Aardbeien in kleine pot?

Aardbeien in kleine pot?

Berichtdoor Krikke80 » vr jan 23, 2015 7:29 pm

Omdat ik alle ruimte optimaal wil benutten in men klein stadstuintje, heb ik bij onze Chinese vrienden een plantzak met verschillende vakken besteld om aan de omheining te hangen. De bedoeling was om er aardbeien in te planten, maar nu vrees ik toch dat de plantgaten te klein gaan zijn :evil: je kan ervan uitgaan dat elk plantje net iets meer heeft dan in een p9 potje..

Afbeelding

Wat denken jullie? Toch proberen of heeft dit geen kans op een kleine opbrengst aardbeien? :roll:
"Is ons zaad van moeder natuur of van Monsanto?" - Mijn website: www.krikkesurbanfarm.be
Krikke80

Has thanked: 1336 times
Been thanked: 775 times

Re: Aardbeien in kleine pot?

Berichtdoor Carmen » vr jan 23, 2015 8:01 pm

~Lijkt me ook wel erg klein maar met A&B voeding van Billie zou het moeten lukken denk ik... toch Tom?
Carmen

Has thanked: 618 times
Been thanked: 354 times

Berichtdoor Zweef » za jan 24, 2015 1:25 pm

De grootte van een pot is niet echt een probleem, ik kweek vanalles in kleine of kleinere potten dan normaal. Je kan mooie resultaten behalen in kleine potten

MAAR: de grond droogt in een warme zomer erg snel uit, al na een uurtje of 3 à 4 nadat je gegoten hebt zal je al snel opnieuw moeten gieten en idd aangepaste voeding helpt ook wel natuurlijk. De grondruimte (of gebrek aan) is niet zo van belang (al helpt het wel om grotere oogsten te halen natuurlijk) het is vooral het water geven en zorgen dat de planten voldoende en een juiste hoeveelheid voeding krijgen dat zorgt voor een relatief goede oogst. Verzorg je plant optimaal en je zal er nog wel een relatieve oogst van kunnen hebben, sla een keertje water geven over op een warme dag en je oogstkansen smelten als sneeuw voor de zon. Ik zou het proberen als ik jou was.. maar wel niet met volwassen planten, begin met plugplantjes of stekjes in je zakken en laat hen gaandeweg mooi groter worden en zich aanpassen aan je zakruimte. Met een goede verzorging kom je al ver

groet Zweef
Zweef

Has thanked: 732 times
Been thanked: 517 times

Berichtdoor carlo » za jan 24, 2015 2:10 pm

Gebruik evt cocospeat gemengd met perliet. Dat houdt het vocht vast. Nadeel is dat er geen voeding inzit dus die moet je zoals zweefje al zei, extra bijgeven.
carlo
Moderator

Has thanked: 132 times
Been thanked: 215 times

Berichtdoor Zweef » za jan 24, 2015 2:22 pm

Waar ik in kleinere potten soms goede resultaten mee behaal zijn van die waterparels die ik door de potgrond meng. Die dingen slorpen een enorm grote hoeveelheid water op en geven die rustig af aan de planten. Zo kunnen planten in kleine potten toch grote droogte en warmte overbruggen zonder er met de gieter te moeten bijstaan..

Je ziet die dingen in tuincentra in kleine zakjes en men gebruikt ze ook wel in vazen om bloemen in te zetten. Is wel niet goedkoop maar werkt wonderlijk. Ik heb het ook nog nooit gebruikt voor eetbare planten maar ik veronderstel dat het wel geen kwaad kan.. geen idee

Afbeelding
Zweef

Has thanked: 732 times
Been thanked: 517 times

Berichtdoor Krikke80 » za jan 24, 2015 8:00 pm

Ok dan ga ik het op zen minst proberen ;) bedankt voor de tips!
"Is ons zaad van moeder natuur of van Monsanto?" - Mijn website: www.krikkesurbanfarm.be
Krikke80

Berichtdoor Desiré » za jan 24, 2015 8:01 pm

Ofwel een druppelslang voorzien zodat de waterbevoorrading gelijkmatig gebeurt ipv met grote geuten.... :idea: 8-)
Desiré

Has thanked: 506 times
Been thanked: 863 times

Berichtdoor Krikke80 » za jan 24, 2015 8:34 pm

Ik denk dat ik ga voor de truk van Zweef, lijkt me inderdaad zeer interessant die waterparels en ze blijken 100% biologisch afbreekbaar en niet giftig te zijn ;)

Als dat niet lukt zal het inderdaad cocos worden met een bevloeingssysteem, maar dat is dan voor volgend jaar.. Ik laat jullie weten hoe het afloopt ;)
Krikke80

Berichtdoor donaldk » zo jan 25, 2015 12:26 am

Mocht je een luier over hebben, dan heb je ook parels;-).
donaldk

Has thanked: 61 times
Been thanked: 609 times

Berichtdoor donaldk » zo jan 25, 2015 6:52 am

donaldk

Has thanked: 61 times
Been thanked: 609 times

Volgende

Keer terug naar De tuin