groene jalepeno,s zaden

groene jalepeno,s zaden

Berichtdoor chilling chilli » zo feb 21, 2016 10:19 am

Even voor mijn duidelijkheid , er werd op het forum in een ander bericht gemeld dat zaden van groene jalepeno,s niet kiemen .
is dit altijd zo zijn alle groene jalepeno,s onrijp ? :mrgreen:
ze worden vaak groen aangeboden , of is dit een smaak issue ?
chilling chilli

Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Re: groene jalepeno,s zaden

Berichtdoor Gijs » zo feb 21, 2016 10:30 am

Rijpe zijn rood. Ik denk dat de meeste ze groen kennen. En rijpe zijn heter mischien daarom..
Gijs

Has thanked: 1077 times
Been thanked: 672 times

Berichtdoor Victorus » zo feb 21, 2016 12:04 pm

Even voor de duidelijkheid, zaden uit onrijpe pepers - jalapeno of anders - kiemen niet. Als de pepers rijp zijn zullen de zaden ook rijp zijn en (na gedroogd te zijn en een tijd droog gelegen hebben) zullen ze wel kiemen. Er zitten bij "goed" zaad er altijd wel een aantal zaden tussen die niet kiemen. Een 100% kiemresultaat is moeilijk haalbaar maar 80% is ongeveer de norm.

Week de zaden een uur of zo in water en laat ze kiemen bij 22-29 graden. De meeste soorten kiemen dan binnen 1- 2 weken.

Onrijpe jalapeno's zijn groen; rijpe zijn rood, geel oranje of paars, afhankelijk van het soort.
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 121 times

Berichtdoor chilling chilli » zo feb 21, 2016 1:49 pm

thanks , ik dacht dat jalepeno,s ook groen rijp konden zij dit verklaart de niet opkomst :-)
chilling chilli

Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Berichtdoor HennyM » zo feb 21, 2016 6:40 pm

Als je de Jalapeno groen openmaakt en de onrijpe zaden gebruikt zullen ze niet kiemen.

Als je de peper goed wast, niet afdroogt en in plastic huishoudfolie doet rijpt de peper na. Dit duurt ongeveer veertien dagen en de zaden die je er dan uithaalt kiemen maar niet allemaal. Dit komt omdat het rijpingsproces gewoon doorgaat ook al is de Jalapeno groen geplukt.

Zo heb ik het ook gedaan en ik heb dus plantjes uit (eerst) groene Jalapeno.
:)
HennyM

Has thanked: 1194 times
Been thanked: 771 times

Berichtdoor meatfreak » zo feb 21, 2016 7:34 pm

Gijs schreef:Rijpe zijn rood. Ik denk dat de meeste ze groen kennen. En rijpe zijn heter mischien daarom..

Jalapeno's zijn veelal groen juist heter, is mijn ervaring. Rood worden ze zoeter waardoor ze minder heet lijken te worden. Ze worden groen geoogst omdat bij de meeste soorten ze groen juist die kenmerkende kruidigheid hebben. Als ze rijp zijn verliezen de meeste soorten dit, ken maar enkele soorten waarbij dit nog steeds het geval was.

HennyM schreef:Als je de Jalapeno groen openmaakt en de onrijpe zaden gebruikt zullen ze niet kiemen.

Als je de peper goed wast, niet afdroogt en in plastic huishoudfolie doet rijpt de peper na. Dit duurt ongeveer veertien dagen en de zaden die je er dan uithaalt kiemen maar niet allemaal. Dit komt omdat het rijpingsproces gewoon doorgaat ook al is de Jalapeno groen geplukt.

Het vruchtvlees rijpt misschien na, ik geloof niet dat de zaden zelf nog verder rijpen als de peper van de plant is geoogst. Veelal wordt een Jalapeno geoogst voordat hij net gaat afrijpen, zodoende zitten er dan al zaadjes tussen die best wel kunnen kiemen en zelfs er prima ontwikkeld uit zien. De peper langer laten liggen gaat daar echt niet aan bijdragen.
meatfreak

Has thanked: 1287 times
Been thanked: 1127 times

Berichtdoor Gijs » zo feb 21, 2016 7:36 pm

meatfreak schreef:
Gijs schreef:Rijpe zijn rood. Ik denk dat de meeste ze groen kennen. En rijpe zijn heter mischien daarom

Jalapeno's zijn veelal groen juist heter, is mijn ervaring. Rood worden ze zoeter waardoor ze minder heet lijken te worden. Ze worden groen geoogst omdat bij de meeste soorten ze groen juist die kenmerkende kruidigheid hebben. Als ze rijp zijn verliezen de meeste soorten dit, ken maar enkele soorten waarbij dit nog steeds het geval was...

dan zat ik helemaal fout :oops: Ik dacht dat dat voor alle pepers gelde maar voor jalapeno's dus niet.
Gijs

Has thanked: 1077 times
Been thanked: 672 times

Berichtdoor HennyM » zo feb 21, 2016 9:39 pm

HennyM schreef:Als je de Jalapeno groen openmaakt en de onrijpe zaden gebruikt zullen ze niet kiemen.

meatfreak schreef:Het vruchtvlees rijpt misschien na, ik geloof niet dat de zaden zelf nog verder rijpen als de peper van de plant is geoogst. Veelal wordt een Jalapeno geoogst voordat hij net gaat afrijpen, zodoende zitten er dan al zaadjes tussen die best wel kunnen kiemen en zelfs er prima ontwikkeld uit zien. De peper langer laten liggen gaat daar echt niet aan bijdragen.

Het proces gaat gewoon door, dat de peper verkleurt is hier het beste bewijs voor, een rode peper betekent rijpe zaden.
:)
HennyM

Has thanked: 1194 times
Been thanked: 771 times

Berichtdoor Victorus » ma feb 22, 2016 11:53 am

Meatfreak schreef:
Jalapeno's zijn veelal groen juist heter, is mijn ervaring. Rood worden ze zoeter waardoor ze minder heet lijken te worden.
Dit klopt ze LIJKEN minder heet maar ze zijn net zo heet of zelfs heter dan groen. Het zoete maskeert wat van de hitte. Er zijn maar een paar soorten pepers waarbij de hoeveelheid capsacine vermindert bij het rijpen. De jalapeno's vallen daar niet onder.
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 121 times

Berichtdoor meatfreak » ma feb 22, 2016 3:59 pm

HennyM schreef:

meatfreak schreef:Het vruchtvlees rijpt misschien na, ik geloof niet dat de zaden zelf nog verder rijpen als de peper van de plant is geoogst. Veelal wordt een Jalapeno geoogst voordat hij net gaat afrijpen, zodoende zitten er dan al zaadjes tussen die best wel kunnen kiemen en zelfs er prima ontwikkeld uit zien. De peper langer laten liggen gaat daar echt niet aan bijdragen.

Het proces gaat gewoon door, dat de peper verkleurt is hier het beste bewijs voor, een rode peper betekent rijpe zaden.

Daar ben ik het niet mee eens.

Victorus schreef:Meatfreak schreef:
Jalapeno's zijn veelal groen juist heter, is mijn ervaring. Rood worden ze zoeter waardoor ze minder heet lijken te worden.
Dit klopt ze LIJKEN minder heet maar ze zijn net zo heet of zelfs heter dan groen. Het zoete maskeert wat van de hitte. Er zijn maar een paar soorten pepers waarbij de hoeveelheid capsacine vermindert bij het rijpen. De jalapeno's vallen daar niet onder.

Zeg ik toch ook? lol
meatfreak

Has thanked: 1287 times
Been thanked: 1127 times

Volgende

Keer terug naar Zaaien en jonge planten