Donkere vlekken op kiemblaadjes

Donkere vlekken op kiemblaadjes

Berichtdoor Hko » ma feb 19, 2018 10:43 pm

Een paar van m'n jonge plantjes, met name de superchili's en lemon habanero's, hebben donkere vlekken op de kiemblaadjes. De steeltjes zien er wel goed en de onderkant van de blaadjes zijn wel gewoon groenig. Iemand een idee wat dit kan zijn, of het erg is en zo ja, wat er aan te doen is?

Dit is een foto van de superchili's:

Afbeelding
Hko

Has thanked: 10 times
Been thanked: 15 times

Re: Donkere vlekken op kiemblaadjes

Berichtdoor Erny » do feb 22, 2018 8:15 pm

Dat paarse kan verschillende oorzaken hebben... Het kan met temperatuur te maken hebben?
Misschien kun je iets meer van je omstandigheden uitleggen, waar staan ze, waarin, en wat krijgen ze?

Maar... kijk je wel uit dat die turfpotjes niet teveel uitdrogen? Dat gaat heel erg snel met die (rot)dingen. ;)
Op de foto zien ze er behoorlijk drogig uit namelijk.
Erny

Has thanked: 201 times
Been thanked: 135 times

Berichtdoor Sol » do feb 22, 2018 9:30 pm

Staan ze vol in de zon?
Sommige pepers verkleuren daardoor wanneer ze ineens vanuit het niets een flinke dosis zon krijgen, pods ook.
Sol

Has thanked: 45 times
Been thanked: 216 times

Berichtdoor Hko » za feb 24, 2018 11:55 am

Vol in de zon niet, dat lukt nog niet in Groningen ;) Maar wel als verse kiempjes vantussen de koffiefilters ineens vrij dicht onder een LED-groeilampje van 10 watt gezet. Zou dat kwaad kunnen?

Inmiddels ben ik erachter gekomen dat ze te koud hebben gestaan. Ze stonden op de vloer met vloerverwarming waardoor de vloer zelf in deze dagen zo'n minimaal 21 graden en max 27 graden. Maar omdat de groei ook stil leek te staan heb ik nu de grond in de potjes een aantal keer gemeten met zo'n "laser-pistool-thermometer" en dat viel vies tegen: zelden boven de 17 graden, en zelfs en keer 12 graden gemeten.

Ik denk dat dat kwam doordat er enkele meters verderop een ventilatierooster boven het raam zit. Hij staat maar op een klein kiertje in de winter, maar ik stel me zo voor dat de beetjes koude buitenlucht continue direct naar beneden vallen en over de vloer naar m'n peper-kiemplantjes rolt.

En wat ze krijgen: ze staan dus in turfpotjes met zaaigrond gemend met een beetje zand. Sinds de eerste blaadjes wat bleek werden (andere dan die de donkere vlekken kregen) krijgen ze ook een kwart dosis chilifocus.

Reeds maatregelen genomen: een echte prop gekocht. Hopelijk hebben ze niet (teveel) schade opgelopen. Ze hebben qua groei echt zo'n 2 weken stil gestaand lijkt het.

Dank voor de reacties. Ik ben nog wel benieuwd wat de nadelen van turfpotjes zijn. Ik ben beginner (zoals vast al merkbaar was) en nog zoekende... Turfpotjes leken me handig, maar wat gebruiken julie voor de kiemplantjes?
Hko

Berichtdoor goosman » za feb 24, 2018 3:25 pm

Hko schreef:Turfpotjes leken me handig, maar wat gebruiken jullie voor de kiemplantjes?

Turfpotjes. Maar ik verpot de zaailingen al voor de echte bladeren verschijnen in plastic bekertjes. Ik peuter dan de turf van de zaaigrond met daarin de wortel(s) en heb dan een makkelijk te verpotten kluitje. Ik knip gaatjes in de bodem van de bekers voor drainage, kleikorrels erin en potgrond/moestuingrond o.i.d. Werkt voor mij prima, maar als ik de hand kan leggen op A&B voeding ga ik toch ook eens aan de slag met de Kratky methode.
goosman

Has thanked: 734 times
Been thanked: 444 times

Berichtdoor Demier » za feb 24, 2018 4:11 pm

Welke soort is dat met die paarse blaadjes?
purple serano, 5 color en de explosive ember hebbenzo wie zo paarse blaadjes, zijn nog wel meer soorten.
gr Mat
Demier

Has thanked: 1 time
Been thanked: 94 times

Berichtdoor Hko » zo feb 25, 2018 11:18 pm

Op die foto staan 2 superchili's, maar de lemon habanero's hebben het ook.
Hko

Berichtdoor Erny » ma feb 26, 2018 9:09 am

Zaaien doe ik in trays (die groene bakjes met zwarte trays vd Lidl, wél gaten maken in de zwarte trays!!!) en die staan in de kweekkasjes (vd Action).
Vanuit daar worden ze verspeend naar P6 enz.
Nooit geen turfpotjes meer. ;)
Erny

Has thanked: 201 times
Been thanked: 135 times

Keer terug naar Zaaien en jonge planten