Zaailingen met gele kruinen

Zaailingen met gele kruinen

Berichtdoor Boudewijn » ma mei 02, 2016 6:00 pm

Ik heb sinds ongeveer twee weken een aantal zaailingen met gele kruinen. Eerst dacht ik dat dit kwam door een tekort aan nutrienten, echter met een extra watering met chilli focus verdwijnt het nog niet helaas. Wie weet wat het is of heeft de gouden tip voor mij die het weg laat gaan? :h
Afbeelding
Boudewijn

Has thanked: 15 times
Been thanked: 77 times

Re: Zaailingen met gele kruinen

Berichtdoor HennyM » ma mei 02, 2016 6:31 pm

Lijkt op ijzergebrek, maar vertel eerst een even wat je allemaal gebruikt aan potgrond en voeding. Of heb je de planten iets gegeven een aantal weken geleden?
:)
HennyM

Has thanked: 1194 times
Been thanked: 770 times

Berichtdoor snx » ma mei 02, 2016 6:32 pm

Je had al eens gevraagd naar Chilifocus en wat daarbij nodig was. Ben je er iets bij gaan geven?
snx

Has thanked: 664 times
Been thanked: 637 times

Berichtdoor Boudewijn » ma mei 02, 2016 7:29 pm

Op het moment geef ik nog niets bij...zelf was ik van plan dit te gaan doen wanneer ik ze uitplant naar hun definitieve pot...
Potgrond is forflora (universele potgrond) over het algemeen en misschien een enkeling met pokon moestuinpotgrond welke ik nog had liggen van vorig jaar.

Bedankt voor de reacties tot nu toe!
Laatst bijgewerkt door Boudewijn op ma mei 02, 2016 7:46 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Boudewijn

Berichtdoor pieterbl » ma mei 02, 2016 7:34 pm

Er worden een aantal suggesties gegeven en het zou best een tekort aan een bepaald voedingselement kunnen zijn. Toch denk ik zo je verhaal te lezen, misschien te weten wat het is; een teveel aan water. Ik heb jaarlijks zulke planten en teel altijd op afgestemde A&B voeding, niet echt aannemlijk dat er een voedingtekort heerst...

Droger zetten heeft bij mij altijd de problemen verholpen. Probeer eens een droger regime. Mocht het na een week nog niet wegtrekken dan kan je je verder verdiepen op een voedingselement...
pieterbl

Has thanked: 264 times
Been thanked: 345 times

Berichtdoor Boudewijn » di mei 03, 2016 7:26 pm

Nog meer input? Ik zit momenteel te overwegen om de groene vrienden te verpotten naar 2 en 10 literpotten (eindpot). Zo krijgen ze waarschijnlijk weer voldoende voeding en staan ze niet te nat meer.

Of er moet nog een andere verklaring mogelijk mee kunnen spelen :D , dan hoor ik het graag
Boudewijn

Berichtdoor Victorus » wo mei 04, 2016 6:25 am

Pieterbl schreef:
Toch denk ik zo je verhaal te lezen, misschien te weten wat het is; een teveel aan water.

En wat zou dan het mechanisme achter dit probleem zijn? Te weinig zuurstof rond de wortels? Of wat dan ook?
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 100 times

Berichtdoor HennyM » wo mei 04, 2016 8:55 am

Boudewijn schreef:Nog meer input? Ik zit momenteel te overwegen om de groene vrienden te verpotten naar 2 en 10 literpotten (eindpot). Zo krijgen ze waarschijnlijk weer voldoende voeding en staan ze niet te nat meer.

Of er moet nog een andere verklaring mogelijk mee kunnen spelen :D , dan hoor ik het graag

Kun je je vinden in de reacties? Dus hebben de plantjes te nat gestaan?

tips kunnen nog zijn niet die goedkope potgrond van de supermarkt te gebruiken want die slaat gemakkelijk dicht waardoor er zuurstofgebrek ontstaat en de wortels meer moeite hebben om te groeien. En bij het verplanten niet de potgrond te hard aandrukken want dan duw je ook alle lucht uit de grond, de plant moet natuurlijk wel vaststaan.

Ijzergebrek zoals jouw plantjes hebben komt niet omdat er niet genoeg in de potgrond zit maar meestal door stress, dus niet de plantjes in water laten staan aan de onderkant, niet te koud water geven, niet te dicht bij de verwarming.
:)
HennyM

Has thanked: 1194 times
Been thanked: 770 times

Berichtdoor Boudewijn » wo mei 04, 2016 12:36 pm

HennyM schreef:
Boudewijn schreef:Nog meer input? Ik zit momenteel te overwegen om de groene vrienden te verpotten naar 2 en 10 literpotten (eindpot). Zo krijgen ze waarschijnlijk weer voldoende voeding en staan ze niet te nat meer.

Kun je je vinden in de reacties? Dus hebben de plantjes te nat gestaan?

tips kunnen nog zijn niet die goedkope potgrond van de supermarkt te gebruiken want die slaat gemakkelijk dicht waardoor er zuurstofgebrek ontstaat en de wortels meer moeite hebben om te groeien. En bij het verplanten niet de potgrond te hard aandrukken want dan duw je ook alle lucht uit de grond, de plant moet natuurlijk wel vaststaan.

Ijzergebrek zoals jouw plantjes hebben komt niet omdat er niet genoeg in de potgrond zit maar meestal door stress, dus niet de plantjes in water laten staan aan de onderkant, niet te koud water geven, niet te dicht bij de verwarming.

Hartelijk dank, ik kan me inderdaad vinden in de reacties, zowel te nat als misschien te weinig ruimte voor de plantjes waardoor ijzergebrek.
Morgen ben ik ze van plan om ze te verpotten naar potgrond gemengd met cocopeat (blokken action). Mijn ervaring is dat deze grond minder snel dichtslaat. Aandrukken doe ik liever zoals je al aangaf :D

Ook is het weer een reminder dat chilli focus alleen misschien niet voldoende is, noekepoekensap ga ik hiernaast gebruiken als supplementatie voor de micronutrienten. 8-)
Boudewijn

Berichtdoor Victorus » wo mei 04, 2016 2:25 pm

Boudewijn schreef:
Ook is het weer een reminder dat chilli focus alleen misschien niet voldoende is, noekepoekensap ga ik hiernaast gebruiken als supplementatie voor de micronutrienten

Misschien wat off topic maar Chillifocus is goede voeding en als je dat geeft hoef je niets extra's meer bij te voegen. Het is alleen duur spul. Ikzelf gebruik een bio tomatenvoeding met toevoeging van micro nutriënten. Dat werkt prima en kost een fractie van Chillifocus,
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 100 times

Volgende

Keer terug naar Zaaien en jonge planten