Nog meer aardbeien

Nog meer aardbeien

Berichtdoor donaldk » zo apr 16, 2017 8:56 pm

Ja ja 200 plantjes is blijkbaar niet genoeg, tuurlijk wel is zelfs te veel, maar drie Ostara plantjes elk in een minipotje voor €1,50 kon ik niet weerstaan. Het zijn namelijk doordragers en ik heb alleen enkel oogst plantjes.

Ik heb een paar van deze potten
http://www.kreuwel.com/nl/product/kc-co ... egory_id=3

Alle drie samen in een grote 9,2L pot. Of is dat overdreven en past het beter in 7.4L pot of zelfs 5L pot?

Ik zie zowel: "Het beste is om een plantafstand aan te houden van 30 cm en een rijafstand van 80 cm". Bij aarbeiplantje, maar ook: Planten Plant vier tot vijf planten per pot van 10 liter, ietwat schuin zodat het hart van de plant naar buiten gericht is. Het is dus fout om aardbeiplanten in het midden van de pot te zetten. Dan liggen de vruchten op de bodem en zijn ze moeilijker te oogsten bij https://www.mijntuin.org/plants/3342-aardbei-ostara.

Dus acht planten op het oppervlak van een (Sonata of Lambada?) fruitkistje, is toch een beeeeeeeeetje teveel;-)?!

Volgens aardbeiplantje.nl moet je de eerste twee trossen weghalen, maar in de webshop afdeling staat dat dat alleen bij nieuwe plantingen moet, hij verkoopt namelijk alleen frigoplanten en ik heb plantjes in pot. Ik heb juist express plantjes uitgezocht die al knopjes en bloemetjes hebben, dus wie weet hoe dit zit?

En hoe gaat dat 'dunnen'?

Even voor de naslag, later:

Ostara doorlopend zoet!

Opbrengst prima
Rijptijd onder gunstige omstandigheden tot eind oktober
Aardbei middelgroot en felrood
Smaak lekker sappig en zoet van smaak
Houdbaarheid matig
Ziektes weinig gevoelig
Overig
de eerste bloemtrossen verwijderen zodat de
plant zich beter kan ontwikkelen. Ook tijdens de
pluk af en toe dunnen zodat de pluktijd gerekt
kan worden.

Opbrengst hoge opbrengst tot eind van het jaar
Rijptijd onder gunstige omstandigheden tot eind oktober
Vrucht middelgroot en felrood
Smaak lekker sappig en zoet van smaak
Houdbaarheid matig
Ziektes weinig gevoelig
Overig bij nieuwe plantingen de eerste 2 bloemtrossen verwijderen zodat de plant zich beter kan ontwikkelen. Ook tijdens de pluk af en toe dunnen zodat de pluk gerekt kan worden.

https://www.mijntuin.org/plants/3342-aardbei-ostara
Ostara is een dieprode doordragende aardbei. Ze begint reeds te bloeien in april en gaat door tot einde van de zomer.

‘Ostara’ – Gemakkelijk te telen produceren vele vele sappige vruchten , goed van smaak. Rijpen in het najaar goed door. Te oogsten tot eind oktober. Ze zijn van goede smaak.

Ostara is een fors groeiend ras met een aantrekkelijk gewas: een rijke bloei met veel langgesteelde bloeiwijzen, een goede vruchtzetting en grote, kegelvormige, aantrekkelijke vruchten.

Groei

Ostara is een breed uitgroeiend, middelmatig groot, gewas met donkergroen blad dat veel uitloperplanten geeft.

Bloei

Ostara heeft na eenmaal ontbloemen van half juni tot in de herfst een goede, niet te rijke bloei. De bloemen hebben goed ontwikkelde meeldraden, die boven het blad uitsteken.

Productiviteit

Ostara heeft een zeer goede productiviteit.

Vrucht

De rijptijd van Ostara is van half juli tot november. De vruchten zijn tamelijk groot, regelmatig en kegelvormig met een helderrood en aantrekkelijk uiterlijk. De vruchten zijn stevig, sappig en fris van smaak met een goed aroma en rood vruchtvlees. De vruchten worden gebruikt voor verse consumptie.

Ziekten en beschadigingen

Ostara is gevoelig voor de volgende ziektes:

Tamelijk vatbaar voor vruchtrot (Botrytis cinerea) Tamelijk vatbaar voor verwelkingziekte (Verticilium dahliae) Tamelijk vatbaar voor rood wortelrot (Phytophthora fragariae) Weinig vatbaar voor meeldauw (Sphaerotheca macularis) Weinig vatbaar voor Stengelbasisrot (Phytophthora cactorum) Gevoelig voor virussen

Planten Plant vier tot vijf planten per pot van 10 liter, ietwat schuin zodat het hart van de plant naar buiten gericht is. Het is dus fout om aardbeiplanten in het midden van de pot te zetten. Dan liggen de vruchten op de bodem en zijn ze moeilijker te oogsten

[Aardbeien in pot telen, doordragers] De aardbeien worden zoveel mogelijk langs de zijkant van de pot geplant. Als de bladgroei later te weelderig en te dicht zal zijn zal bladpluk zal nodig zijn).

Gewasverzorging De eerste reeks bloemtrossen die verschijnen (normaal eind april-begin mei) als de planten nog klein zijn worden verwijderd om sterke planten te bekomen. Vanaf einde mei de volgende bloemen laten uitgroeien. Uitlopers worden gedurende het hele groeiseizoen regelmatig verwijderd.Aan het uiteinde van de tros staan veel kleine vruchtjes. Als de eerste vijf vruchten geoogst zijn kunt u beter de tros wegnemen, dit stimuleert de vorming van nieuwe trossen. De vruchten op de uiteinden van de tros zijn ook gevoelig voor rot.

[Doordragers aardbeien in potten] Deze aardbeipot komt voor het tweede jaar in groei en bloei. De vorming van jong blad en bloemen gebeurt haast gelijktijdig. Geef doordragers echter eerst de kans om bladeren te vormen. De eerste bloei wordt dan ook verwijderd.

Bemesten Vergeet niet om regelmatig bij te bemesten. De continue groei van bladeren, vruchten en bloemen vergt immers heel wat energie. Je kan, voor een snellere werking, ook wekelijks vloeibare meststof oplossen in het gietwater.

Na het verwijderen van de eerste bloei groeien er nog heel veel bladeren bij. Er mag, bij een te gulzige groei ook wel eens wat blad geplukt worden. Dit bevordert de kwaliteit van de bloemen. Wil je grotere aardbeien van doordragers, dan kan je de trossen van deze aardbeipot snoeien op vijf vruchten.

Uitlopers worden best regelmatig verwijderd, je kan ook enkele van die uitlopers stekken om jong plantmateriaal te bekomen.

« Omschrijving verbergen

EIGENSCHAPPEN

Variëteit van
Aardbei (algemeen) (Fragaria x ananassa)
Hoogte
0 - 30 cm
Winterhard
Ja
PH
Neutraal
Vochtigheid
Vochtig
Licht
Zon
Evergreen
Bladverliezend
donaldk

Has thanked: 61 times
Been thanked: 610 times

Re: Nog meer aardbeien

Berichtdoor Victorus » di apr 18, 2017 5:52 am

Hoewel dit een peper forum is wil ik toch even reageren.

Bij aardbeien heb je de vroege soorten en de doordragers. Doordragers produceren het hele buitenseizoen door en de vroege stoppen na twee maanden met de productie. Je zou dus zeggen dat de doordragers de voorkeur hebben. Maar ik ga uit van de stelling niet het vele is goed maar het goede is veel.

Ik kweek dus wat ik met grote voorsprong op alle andere soorten de lekkerste aardbei vind. Dat zijn de vroege Gariguettes. Toen de soort in Frankrijk in het Rhonedal ontwikkeld was wilden de Franse kwekers er in het begin niet aan. De productie was niet groot genoeg. Maar andere kwekers schatten in dat de consument graag wat meer voor zo'n lekkere aardbei zou willen betalen. Nu is het de meest gekweekte aardbei in Frankrijk!

Als je eenmaal de Gariguette geproeft hebt dan wil je (denk ik) niet meer anders. Een goede tweede is voor mij de Siflorette die qua smaak veel op de Gariguette lijkt. De vruchten er van zijn iets minder langwerpig. En als je dan toch voor doordragers gaat overweeg dan de Mara des Bois. Die geeft een mega oogst per plant en heeft in de smaak iets van een bosaardbei.
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 126 times

Berichtdoor Dakoina » di apr 18, 2017 8:19 am

Die gariguette ga ik eens opzoeken voor volgend seizoen. Ik denk dat ik die toevallig gisteren in James Wong zijn boeken heb zien passeren (nagekeken en inderdaad). Ik lees wel dat ze volgens James:
The plants lack vigour and yields are low, but the flavor is really exceptional

Zag net ook een foto op een markt : €32/kg :shock:

Ikzelf ben enorme fan van Mara des bois, voor de smaak, maar ook voor zijn doordragendheid. Ik heb graag zolang mogelijk vruchten. Vanaf nu gaan de oogsten deels de vriezer in - 't geen niet onmiddellijk opgeraakt - aangezien ik toch veel groene smoothies maak. Vroeger liet ik ze nonchalant soms te lang staan in de frigo, met schimmels tot gevolg :oops:

De Mara des Bois is een veel geteelde soort in Frankrijk. Het ras heeft een zeer afwijkende smaak, die doet denken aan bosaardbeien. De vruchten hebben een sterk aroma en zijn bovendien zoet. Zowel van buiten als van binnen zijn de aardbeien van Mara des Bois donkerrood. De relatief kleine vruchten hebben een zoete smaak. Het ras bloeit de hele zomer en geeft vanaf eind juli tot eind november volop vruchten.

NOOIT zet ik nog Elsanta. Ja, grote vruchten maar nul smaak. Leuk die kraampjes op de markt, maar bah... smaakloos. Geef mij maar meer aroma en zoetheid dan aardbeien waar je een kilo suiker op moet gooien ;p
Dakoina

Has thanked: 57 times
Been thanked: 105 times

Berichtdoor donaldk » di apr 18, 2017 12:18 pm

Dit is het deel van het forum voor de niet peper tuinzaken.

Gariguette inderdaad een bekende naam, nooit gegeten zover ik weet, maar moet voor de goeie smaak in de volle grond, dat geldt ook voor de Polka volgens Duivenvoorde toen ik er destijds was. En tot nu toe kweekte ik volledig en enkel in potten. Ik heb destijds dus 3 Sonata (Elsanta x Polka?) en 3 Lambada frigo plantjes gekocht. Nou ja die had ik dus niet in pot, maar in een zak potgrond, alle stekken daarna in pot. Dit jaar voor het eerst 3x8 plantjes op de grond.

Mara des Bois inderdaad een soort die ik destijds overwoog/wilde hebben, maar ik moet ze voor niet teveel tegenkomen, ik ga er niet uren voor rijden of veel porto voor betalen. Ik heb immers al veel te veel staan. en het moet allemaal ook in potten of elders gepoot, dus ik hou mij in. Als ik enkele plantjes heb, heb ik er volgend jaar 3-10 keer zoveel, lol. Moet de vroege uitlopers gaan snoeien anders heb ik weer geen oogst;-).

Elsanta zag ik gisteren ook ergens staan ik denk zo dat is een grote plant zeg. Bleken het er drie te zijn in een witte hangpot van ik schat een liter of vier. Ook de minipotjes hadden ze staan zag ik later. Dus van 9L+ pot ga ik jaren plezier hebben met drie Polka plantjes. In het verleden had ik 5L potten met drie planten van de lambada, twee Sonata (waarvan ik dacht dat is Lambada stek en twee Sonata).

In het kasje heb ik dus trays met planten in kleine potjes staan en die hebben nu knoppen en bloemetjes, de andere helft nog niet. Zouden de eerste Lambada's zijn en de rest latere Sonata's? Buiten dwarrelen er ook al enkele witte blaadjes rond dus ik moet ook daar wat bloemetejs hebben,ook al staat alles nog in de wachttrays, op die 24 na dan.
donaldk

Has thanked: 61 times
Been thanked: 610 times

Berichtdoor Victorus » do apr 20, 2017 12:12 pm

Dakoina schreef over de Gariguettes:
Zag net ook een foto op een markt : €32/kg :shock:

Dat is wel erg duur! In Frankrijk koop je ze overal voor € 2,50 in bakjes van 250 gram. Dat is rond € 10 per Kg.
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 126 times

Keer terug naar De tuin