Na het ontkiemen..

Na het ontkiemen..

Berichtdoor Sebastian » za jan 27, 2018 7:50 pm

Ik heb vorige week zowel Jalapeno's en chilipepers gezaaid. Nu is de helft ervan aan het ontkiemen. En dat gaat snel zeg!

Maar de naam plaatjes zijn er afgevallen, dus weet ik niet zo goed welke van de twee soorten nu ontkiemt.
Weet iemand welke dat kan zijn?

Verder heb ik nog een vraag voor als de plantjes groot genoeg zijn:
Als ik ze ga verspenen naar een andere pot, is het dan handig om ze in zaai en stek aarde te planten, in moestuinaarde of gewone potgrond?

Alvast bedankt!Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk
Sebastian

Has thanked: 10 times
Been thanked: 9 times

Re: Na het ontkiemen..

Berichtdoor goosman » za jan 27, 2018 8:41 pm

Sebastian schreef:Ik heb vorige week zowel Jalapeno's en chilipepers gezaaid.

Wat bedoel je, Sebastian? Jalapeno's zijn ook chili's en/of pepers. Bedoel je de supermarkt 'spaanse peper' met 'chilipeper'? Als dat het geval is ga je er de komende maanden niet achter komen wat welke peper is. Het zijn beide annuums, hebben dezelfde bloempjes. Pas als de pods verschijnen ga je aan de vorm zien welke de Jalapeno's zijn.

Sebastian schreef:is het dan handig om ze in zaai en stek aarde te planten, in moestuinaarde of gewone potgrond?

Potgrond is prima. Je kunt potgrond verbeteren door er vermiculiet en perliet doorheen te mengen, houdt het luchtiger. Op de bodem van de pot kun je oude potscherven of kleikorrels leggen voor een betere ontwatering. Planten houden over het algemeen niet van natte voeten. Verdiep je ook even in het geven van water en voeding, daar is op het forum genoeg over te lezen. Succes met de verder kweek !
goosman

Has thanked: 740 times
Been thanked: 444 times

Berichtdoor Sebastian » za jan 27, 2018 8:56 pm

goosman schreef:
Sebastian schreef:Ik heb vorige week zowel Jalapeno's en chilipepers gezaaid.

Wat bedoel je, Sebastian? Jalapeno's zijn ook chili's en/of pepers. Bedoel je de supermarkt 'spaanse peper' met 'chilipeper'? Als dat het geval is ga je er de komende maanden niet achter komen wat welke peper is. Het zijn beide annuums, hebben dezelfde bloempjes. Pas als de pods verschijnen ga je aan de vorm zien welke de Jalapeno's zijn.

Sebastian schreef:is het dan handig om ze in zaai en stek aarde te planten, in moestuinaarde of gewone potgrond?

Potgrond is prima. Je kunt potgrond verbeteren door er vermiculiet en perliet doorheen te mengen, houdt het luchtiger. Op de bodem van de pot kun je oude potscherven of kleikorrels leggen voor een betere ontwatering. Planten houden over het algemeen niet van natte voeten. Verdiep je ook even in het geven van water en voeding, daar is op het forum genoeg over te lezen. Succes met de verder kweek !
Ik heb Jalapeno's en cayenna pepers gezaaid.

Over de aarde gesproken: in potgrond zitten soms chemicaliën en bestrijdingsmiddelen om ongenodigde gasten en onkruid te voorkomen. Aangezien ik de pepertjes wil gaan eten, wil ik wel aarde hebben waar geen rotzooi in zit. Wellicht biologische potgrond als dat op de markt te verkijkgen is?

Thanks voor de tips!

Sebastian

Berichtdoor goosman » za jan 27, 2018 9:11 pm

Cayenne is ook een annuum, dus pas als de pods verschijnen weet je welke peperkes het gaan zijn.

Fleurella is op dit forum geliefd. Ik heb me nooit verdiept in de vraag of daar allerlei troep in zit, maar eerlijk gezegd kan ik me daar niet heel druk over maken aangezien heel veel van wat we elke dag eten vast en zeker niet 100% biologisch is. Als de NVWA eens wat beter z'n werk kon doen en het Europees Parlement niet ontvankelijk zou zijn voor de lobby van de industrie.....
Een tip om de varenrouwmug te voorkomen: potgrond afdekken met maaszand.
goosman

Berichtdoor Sebastian » za jan 27, 2018 9:24 pm

goosman schreef:Cayenne is ook een annuum, dus pas als de pods verschijnen weet je welke peperkes het gaan zijn.

Fleurella is op dit forum geliefd. Ik heb me nooit verdiept in de vraag of daar allerlei troep in zit, maar eerlijk gezegd kan ik me daar niet heel druk over maken aangezien heel veel van wat we elke dag eten vast en zeker niet 100% biologisch is. Als de NVWA eens wat beter z'n werk kon doen en het Europees Parlement niet ontvankelijk zou zijn voor de lobby van de industrie.....
Een tip om de varenrouwmug te voorkomen: potgrond afdekken met maaszand.
Dat is ook waar betreffende chemicaliën en de machtige lobby, echter.... Wil ik het wel zo veel mogelijk beperken waar ik zelf kan in mijn eigen huishouden.

En bedankt voor je tip om de varenrouwmug te bestrijden. Hier veel last van gehad nadat ik potgrond van Intratuin heb gebruikt bij mijn andere planten...

Waar kab ik dit zand het beste kopen? Of is speelzand ook afdoende?

Sebastian

Berichtdoor goosman » za jan 27, 2018 9:37 pm

Sebastian schreef:Waar kab ik dit zand het beste kopen? Of is speelzand ook afdoende?

Speelzand lijkt me ook prima. Maaszand kost geen drol en is in elke bouwmarkt te krijgen.
goosman

Berichtdoor Victorus » zo jan 28, 2018 6:58 am

Om op de oorspronkelijke vraag terug te komen, je kan met geen mogelijkheid aan de jonge kiemen zien wat wat is. Voor volgend jaar kan je wel een spread-sheet maken waarin je zet wat je links boven gezaaid hebt, wat er naast enz. Je moet dan ook de zaaibak een (watervast) merkteken geven om te voorkomen dat je niet meer weet wat wat is als je de bak omgedraaid hebt.
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 123 times

Berichtdoor Sebastian » zo jan 28, 2018 10:39 am

Victorus schreef:Om op de oorspronkelijke vraag terug te komen, je kan met geen mogelijkheid aan de jonge kiemen zien wat wat is. Voor volgend jaar kan je wel een spread-sheet maken waarin je zet wat je links boven gezaaid hebt, wat er naast enz. Je moet dan ook de zaaibak een (watervast) merkteken geven om te voorkomen dat je niet meer weet wat wat is als je de bak omgedraaid hebt.
Beide soorten ontkiemen dus in feite even snel. Het is in de praktijk dus niet zo dat de ene peper eerder/sneller ontkiemt dan de ander?

Sebastian

Berichtdoor Victorus » zo jan 28, 2018 12:50 pm

Er is wel wat verschil in snelheid van ontkiemen tussen de verschillende families. Baccatum en Chinensis zaden kiemen doorgaans wat trager dan annums. Maar bij Jalapeno's en Cayennes heb ik nooit een groot verschil in kiemsnelheid tussen de twee opgemerkt.

Ik denk dat je pas als de plant vrucht gezet heeft het verschil aan de vruchten kan zien. Jalapeno's krijgen een karakteristieke cilindervormige vrucht met een gladde huid die in een stompe punt eindigt en cayennes zijn lang en dun en soms wat geribbeld en soms ook wat opgekruld. De smaak is ook totaal verschillend.
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 123 times

Berichtdoor stan » zo jan 28, 2018 6:48 pm

Sebastiaan a.u.b. er is niets mis met de aarde/potgrond die je kan kopen.
stan

Has thanked: 734 times
Been thanked: 1077 times

Volgende

Keer terug naar Zaaien en jonge planten