunde experimenten
van vroeger, dus daar moet wel iets van te maken zijn. ALS het nog niet te laat is tenminste.
Misschien aanvullen met chilifocus ? Daar moet ik nog aan zien te komen.
Rob.
RAWWAR

Berichtdoor Robert » zo jun 22, 2014 9:20 am

Ik denk mee in de richting van totaal uitgeputte grond. Met A+B voeding kun je alle ontbrekende stoffen in 1 keer weer toevoegen, maar of dat nu nog gaat helpen :roll:
Robert
Moderator

Has thanked: 266 times
Been thanked: 1283 times

Berichtdoor HennyM » di jul 01, 2014 11:18 am

Het eerste waar ik aan denk zijn de koemestkorrels omdat deze normaal niet te dicht bij de wortels mogen komen, zo heeft me vroeger eens een tuinder verteld. Pepers en paprika's wortelen namelijk dicht aan het oppervlak.
:)
HennyM

Has thanked: 1194 times
Been thanked: 771 times

Berichtdoor RAWWAR » do jul 10, 2014 8:39 pm

Inmiddels zijn we een week of 3 verder en ik heb de pepers flink wat lekkers gegeven.
Meegaand met het idee dat de grond uitgeput zou kunnen zijn heb ik ze het bekende mengsel Noekepoek gegeven.
En zoals werd gesuggereerd magnesium sulfaat. ( maar dat zat er toch al in ).
Helaas heb ik niet het idee dat het veel gedaan heeft.
Bij een enkele plant zijn er weer zijtakjes aangekomen, maar die sterven ook al weer af.
Andere planten deden helemaal niets meer en die heb ik maar in de groenton laten verdwijnen.
Misschien was ik gewoon te laat met de voeding.
Eén van de mooiste en grootste planten, een rocoto peper, deed het steeds erg goed, was al een meter breed,
maar ineens was het daar ook mee afgelopen. Zelfde als de andere planten.
Merkwaardig, dat er 2 bakken staan, met 4 of 5 pepers samen in één bak, die de winter overleefd hebben
zonder aanvullende voeding. En die doen het nog steeds prima. Vol knoppen, bloemen en al een pepertje.
Dat zet dan weer vraagtekens bij het idee dat de grond uitgeput zou zijn. Het is allemaal dezelfde grond.
Het idee dat de koemestkorrels de oorzaak zouden kunnen zijn, kwam helaas te laat. Die lagen er ook al bij.

Ik heb nog wat fotoos bijgeplaatst, misschien dat iemand nog een idee heeft ?

P1.jpg
Zie, hoe in de bladeren gele vlekken komen
P1.jpg (88.75 KiB) 2345 keer bekeken

P2.jpg
Zie ook hoe de nieuwe uitlopers al weer afsterven nog voor ze goed en wel groeien
P2.jpg (77.28 KiB) 2345 keer bekeken

P3.jpg
kijk eens hoe de bladeren omkrullen. Zegt dat iets over de voeding
P3.jpg (79.92 KiB) 2345 keer bekeken

P4.jpg
En zo zag het er jaren geleden uit. Alle bladeren mooi groen, veel pepers.
P4.jpg (86.19 KiB) 2345 keer bekeken

Zou er misschien iets van een schimmel in de grond zitten ? insecten misschien...?
Zou het kunnen dat andere planten iets met de grond doen, bijv onttrekken van veel voeding,
of er iets in achterlaten waar de pepers niet blij mee zijn ?

Er staan ook afrikaantjes, oostindische kers en zo. wonderboompjes ( doen het goed ). Ik noem maar wat geks.

Dan blijft er bij mij nog een vraag over de opmerking van Billie, namelijk dat ik
"er te vroeg vruchten aan heb laten komen". Kun je dat regelen dan ? Die foto met die plant vol pepers dateert
van een paar jaar terug. Alles ging toen vanzelf. Ik had nooit aan voeding gedacht zelfs. Pepers in overvloed...

Hoe kan ik van een paar grote bakken met grond vaststellen of deze te arm of te rijk aan voedingstoffen is ?
Tegen de tijd dat ik het zeker weet is het seizoen voorbij..

Als iemand meer informatie nodig heeft voor een conclusie, hoor ik het graag. Ik geef die dan zo snel mogelijk door.
RAWWAR

Berichtdoor marvz0r » do jul 10, 2014 8:59 pm

Hoevaak en hoeveel water geef je?
grond ziet er droog uit
marvz0r

Has thanked: 51 times
Been thanked: 95 times

Berichtdoor HennyM » do jul 10, 2014 9:23 pm

Het zou phytophthora paprika kunnen zijn, oftewel aardappelziekte bij pepers. Misschien eens foto's vergelijken bij google.
:)
HennyM

Has thanked: 1194 times
Been thanked: 771 times

Berichtdoor stan » do jul 10, 2014 9:36 pm

Ik zie dat je Noekepoekesap hebt gegeven dat is goed maar dat is geen totaalvoeding en daarmee zou je een voedingsprobleem kunnen houden. Ook lees ik dat je de grond hergebruikt(kan ik ook fout hebben hoor) dat is :b maar, je kan er dan vanuit gaan dat je echt moet voeden. Ook de structuur van de grond is na een seizoen niet meer optimaal en zou je er goed aan kunnen doen om er compost en voeding in de vorm van oude stalmest of het beroemde A&B met iets van perliet oid om ook de structuur luchtig te houden voor goede beworteling van je planten welke ook van invloed is op de groei.

Schimmel oid denk ik niet dan zou na 2 dagen de hele plant zijn aangetast en het gaat hier om het jonge blad en de toppen(de groeipunten)en het oude blad niet en dan kom je uit op voeding en bodem(structuur/dichtheid).

Edit : bij de plant op de foto lijkt de verkleuring van het blad ook wel een fosfor gebrek te kunnen zijn.
stan

Has thanked: 734 times
Been thanked: 1077 times

Volgende

Keer terug naar Ziekten en aantastingen