Sla, doet niets, hoe krijg ik wel wat plantjes.

Sla, doet niets, hoe krijg ik wel wat plantjes.

Berichtdoor donaldk » zo mei 05, 2013 9:41 pm

Ik had dus dat 6 in 1 groentenzaden setje van de Action. Alle vijf de komkommerzaadjes zijn plantjes geworden, van de bloemkool twee van de vier. Maar ik heb tweemaal zes slazaadjes gezaaid en geen een is er gekiemd. De potjes met grond en een zaadje in elk staan netjes in de schuur, omdat ik had gelezen dat ze niet warm moeten kiemen, maar echt niets komt er op. Dus wat doe ik fout? De rest van de geprobeerde zaadjes werken wel.
donaldk

Has thanked: 61 times
Been thanked: 610 times

Re: Sla, doet niets, hoe krijg ik wel wat plantjes.

Berichtdoor Billie » ma mei 06, 2013 6:20 am

Misschien dat sla lichtkiemers zijn en niet uitkomen zonder dat het zonnetje op hun bolletje schijnt...???
Billie
Moderator

Has thanked: 806 times
Been thanked: 1471 times

Berichtdoor Demier » di mei 07, 2013 6:10 pm

Sla komt volgens mij toch wel vlug bobven de grond.
Zelf gebruik ik die kweekbak van de Action.
doe daar de gewone potgrond in en zaai daar de zaadjes zo een paar mm diep in.
Sproei alles flink nat en zet de bak met gesloten klepjes in de zon.
Zijn de plantjes een cm groot, dan zet ik de schuifjes half open en let wel op dat er druppels aan de plastick blijven hangen, zo niet, dan wat water sproeien.
Na ongeveer een week of 2-3 kan je die plantjes dan verpoten.
Gr Mat
Demier

Has thanked: 1 time
Been thanked: 95 times

Berichtdoor donaldk » di mei 07, 2013 6:19 pm

Het zijn geen lichtkiemers, maar zet jij ze warm weg? Ik heb begrepen dat ze boven de twintig graden niet kiemen, vandaar dat ik ze in de schuur heb staan. Ten minste volgens deze ouwe in twintig talen vertaalde tuinboekenschrijver: http://www.youtube.com/watch?v=GaLeundQhrc.

"Zelf sla kweken uit zaad is niet moeilijk maar het verschilt wel van het zaaien van de meeste andere groentegewassen. Zo kiemen veel zaden beter bij een wat hogere tempertuur, maar zo niet bij sla, die kiemt juist heel slecht bij temperaturen boven de 20 graden. Maakt niet uit of je buiten zaait of binnen: zodra het te warm is komt er weinig of niets op. Dit is dus reden nummer een om in potjes te zaaien.
De tweede reden om potjes te gebruiken is dat sla slecht reageert op verspenen."
donaldk

Berichtdoor Demier » wo mei 08, 2013 8:48 am

donaldk schreef:Het zijn geen lichtkiemers, maar zet jij ze warm weg? Ik heb begrepen dat ze boven de twintig graden niet kiemen, vandaar dat ik ze in de schuur heb staan. Ten minste volgens deze ouwe in twintig talen vertaalde tuinboekenschrijver: http://www.youtube.com/watch?v=GaLeundQhrc.

"Zelf sla kweken uit zaad is niet moeilijk maar het verschilt wel van het zaaien van de meeste andere groentegewassen. Zo kiemen veel zaden beter bij een wat hogere tempertuur, maar zo niet bij sla, die kiemt juist heel slecht bij temperaturen boven de 20 graden. Maakt niet uit of je buiten zaait of binnen: zodra het te warm is komt er weinig of niets op. Dit is dus reden nummer een om in potjes te zaaien.
De tweede reden om potjes te gebruiken is dat sla slecht reageert op verspenen."

Ik heb daar nog nooit problemen mee gehad.
In bakje zetten en dan gewoon in de zon.
Wel zorgen voor genoeg water, doe zelf water op de bodem van de bak, zodat deze kan verdampen.
Vroeger altijd gewoon in de volle grnd in de volle zon, in regels gezaaid en ook nooit problemen.
Voor het uitplanten moet je wel zorgen dat de plantjes toch wel een cm of 3 a 4 groot zijn en eerst water in het plantgat.
En denk erom om de zaadjes niet te diep te zetten 2 a 3 mm is genoeg.
Je kan nu nog gewoon sla zaaien, is nog tijd genoeg.
Gr Mat
Demier

Berichtdoor carlo » wo mei 08, 2013 3:57 pm

Gisteren een paar soorten sla gezaaid dus we zullen het zien. ;)
carlo
Moderator

Has thanked: 132 times
Been thanked: 215 times

Berichtdoor donaldk » wo mei 08, 2013 4:02 pm

Demier, dank je, ik heb zes potjes in een treetje staan, eerste keer heb ik ze enkele weken gegeven, opkomst nul. Zondag weer een zaadje in elk van de potjes, maar gisteravond nog niks, ondanks dat ik ze lekker buiten in het zonnetje had gezet. Zodat ze in ieder geval goed licht kregen.
donaldk

Berichtdoor Demier » do mei 09, 2013 10:28 am

ZO staan ze er nu bij.

Afbeelding
Demier

Berichtdoor donaldk » do mei 09, 2013 5:11 pm

Ik heb gisteren weer vijf zaadjes in potjes gedaan, die staan nu in het kasje. Ik ben benieuwd of die het wel gaan doen.
donaldk

Berichtdoor Peperelfje » do mei 09, 2013 5:35 pm

Ik zaai sla voor in de koude bak, komt altijd op. Wel in potgrond, niet in bemeste tuinaarde. Gewoon in een rijtje. Als ze een centimeter of 5 hoog zijn ga ik ze uitplanten. Gaat bij mij altijd goed. Heb ook wel eens in de kas voorgezaaid, maar dan altijd al in maart, nu is het te warm in de kas naar mijn idee. Ik zie op de tuin al veel sla uitgeplant, ik wacht altijd tot na ijsheiligen, of zet ze in een tunneltje. Je weet het maar nooit met de eventuele nachtvorst..... Succes!
Peperelfje

Has thanked: 5 times
Been thanked: 0 time

Volgende

Keer terug naar De tuin