Zomerframboos hoe te snoeien na oogst?

Zomerframboos hoe te snoeien na oogst?

Berichtdoor donaldk » do jul 24, 2014 12:00 am

Ik heb een zomerframboos staan, deze heeft al een paar weken geen vruchten meer, dus ik wilde vanavond de oude takken wegknippen en ruimte maken voor de groene takken van dit jaar, zoals eerder dit jaar aangeraden in een topic hier, maar nu zag ik groene zijtakjes op de oude donkere stengels, dus komt er nu groen hout op voor vruchtdracht volgend jaar, of zijn het toch alleen de nieuwe stengels die uit de wortels komen die vrucht gaan dragen?

Dus gewoon de oude takken gelijk bij de grond afknippen?

Ik wil wat ruimte maken om de nieuwe uitlopers uit de wortels langs de grond te leiden, opdat ze wortelen en ik komend jaar wat (vruchtdragende?) stekken/extra takken heb.
donaldk

Has thanked: 48 times
Been thanked: 573 times

Re: Zomerframboos hoe te snoeien na oogst?

Berichtdoor Ulbe » do jul 24, 2014 3:57 pm

Als je het even googled dan is er genoeg informatie over te vinden volgens mij...
Ulbe

Has thanked: 170 times
Been thanked: 149 times

Berichtdoor donaldk » do jul 24, 2014 4:00 pm

Inderdaad, die zeggen snoeien, maar ik werd even van de wijs gebracht, vandaar dat ik even bevestiging zoek.
donaldk

Berichtdoor donaldk » do jul 31, 2014 1:50 am

De takken zijn losgeknipt en de bindertjes van het rek gehaald, waarna ik de oude takken heb verwijderd. Ik wilde de klus gelijk afmaken en de nieuwe takken op een of andere manier naar de grond leiden en vastzetten om zo stekken te kweken, voor een grotere opbrengst volgend jaar. Maar ik wist even niet hoe, ik heb geen krammen of zoiets liggen. Iemand een (no-)budget suggestie? Tentharingen? Die kon ik alleen niet vinden, had een steje van de Action, die ik vorig jaar gebruikte om het antivogel net vast te zetten, alleen waar zijn die dingen.

Kun je zo ook twee stekken per uitloper maken? Of is dat teveel gevraagd?
donaldk

Berichtdoor timm » do jul 31, 2014 2:06 pm

2 (of meer) sateprikkers schuin in de grond steken, en eventueel met een touwtje of binddraadje bij elkaar houden? Of zoek een stok en een mes, en snijd zelf een haring model in de stok?
timm

Has thanked: 497 times
Been thanked: 399 times

Berichtdoor Hampie » vr aug 01, 2014 12:38 am

Baksteen erop leggen
Hampie

Has thanked: 2152 times
Been thanked: 1252 times

Berichtdoor donaldk » za aug 02, 2014 8:32 pm

Ik heb een flink aantal kunststof haringen in de grond geslagen, alle dikkere takken zijn nu aan de grond gebracht. De eerste knikte al gelijk, dus die heb ik gespalkt, maar dat betekent dat je zelfs de takken van twee meter maar een keer naar de grond kan leiden, omdat je ze anders doorknikt.

Ik zal morgens eens wat plaatjes uploaden.

Als je later (wanneer? dit jaar of na de winter?) de takken doorknipt gaan ze dan beide vruchtgeven?
donaldk

Berichtdoor donaldk » za aug 02, 2014 11:34 pm

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Takken tussen 1 en 2 meter lang, die korte dunne heb ik gewoon los laten liggen op de gebogen dikke takken. Die heb ik met een stevige haring vastgezet. Heb ik het zo goed gedaan? Ze staan grotendeels ver van de muur en rekjes, dus ik moet ze komen voorjaar uitgraven en herplanten, verwacht ik.
donaldk

Keer terug naar De tuin