Nu nog zaaien?

Nu nog zaaien?

Berichtdoor Maxser » wo jun 29, 2016 1:33 pm

Ik heb net wat Cayenne zaadjes gekocht in het tuincentrum en vroeg me af of ik nu nog zou kunnen zaaien. Ik woon in Spanje dus veel minder last van dalende temperaturen tot zeker oktober/november.

Zijn er specifieke zaken waar ik op zou moeten letten?
Maxser

Has thanked: 0 time
Been thanked: 3 times

Re: Nu nog zaaien?

Berichtdoor donaldk » wo jun 29, 2016 5:34 pm

heb je een serre of lichte kamer waarin je ze kunt overwinteren? Commerciele paprika plantjes worden binnenkort gezaaid voor uitzet in productiekassen in november ,maart/april eerste oogst. Ik denk dat je in Spanje nog wel een oogst(je) kunt krijgen dit jaar.
donaldk

Has thanked: 47 times
Been thanked: 556 times

Berichtdoor Maxser » wo jun 29, 2016 11:12 pm

Ik heb een werkkamer op mijn terras en daar wordt het niet kouder dan zo'n graad of 18 in de winter dus daar zou ik het inderdaad zo neer kunnen zetten. Het is er niet bijzonder licht, ligging is op het noorden, moet het perse licht zijn?

Voorheen had ik een tuin met een muur op het zuiden en in de schaduw van die muur stonden mijn pepers, gewoon in de volle grond en die snoeide ik alleen terug maar liet ze gewoon buiten staan en ieder jaar volop oogst, dus volgens mij kunnen ze toch ook wel wat koude verdragen of is dat per soort afhankelijk?
Maxser

Berichtdoor donaldk » zo jul 03, 2016 9:51 am

Met wat licht maar vooral warmte groeien ze door en krijg je dus volgend jaar heel vroeg oogst. Voor overwinteren kunnen al volgroeide planten meer hebben, maar onder de 10 graden vinden ze niet fijn. Wind en regen dan ook niet.
donaldk

Has thanked: 47 times
Been thanked: 556 times

Berichtdoor Arie » zo jul 03, 2016 3:11 pm

Ik weet niet hoe zuidelijk in Spanje je woont, maar in het zuiden kan je je planten gerust jaarrond buiten laten volgens mij... Binnen op een licht plekje moet dan helemaal geen probleem zijn.
Arie

Has thanked: 37 times
Been thanked: 127 times

Berichtdoor Maxser » di jul 05, 2016 10:54 pm

Het vriest hier nooit en de koudste periode is met minima van rond de 8 graden.

Het was ook met mijn eerste peperplant dat ik er achter kwam dat ze helemaal niet 1 jarig zijn hahaha, die bleef inderdaad buiten, verhoutte een beetje en op mijn snoeien kwamen weer prachtig nieuwe takken. Ik ben benieuwd of die peper er nog staat, zal binnenkort eens gaan kijken bij mijn oude huis.

Ik was in eerste instantie op het verkeerde been gezet door dit forum met de topics over de kweekseizoenen, dus ik dacht dat pepers gewoon 1 jarigen waren, wist ik veel :oops:
Maxser

Keer terug naar Zaaien en jonge planten