Komkommers in pot? Of niet tips gevraagd

Komkommers in pot? Of niet tips gevraagd

Berichtdoor donaldk » zo jun 16, 2013 7:35 pm

Ik heb hier vijf komkommerplanten. Ze komen voort uit vijf zaden uit het 6-in-1 zadenzakje van de Action, dus 100% opkomst.Nou was ik ook redelijk laat met zaaien lees in nu eigenlijk moet je 's winters al beginnen. Ze werden te hoog om nog op het kweektafeltje in het kasje te blijven staan, dus ik heb ze even op de beton/betontegelvloer gezet. De witte wortels bleken al in het vilt te zijn gaan groeien, kon bij enkele van de potten duidelijk het losscheuren voelen en horen. Anyway over die potten gaat het ze zitten vol wortels en zelfs bovenop zie ik nu witte worteltjes bovenkomen. Ze zitten nu in 2L (1,5L?) potten. Hoe groot moet de pot zijn voor een goede oogst (geen idee hoeveel ik kan verwachten)?

Ik lees van koemestkorrels in de pot (hopelijk is het geen lege emmer die ik onlangs in de schuur zag staan), omdat ze veel voeding en heel veel water nodig hebben.

Ik zou eventueel ook (een deel van) de planten buiten in de volle (onbemeste) grond kunnen zetten.

Kortom iemand ervaring met het kweken van komkommers die zegt minimaal zo'n pot, of buiten moet je het zo doen, hoe ze te voeden, enzovoorts?
donaldk

Has thanked: 61 times
Been thanked: 610 times

Re: Komkommers in pot? Of niet tips gevraagd

Berichtdoor Ulbe » zo jun 16, 2013 7:40 pm

Of je ze in een pot kan kweken dat weet ik niet. Hier staan ze altijd in de volle grond met 1maal weeks een beetje algemene voeding voor groenten.

Mijn ervaring is dat komkommers gekweekt vanaf het zaad altijd erg bittere vruchten opleveren. Komkommerplanten uit het tuincentrum zijn dan ook voor zover ik weet altijd gestekte planten. Of dit verschilt van soort tot soort dat weet ik niet.
Ulbe

Has thanked: 170 times
Been thanked: 149 times

Berichtdoor itoero » vr jun 21, 2013 1:18 pm

Ik heb 2 komkommerplantjes van op de plaatselijke markt.
een gewone en een minikomkommer
Ze staan allebei in een pot van 18 liter, in de kas.
Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
itoero

Has thanked: 175 times
Been thanked: 277 times

Berichtdoor the rené » vr jun 21, 2013 1:47 pm

ik heb de snack komkommer in een pot van 17 liter staan.
heb al redelijk wat kunnen oogsten, en groeit goed.
the rené

Has thanked: 278 times
Been thanked: 177 times

Berichtdoor donaldk » vr jun 21, 2013 5:00 pm

Flinke potten dus. Wat koemestkorrels erbij, want ze zuipen en vreten flink las ik. Zijn 'cucumbers', komen dan ook bij de action vandaan, dus ik neem aan een gewoon, niet mini soort. In kleine potjes zijn ze ook al een meter of iets meer geworden.
donaldk

Berichtdoor the rené » vr jun 21, 2013 5:53 pm

krijgt iedere dag anderhalve liter water met noekepoekensap van onderaf.
1 of 2 keer per week een scheut voeding en daar doet ie het goed op
the rené

Has thanked: 278 times
Been thanked: 177 times

Berichtdoor Zweef » vr jun 21, 2013 6:17 pm

Ik kweek al een aantal jaren komkommers in pot. Allerlei soorten, ronde, lange en snack komkommers... en allemaal zelf gezaaid en erg lekker en dus niet bitter.

Ik doe het zo; Begin april zaai ik in P6 of P9 potjes in gewone zaai en stekgrond. Eens de plantjes goed geworteld zijn verhuis ik ze naar een 12 literpot, die is onderin gevuld met een laagje hydrokorrels of kleine stukje potscherven, daarop een goeie laag heel goed gerotte paardenmest (minsten 1 jaar maar liever 2 jaar oud (de laatste heeft geen mestgeur meer) en daarop een goede potgrond al dan niet gemengd met perliet of grit voor luchtigheid. De eerste dag geef ik goed water en dan wacht ik tot de grond wat uitgedroogd is (dit tot de plantjes beginnen te bloemen). Eens ze bloemen zorg ik dat de grond niet meer volledig uitdroogt.. en als er vruchtjes aan beginnen komen geef ik nog 1 x per 14 dagen wat vloeibare tomaten meststof bij maar een beetje meer verdund dan op de verpakking is aangegeven. Ik heb jaarlijks toch mooie oogsten, we eten vanaf juli tot en met oktober met regelmaat komkommers en ik zet maar 3 planten max.. :mrgreen:Dit jaar geef ik echter ook noekenpoekensap bij en heb ik maar 2 planten staan, 1 Snack komkommer en een Armenian long

Groetjes en hopelijk heb je hier iets aan

Zweef
Zweef

Has thanked: 732 times
Been thanked: 517 times

Berichtdoor donaldk » vr jun 21, 2013 9:15 pm

Ja uitdrogen leidt tot Witte Vlieg las ik, dus dat moet je vermijden. Er zaten nu de eerste gele bloempjes aan enkele planten. Toen het begin deze week zo heet werd heb ik de potten in een stuk kweekgoot gezet (hadden we er ooit meerdere van om de kamerplanten de vakantie door te laten komen) en die volgegoten met regenwater, want met die hitte verpotten kunnen ze vast niet zo goed tegen.

Ik heb gisteravond een paar hardhouten latten in de grond geslagen en een stuk betonnet met tiewraps eraan gehangen, dus ik kan er ook nog een paar buiten in de grond zetten met het net als steun. Hoe ondersteunen jullie de planten in de potten?
donaldk

Berichtdoor carlo » vr jun 21, 2013 11:46 pm

Komkommers kun je vrij laat zaaien omdat ze erg snel groeien. Zeker in deze lange koude lente was het goed merkbaar dat ze naar veel warmte verlangen want zelfs in de koude kas gingen de planten dood door de kou.
In de winter zaaien is dus volstrekt onnodig. Gezien de groeisnelheid kun je bij kaskweek zelfs nu nog wel zaaien denk ik.
Aangeraden wordt om minimaal de eerste 7 bloemen weg te halen voor een gezondere plant en meerdere zijscheuten.
Je moet er geen zonde van maken want er komen nog meer dan genoeg bloemen. Gewoon net als bij de pepers en paprika's de eerste bloemen eruit knijpen.
Vorig jaar één plant in de kas gehad. Deze gaf zo'n 15 flinke komkommers welke groter waren dan die uit de winkel.
Enig nadeel van de geënte planten is dat ze redelijk duur zijn. Meestal rond de 4 a 5 euro. In het hoogseizoen, wanneer de komkommers €0,25 kosten kun je daar toch heel wat vruchten voor halen.
Dit jaar diverse soorten gezaaid. Heb nu zo'n 10 planten staan (ook diverse augurken)
Klinkt wellicht raar maar ik vind komkommers echt vies smaken maar je weet, alles voor het vrouwtje hé. :lol:
Bovendien hebben we vorig seizoen een groot deel op zuur gezet in 25 conserven-potten en dat is lekker joh!
Vergelijkbaar met atjar. Inmiddels staan er weer minstens 30 lege potten klaar en kunnen we nog even doorsparen.
Maar goed, om op de vraag terug te komen. Komkommers kun je prima kweken in grote potten vanaf een minimaal 10 liter.
In een kas leidt je ze langs een draad. Mocht je in de tuin een plaatsje tegen een muur hebben dan kun je ook nog steeds met een draad werken, anders wordt het een rekje.
carlo
Moderator

Has thanked: 132 times
Been thanked: 215 times

Berichtdoor donaldk » za jun 22, 2013 12:50 am

Rek staat voor de muur. Dus morgen bloemen weghalen. En verpotten. Eens kijken of ik er nog twee van de vijf buiten zet, of het rek weer weghaal.

Hoe top je ze, want je schijnt ze ook te moeten toppen voor een goeie vertakking en dus oogst?
donaldk

Volgende

Keer terug naar De tuin