Komkommers in pot? Of niet tips gevraagd

Re: Komkommers in pot? Of niet tips gevraagd

Berichtdoor carlo » do jul 11, 2013 9:11 am

Waarom moeten die grote bloemen eruit?
carlo
Moderator

Has thanked: 132 times
Been thanked: 215 times

Berichtdoor donaldk » do jul 11, 2013 5:06 pm

Ze zijn niet nodig voor de bevruchting, vruchtzetting. Ik heb gelezen dat je ze voor buitenkweek er zeker uit moeten halen, dan zal het voor binenkweek ook wel goed zijn.
donaldk

Has thanked: 61 times
Been thanked: 610 times

Berichtdoor carlo » do jul 11, 2013 6:05 pm

Ik zal het eens nader gaan bekijken. Ik heb al wel gezien dat er al flinke vruchten beginnen te komen waar toch die bloemen aan zitten. En bij de augurken zitten zelfs 4 a 5 bloemen in één oksel.
carlo
Moderator

Has thanked: 132 times
Been thanked: 215 times

Berichtdoor donaldk » do jul 11, 2013 7:21 pm

Er zitten meerdere groeisels in een oksel, Als ik twijfel laat ik ze gewoon zitten en haal ze een of twee dagen later weg, als duidelijk is dat het mannelijke bloemen zijn.
donaldk

Berichtdoor donaldk » za jul 27, 2013 6:53 pm

Mijn ouders vonden de komkommers bitter, dus iemand een suggestie voor een lekkerder soort voor pot, voor volgend jaar?
donaldk

Berichtdoor Zweef » do aug 01, 2013 12:00 pm

Ik heb vorig jaar een soort gehad, Telegraph.. de komkommer die de boeren in hun tunnels en serre telen om te verkopen in de supermarkt. Die geeft bijna uitsluitend vrouwelijke bloemen en mooie lange vruchten soms tot 45 cm lang als hij onder de beste omstandigheden kan groeien, maar de plant heeft enorm veel plaats nodig om te ranken, is gevoelig aan meeldauw en van zodra je een vrucht te lang laat hangen stopt hij met bloemen maken en dus produceren (hoewel dat laatste denk ik ook geldt voor andere komkommersoorten). De smaak is fijn en absoluut niet bitter (wel zien dat je geen meloensoorten in de buurt zet, bij kruisbestuiving tussen komkommer en meloen krijg je bij beide oneetbare bittere vruchten.) Ik had hem in pot staan onder een afdak en heb er ongeveer over de hele late zomer een 16 tal vruchten afgehaald. Naar mijn ervaring had de plant waarschijnlijk meer opgebracht als hij in de volle grond kon, ... Het is niet de gemakkelijkste soort omdat ze echte kasplantjes zijn en absoluut niet resistent tegen eender wat maar wel de lekkerste.

Ik kan je verder wel een snackkomkommer aanbevelen nl. Picolino F1, een stevige heel resistente soort. Ik heb zo'n twee planten staan en ben al weken kleine snackkomkommers aan het eten (ik zit tot hiertoe aan een 40 tal vruchtjes momenteel en ze zijn beginnen produceren begin Juli) die komkommer is lekker,is enorm productief en heeft uitsluitend vrouwelijke bloemen en belangrijk hij kan gewoon in een bescheiden pot (hier 3.5 liter in hangpotten). Ze worden slechts een 15 à 20 cm lang. Ik heb meer aan die twee picolino F1 's dan ik ooit al aan andere komkommerplanten gehad heb. Ik heb achter in de tuin ook een komkommer staan in pot en die levert ook wel vruchten maar die zitten vol zaad en smaken van belange niet zo fijn als die Picolino F1. Ok de vruchten zijn klein maar voor mij speelt dat echt geen rol, ik versnij ze gewoon net als gekochte komkommer mee in de salades enzo dus.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

groet Zweef
Zweef

Has thanked: 732 times
Been thanked: 517 times

Berichtdoor Zweef » do aug 01, 2013 10:58 pm

effe aanvullen je kan die picolino f1 nu nog zaaien trouwens als je hem beschut kan zetten. hij produceert zeer snel vruchten..
Zweef

Has thanked: 732 times
Been thanked: 517 times

Berichtdoor donaldk » do aug 01, 2013 11:01 pm

Ik heb nu vijf planten staan, drie in de kas in pot, twee in de volle maar onbemeste grond buiten, dus daar hou ik het dit jaar bij.
donaldk

Vorige

Keer terug naar De tuin