Peperzaden kiemen beter in Kaliumnitraat oplossing

Re: Peperzaden kiemen beter in Kaliumnitraat oplossing

Berichtdoor HennyM » vr nov 20, 2015 1:56 pm

Nou ik heb me even ingelezen over ammoniak en wat het doet bij planten, de concentratie is sowieso te hoog en dus overleven ze het niet.
Zoals bij zoveel dingen in het leven roept zo'n experiment meer vragen op dan dat er beantwoord worden. :D

Het zaadje neemt de ammoniak meteen op en zet dit om in ammonium en dit gaat ten koste van Kalium, Calcium en Magnesium waardoor allerlei processen verstoord worden en de kiem dood gaat.

Feit blijft wel dat ze na 24 uur gekiemd waren. :)
:)
HennyM

Has thanked: 1194 times
Been thanked: 771 times

Berichtdoor HennyM » za nov 21, 2015 3:23 pm

Even een update

De zaden die geweekt zijn in gewoon leidingwater hebben grotere kiemplanten dan degene die gekiemd zijn in magnesiumsulfaat en in een voedingsoplossing. Degene die geweekt zijn in de voedingsstof zijn het kleinst.

De kieming verloopt nu langzamer omdat ik ze ook af hard tot een temperatuur van 20 graden en ik geef ze geen extra licht.

Na aanleiding van het snelle kiemen in ammoniak had ik het idee om eens een paar stekken in een ammonia oplossing te zetten. Eentje in een oplossing van 1 druppel op 200 ml water een ander met vijf druppels ammonia en de laatste met een theelepeltje ammonia in 200 ml water. En natuurlijk eentje gewoon in leidingwater.

En ja hoor de stek die in een oplossing van 1 theelepeltje ammonia staat heeft na een dag al 1 worteltje. :shock:

Maar vertoont dan ook stikstofvergiftiging, donkerblauw/groene bladeren. De pH is dan ook nog behoorlijk hoog 9.6. Wat ik uiteindelijk aan deze experimenten heb weet ik niet maar het fascineert me wel.

Overigens is ammoniak giftig en voer zulke experimenten niet in je woonkamer of zo uit.
HennyM

Berichtdoor HennyM » ma nov 30, 2015 12:18 pm

Een tweede serie proefjes:
48 uur voorweken in:

1. In een oplossing groene zeep
2. In een tomaat
3. In een oplossing van backing soda
4. In Neem-olie

Als eerste kiemden de zaden die in een oplossing van groene zeep voorgeweekt waren, gevolgd door de tomaat en Neem-olie en als laatste die in backing soda.

Van de eerste serie worden nu ook eigenschappen duidelijker waarneembaar.

De kiemplantjes die in gewoon leidingwater gekiemd zijn, zijn het grootst. Die wat in magnesiumsulfaat en een voedingsstof zijn voorgeweekt zijn kleiner maar wel opvallend donkerdere kiemblaadjes. Die wat in leidingwater zijn voorgeweekt hebben meer de neiging om om te vallen en naar het licht te groeien.
HennyM

Berichtdoor HennyM » vr dec 04, 2015 12:41 am

Een update over de stekken die twee dagen in een oplossing van ammonia hebben gestaan.

De stekken die in 200 ml en een theelepel ammonia hebben gestaan zijn verdord. Overleefd hebben die stekken die in gewoon leidingwater, een druppel ammonia per 200 ml en vijf druppels per 200 ml. De bedoeling is het om te kijken of ammonia de wortelvorming verbeterd en versneld. Ze staan nu twee weken in de stekgrond en blijven dus nog een week staan en dan controleer ik of ze geworteld zijn en welke het best geworteld is.

Even een opmerking over stekken van paprika's en pepers in het algemeen. Ik heb altijd geleerd (wel lang geleden) dat je stekken neemt die niet te groot zijn en dan maximaal 2 blaadjes aan de stek laat. Nou bij eerdere experimenten die ik heb uitgevoerd schijnt dit bij pepers en paprika's niet op te gaan. Het best doen het grote stekken met veel bladeren. Toch iets om te onthouden.

Misschien dat meer mensen hier ervaring mee hebben, dan hoor ik dit graag. :)
HennyM

Berichtdoor Wadji » ma dec 07, 2015 12:45 pm

HennyM schreef:
Victorus schreef:Het lijkt me een tamelijk overbodig middel. Ik kiem de zaden op 28C, doe altijd 2 zaden per kiemplek in het substraat en tot nu toe is alles 100% opgekomen. Na een week of 6 knip ik het zwakste plantje weg. Waarom zou ik gaan klooien met kaliumnitraat?

Het is gewoon iets dat ik nog niet wist, bovendien zouden de kiemplantjes sterker zijn en beter wortelen. Verder staat in het stuk dat je zaden kunt ontsmetten in natriumhypochloriet, dit wist ik ook niet.

Natriumhypochloriet is de actieve stof in javel trouwens, voordat er iemand pure NaOCl bestelt :-p
Wadji

Has thanked: 43 times
Been thanked: 47 times

Berichtdoor HennyM » ma dec 07, 2015 6:09 pm

Wadji schreef:
HennyM schreef:
Victorus schreef:Het lijkt me een tamelijk overbodig middel. Ik kiem de zaden op 28C, doe altijd 2 zaden per kiemplek in het substraat en tot nu toe is alles 100% opgekomen. Na een week of 6 knip ik het zwakste plantje weg. Waarom zou ik gaan klooien met kaliumnitraat?

Het is gewoon iets dat ik nog niet wist, bovendien zouden de kiemplantjes sterker zijn en beter wortelen. Verder staat in het stuk dat je zaden kunt ontsmetten in natriumhypochloriet, dit wist ik ook niet.

Natriumhypochloriet is de actieve stof in javel trouwens, voordat er iemand pure NaOCl bestelt :-p

Hier noemt men het gewoon bleekwater.
HennyM

Berichtdoor Wadji » di dec 08, 2015 11:01 am

Allemaal synoniemen ;)
Wadji

Has thanked: 43 times
Been thanked: 47 times

Berichtdoor HennyM » do dec 17, 2015 1:16 pm

Vreemd :? de zaden die geweekt zijn in backing soda hebben alle plantjes ingehaald en doen het 't beste op eigen kracht.

Een verklaring heb ik nog niet maar ik ga het experiment toch herhalen om toeval zoveel mogelijk uit te sluiten. :)
HennyM

Berichtdoor HennyM » ma mei 23, 2016 7:31 am

HennyM schreef:Mij interesseert veel meer het voorweken van zaden in een zoutoplossing daarvoor heb ik drie proefjes gemaakt.

1. voorweken in gewoon leidingwater
2. voorweken in magnesiumsulfaat oplossing
3. voorweken in een voedingsstof (vloeibare voeding van Park NPK 7-3-6 met sporenelementen), dubbele concentratie.

Het voorweken is in gewoon leidingwater gebeurd met al dan niet toevoegingen en wel 48 uur.

Daarna heb ik de zaden laten drogen op keukenpapier voor een paar uur. Vervolgens heb ik de zaden gezaaid op watten die natgemaakt zijn met gewoon leidingwater in glazen potjes.

Het eerst kiemden de zaden die in gewoon leidingwater zijn voorgeweekt, drie dagen later die wat voorgeweekt zijn in magnesiumsulfaat en nog eens drie dagen later die wat voorgeweekt zijn in vloeibare voeding.

De eerste conclusie is dus dat de zaden die voorgeweekt zijn in magnesiumsulfaat en vloeibare voeding vertraagd kiemen, of dit positief of negatief is laat ik nog even in het midden. Sneller is immers niet altijd beter.

Er is in ieder geval iets opmerkelijks met die zaden die voorgeweekt zijn in magnesiumsulfaat die hebben veel meer wortelhaartjes of dit positief of negatief is weet ik niet dat ligt aan de verdere ontwikkeling ervan.

Soms doe je een experiment en kom je later pas een mogelijke verklaring tegen zoals de wortelhaartjes van de zaden die voorgeweekt waren in een oplossing van magnesiumsulfaat. Overigens raad ik het af om zomaar magnesiumsulfaat aan de grond toe te voegen je geeft al snel teveel en dan ontregel je alles. Denk je een gebrek te hebben kun je het beter bij bewolkt weer op de bladeren spuiten.

Hier de mogelijke verklaring van de vele wortelhaartjes van de zaden die voorgeweekt waren in een oplossing van magnesiumsulfaat.

http://www.kali-gmbh.com/de/pdf-articles/article-be-20110325-boertuinder-magnesium.pdf
HennyM

Vorige

Keer terug naar Zaaien en jonge planten