Zelf je bamboestok kweken?

Zelf je bamboestok kweken?

Berichtdoor timm » ma aug 12, 2013 2:35 pm

Ik zat me af te vragen of het mogelijk is zelf je bamboe stok te kweken.Ik heb er nog al eens 1 nodig die ik dan natuurlijk net niet meer heb,of wel 1 die te lang/kort of te dik/dun is.Zou natuurlijk makkelijk zijn als ik er zelf wat van een plant kon knippen.

Iemand ervaring met bamboe en of je er zelf stokken van kunt maken?Zo ja welke soort is daar het beste voor en waar haal je daar zaden van vandaan?
timm

Has thanked: 497 times
Been thanked: 399 times

Re: Zelf je bamboestok kweken?

Berichtdoor TommyG » ma aug 12, 2013 2:40 pm

Met het kweken ervan heb ik geen ervaring. Maar wat ik je wel kan zeggen is bezint eer ge begint.
Echte woekerplant die héél snel je hele tuin overneemt als je niet oppast. Een vriend van me had het idee om een zo een grote dikke plastic bak in de grond te steken en daar bamboe in te zetten. Na een tijdje waren de wortels gewoon door die bak gegroeid. Verwijderen is trouwens ook geen pretje.

Ik denk dat hij een jaar of vijf geleden begonnen is met twee of drie stekjes. Om alles weg te krijgen heeft hij wel vijf grote aanhangwagens naar het containerpark moeten brengen.
TommyG

Has thanked: 17 times
Been thanked: 23 times

Berichtdoor Anchillique » ma aug 12, 2013 2:50 pm

Ik heb er wel ervaring mee en het klopt wat Tommy zegt. We hadden jaren gelden een woeker bamboo, die kwam dus echt 6 meter verder door de tegels heen van de buren, en die stond ook in een grote kuip!
Maar het kan wel. We hebben nu een minder woekersoort, woekert ook wel maar is minder sterk. Op internet heb je genoeg info over woeker en minder woeker soorten. Maar het is wel handig inderdaad om je eigen bamboo stokken te kweken, knip ze dan meteen op de lengte die ik dan nodig heb, en ze gaan ook erg lang mee. ok handig, je kunt een klein stukje zijtak laten zitten, daar kan dan je binddraad op laten rusten. Denk dat een stekje van iemand handiger is dan zaad, als je dat van een bekende doet weet je ook meteen de eigenschappen van die bamboo. Volgens mij gaat Bamboo zelden in bloei en als ie dat doet dan ook met zijn allen tegelijk en daarna ook meteen dood
Anchillique

Has thanked: 167 times
Been thanked: 865 times

Berichtdoor timm » ma aug 12, 2013 3:24 pm

Ik wilde ze hier in een emmer(net als al het andere)willen zetten.Ik had gehoopt dat het dan wel mee zou vallen met het woekeren,maar als ze bij jou buren door de tegels komen heb ik toch mijn twijfels Q.
timm

Berichtdoor TommyG » ma aug 12, 2013 3:43 pm

De persoon waar ik het over had heeft trouwens nu nog steeds bamboe. Om het woekeren tegen te gaan heeft hij een soort betonnen kuip in de grond gemaakt, en dat gaat wel prima.
TommyG

Has thanked: 17 times
Been thanked: 23 times

Berichtdoor Anchillique » ma aug 12, 2013 3:46 pm

timm schreef:Ik wilde ze hier in een emmer(net als al het andere)willen zetten.Ik had gehoopt dat het dan wel mee zou vallen met het woekeren,maar als ze bij jou buren door de tegels komen heb ik toch mijn twijfels Q.

In een kleine (10 liter) emmer doet ie het niet lang, hij heeft echt meer plek nodig
Anchillique

Berichtdoor timm » ma aug 12, 2013 4:20 pm

Zou de bestrating de wortels tegenhouden?Al zou ik ze kunnen proberen te betrappen als ze tussen de stenen door willen gaan en dan afknippen,maar ik zie het me al vergeten.

Speciekuip?Die zijn 65 liter geloof ik.Nou ik er zo eens verder over nadenk.Er gaan wel kleinere plantjes om zodra het wat waait,dan gaat een grote windvanger als bamboe vast niet blijven staan in een emmertje.
timm

Berichtdoor Anchillique » ma aug 12, 2013 5:03 pm

timm schreef:Zou de bestrating de wortels tegenhouden?Al zou ik ze kunnen proberen te betrappen als ze tussen de stenen door willen gaan en dan afknippen,maar ik zie het me al vergeten.

Speciekuip?Die zijn 65 liter geloof ik.Nou ik er zo eens verder over nadenk.Er gaan wel kleinere plantjes om zodra het wat waait,dan gaat een grote windvanger als bamboe vast niet blijven staan in een emmertje.

Die blijft wel staan, het emmertje zelf zal wel omgaan :lol:
In een speciekuip kan wel, hij gaat er dan vanzelf overheen, dat zie je wel en kun je bijtijd weghalen
Anchillique

Berichtdoor donaldk » ma aug 12, 2013 7:00 pm

De 90 L zijn ook goed verkrijgbaar en niet veel groter en dus niet veel duurder dan de 65L kuipjes (onder de 10 euro). Daarboven wordt het met 150 L snel duurder. Je ook met sneldrogend vloeibaar beton een betonnen bak van kunnen maken, als je echt zeker wilt zijn. Handmatige rotational moulding;-).
donaldk

Has thanked: 61 times
Been thanked: 610 times

Berichtdoor timm » do aug 15, 2013 3:31 pm

Ik ga het hele idee nog eens goed overdenken. :mrgreen: Al zou een extra,permanente sierplant hier ook geen kwaad kunnen.
Zo lang hij er niet doorheen en door de tegels gaat vind ik het prima.Beetje knippen af en toe is geen probleem.Ik zou de kuip liever niet groter maken als nodig is Donald.En 90 liter zal hij dan ook wel overheen gaan.Beton in een kuip gieten waar vast ook gaten in moeten komen voor de afwatering schiet niet echt op denk ik zo.Zou wel een laag beton in een grote kuip kunnen gieten in en een kleinere in kunnen drukken tot het uitgehard is.Ik mag graag moeilijk doen als het makkelijk kan,maar dit niet 1 van die momenten dat ik er zin in heb. :mrgreen:
timm

Keer terug naar De tuin